Hej,

Tänkte framöver köpa mig en robotgräsklippare.

Håller på att anlägga gräsmattan och lägger ner kantsten runtom med tanken att gräsklipparen ska kunna köra på dessa.

Vilken nivå ska jag lägga dom på? Ska jag lägga dom i exakt nivå som jordmassorna?

Klarar roboten av att köra upp på kantstenen om det är ett par cm nivåskillnad?
 
Frigången i fronten på en robot är inte stor. Kan givetvis varierar från fabrik&typ.
Skulle säga att kantstenen ska ligga i nivå med gräsytan.

Storleken på kantstenen är också av intresse, då klipparen behöver köra över stenen för att kunna klippa gräskanten.
Räkna dock med att en del grässtrå viker ner sig och att du får ta fram trimmern någon gång under klippsäsongen.
 
Redigerat:
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Max 1cm över jordnivån skulle jag säga om den ska köra över kanten
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Tack för svar. Ok, då får jag fylla upp ett par centimeter till intill stenen. Svårt att få till det exakt i nivå iom att jorden sjunker nu när den är nyanlagd! :)
 
C crazytok skrev:
Tack för svar. Ok, då får jag fylla upp ett par centimeter till intill stenen. Svårt att få till det exakt i nivå iom att jorden sjunker nu när den är nyanlagd! :)
Hej crazytok, nu efter 2 år blev det bra med jord 1 cm under markstensnivån? Håller själv på och planerar min trädgård och är tacksam för att få läsa om dina erfarenheter.
 
Kan tyvärr inte säga så mycket kring robotgräsklippare för jag har inte fått tummen ur att köpa någon ännu. Kör med vanlig rotorgräsklippare änsålänge.

Jag la jorden i nivå med stenen, skulle jag gjort om det så hade jag lagt den 1-2cm under markstenen. Gräset har en tendens att nu växa över och böja sig över markstenen ist. Jag tvivlar på att det blir ett problem för robotgräsklipparen i vilket fall eftersom gräset växer upp och bygger lite det med....
 
C crazytok skrev:
Kan tyvärr inte säga så mycket kring robotgräsklippare för jag har inte fått tummen ur att köpa någon ännu. Kör med vanlig rotorgräsklippare änsålänge.

Jag la jorden i nivå med stenen, skulle jag gjort om det så hade jag lagt den 1-2cm under markstenen. Gräset har en tendens att nu växa över och böja sig över markstenen ist. Jag tvivlar på att det blir ett problem för robotgräsklipparen i vilket fall eftersom gräset växer upp och bygger lite det med....
OK! Tack för ditt svar.
 
Nu rullade vi ut vårt gräs, så det är inte helt jämförbart i arbetssättet, men vårt gräs växer upp ur jorden mellan 0 och 3 cm under plattornas överkant. Inga som helst problem för klipparen och ingen utan linjal ser att det är lite ojämnt.

Trädgård med nylagd gräsmatta och en robotgräsklippare i förgrunden, samt blomkruka och träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hep Hep skrev:
Nu rullade vi ut vårt gräs, så det är inte helt jämförbart i arbetssättet, men vårt gräs växer upp ur jorden mellan 0 och 3 cm under plattornas överkant. Inga som helst problem för klipparen och ingen utan linjal ser att det är lite ojämnt.
Med rullgräs, fungerar det då att lägga jordnivån 3cm under markstensnivån? Har för mig att rullgräset är 2cm tjockt.
[bild]
 
Hep Hep skrev:
Nu rullade vi ut vårt gräs, så det är inte helt jämförbart i arbetssättet, men vårt gräs växer upp ur jorden mellan 0 och 3 cm under plattornas överkant. Inga som helst problem för klipparen och ingen utan linjal ser att det är lite ojämnt.

[bild]
Gräset som växer 3cm under stenens ovankant, lägger det sig också över stenen så som man ser på bilden du bifogade? Inbillar mig att det kanske inte borde bli så då, därför bättre att ha jordnivån 2-3cm under stenplattan.
 
Rullgräs bygger någon cm. Nu minns jag inte vad de påstod, men vi gick på odlarens tjocklek och siktade på att ”marken” skulle hamna en cm under stenen. Det visade sig inte så lägg att jobba med den precisionen med jord, gräsrullar och 30 graders värme, så det varierar som sagt.

Att lite strån ligger har mest att göra med att vi haft en del brutala regnskurar de senaste dagarna och att jag borde bytt knivar för ett tag sedan. Inga tendenser till att gräset ligger någon längre stund sedan vi rullade ut det för några månader sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.