Hej!

Jag för en dialog med en rörmokare gällande att installera en värmekabel i inkommande vatten till fritidshuset så man ska undvika att det fryser. Då placeringen och rördragningen inte är helt optimal så är det inte den lättaste nöten att knäcka just nu.

Om det inte går att få en invändig värmekabel så funderar jag på att under hösten installera en utanpåliggande kabel som börjar inne i huset direkt innan vattenmätaren och sedan slingrar sig ner längst röret, genom golvet och sedan på röret under huset.

Huset står på plintar och det är viss isolering kring röret som kommer upp ur marken.

Tror ni det blir problem med de temperaturskillnader som är inne (ca 10grader) vs ute när kabeln både ligger inom- och utomhus? Eller är kablarna så pass smarta att den kan anpassa effekten själv på valda delar? Eller kommer den att bli sjukt varm inomhus när det är kallt ute?

Funderade även på isolering för röret på biten som är mellan hus och mark. Tänkte mig en vanlig rörisolering utanpå rör & värmekabel och därefter kanske vanlig isolering i form av glasull runt. Att dra en plast runt paketet sen misstänker jag inte är så bra eftersom jag knappast lär få tätt från fukt mot mark eller undersida av hus.

Finns det andra smarta tips / tricks?
 
Kabeln är självreglerande och värmer alltså där det behövs. Om du kan få in kabeln i slangen är det såklart effektivare än att ha dem utanpå så testa det alternativet först. Jag har gjort precis som du beskriver med isolering mellan trossbotten och mark i vårt fritidshus och det funkar fint (än så länge)
 
Eftersom du skriver vattenmätare så måste även vattennätsägaren vara med på barnan och godkänna invärtes montering.
 
  • Gilla
Bass3mann3n
  • Laddar…
Myckling: Kalas, då låter det som jag har en reserv-plan i alla fall!

Demmpa: Samfälligheten som äger VA nätet (eget reningsverk mm), när jag pratade med dom så var det korta svaret att jag själv ansvarade för ledningarna på egen mark men att dom rekommenderade en riktig rörmokare för installationen invärtes :)
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Jo, men kanske ska förtydliga jag har kabeln inne i slangen men isolerade mellan trossbotten och grund i alla fall. Har även viss erfarenhet av att har utanpåliggande kabel och isolering som du beskriver, där hände det då och då att vattnet frös innan vi kompletterade med en kabel inne slangen. Men det huset står i en miljö där temperaturen sjunker ner mot -35 grader under vintern.
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
R
Vad för V-kabel har du , lite skillnad på dom i effekt
 
Om jag minns rätt är det en Ebeco med effekt på 10w/m. Längden är ca 20 m.
 
R
10W metern håller bra för att inte frysa och ligger den då i slangen så är det ännu bättre
20 meter a 10W = 200W /tim = ca 5 kr dygnet , det är ingen termostat som styr den då , det borde det vara för att få driftekonomi på den , Hur är den inkopplad på röret , med ett T-stycke troligtvis , men V-kabeln bör även vara lindad runt ventiler och vattenmätare som säkerhet ,
 
Jo, fast nu är ju kabeln självreglerande så den förbrukar väl inte 200 W 24/7? Men visst är det en kostnad, men den tar jag hellre än att krångla med fruset vatten när man kommer till stugan för att ha en mysig helg. Vet dock att vissa stänger kabeln när de lämnar huset och låter vattnet frysa för att sedan koppla in den när de kommer och det tinar upp på någon timme, men vi har valt att inte chansa. Sedan har vi inte, som TS, någon vattenmätare utan har borrad brunn och hydropress så kabeln är inkopplad med ett T-stycke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.