Hej, jag bygger en liten stuga med mekanisk FTX med återvinning. Jag kommer ha ett badrum mitt i, och där har jag ingen ventilation. Jag har kök på ena sidan ol badrummet ocj där har jag köksfläkt med kolfilter. I köket har jag även ett frånluftsdon. I sovrummet, på andra sodan badrummet, har jag tilluft.

Så till min fråga: undrar varför man alltid sätter frånluftsdonen längst upp i taket, och inte nere vid golvet? Koldioxid är tung och sjunker. Vill man ha friskluft borde man ju därför sätta längst ner. Där är deg även kallare luft man tar, dvs man ”snor” inte lika mycket värme (även om man har återvinnare).

Det ända jag kan komma på är att man vill få bort fukt, och att varm luft kan bära fult bättre och därför är det fuktigare luft högre upp. Samt att man kanske vill Få bort matos etc?

Jag tänker att man Borde få lägre uppvärmingskostnader om man sätter frånluftsdonen vid golvet? Vad missar jag?
 
Jag gillar att du tänker analytiskt och utanför boxen.

Faktorer jag tänker på är att det blir extra kanaler ner genom väggarna, dvs dyrare installation.
 
  • Gilla
Carina123
  • Laddar…
Claes Sörmland
Frånluft ha ju en längre tradition i kök och badrum, i båda de fallen går det man vill av med uppåt; os och varm vattenånga från matlagning, dusch och bad.

Men nya påfund som frånluft i bostadsutrymmen? Ett problem med frånluft vid golv är ju damm.
 
  • Gilla
Carina123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.