Är spekulant på en tegelvilla från 50talet där källaren är fuktskadad.

* Puts och färg släpper från underlaget på väggar
* Mikrobiell lukt i källare
* Fuktkvot på några ställen 19-23%, 21% (golv), <28% lokalt i pannrumsvägg

Räcker det med att man river ut samtligt organiskt material, dränerar om kåken utvändigt samt installerar några paxfläktar? Kan man därefter inreda källaren med sovrum osv?

Hur sannolikt är det att plattan suger "underifrån"? Skulle det betyda att fuktproblematiken ej går att åtgärda?

Tacksam för svar!
 
D
Jag hade personligen inte valt att lägga ett sovrum i källaren på ett 50-talshus, De är helt enkelt inte byggda för att ha boyta.

Om man ändå vill ha sovrum i källaren tippar jag på att man kanske vill lägga in mekaniskt ventilerade golv eller bila ner, isolera och sedan lägga golvvärme. Jag vågar inte uttrycka mig om hur sannolikt med fuktvandring genom golvet, och ingenting är ju omöjligt, men jag skulle gissa på att några paxfläktar inte är tillräckligt (utifrån egen tegelvilla från 40-talet).
 
  • Gilla
Dunderhake och 3 till
  • Laddar…
Det är säkerligen betong direkt mot jord. Det är inte helt lämpligt att inreda. Det var inte tänkt för den användningen när det bygdes. Men visst går det.
 
  • Gilla
Linnea86 och 3 till
  • Laddar…
Som sagt, inte byggt för att inredas. Det finns många som gjort det, med varierande resultat.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Kan bara instämma. Alla åtgärder du beskriver är riktiga, men det blir ändå ingen boyta av det. Däremot hobbyrum/tvättstuga/mancave/hemmagym eller vad som helst annat egentligen. Så det kan ändå vara lönt, om det går att disponera om hur du hade tänkt använda rummen.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Det skulle väl kanske gå om man endast använde oorganiska material. Ex betonggolv, kakel och klinkers. Men kan bli lite kalt och kallt, då golvvärme nog inte är lämpligt med en oisolerad platta (fukten sugs uppåt)

Var inte rädd för källaren så länge övriga utrymmen i huset räcker till boyta.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
A
Om du dränerar och isolerar om så förhindrar du fukten utifrån att tränga in.

Du har dock fortfarande problem nedåt så det enda rätta vore att bila upp golv, gräva ut och göra en isolerad platta. Fördelen är att du då samtidigt kan gjuta in golvvärme.

Frågan är om det är lönt att lägga den tid och de pengarna, men det kan bara du avgöra.


P.s. Källaren i vårt 60tals hus har definitivt rum som är beboeliga. Vi har FTX ventilation och nästa år dräneras det. Saknar dock golvvärme men det är INTE värt pengarna just nu att bila upp golven..
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Vi har källare fr 57. Dränerat och isolerat med Isodrän 2014. Allt organiskt material borttaget (och det var mycket trä....som var svart). Skrapade alla väggar rena till betongen sen fick rummet stå några månader tills det var helt torrt. Väggar målade med silikat sedan gjorde vi det lätt och lade en matta som eg är avsedd för uterum/balkonger, nålfilt med pluttar under så luften passerar. Installerade två element samt paxfläkt. Haft det som sovrum till tonårssonen i tre år och det fungerar mycket bra. Luften ok, inga problem med fukt under mattan (lite nojig så jag kollar mkt ofta). Vi ville inte ta kostnaden för utgrävning och golvvärme och det fungerar mkt bra ändå. Som sagt ovan, en väldränerad källare funkar bra.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
ett hus från -57 som har en fuktig källare är inte skadat på nåt vis. Det är normalt. De är byggda på det viset och vill man ha det torrt så får man dränera och göra så gott man kan men man kommer aldrig ifrån att grunden är oisolerad från backen.
 
  • Gilla
plan-g och 1 till
  • Laddar…
Ja, dränera med utvändig isolering och urgrävning och isolering nedåt med vattenburen golvvärme ingjuten i betong är det många som har gjort här på forumet och dom verkar nöjda.

Att installera paxfläktar i befintlig källare kan skapa en fuktigare miljö om man har otur då man skapar ett undertryck och varm fuktig luft sugs in sommartid som kondenseras mot kalla golv och väggar. Har du redan nu fuktigt trä/gips etc i källaren behöver du ta ut det.

Så det finns alla möjligheter för att få en trevlig källare på sikt, tänk dock till om du behöver rummen nu eller dom närmaste 5-10 åren att du kanske ska titta på ett hus som har rummen ni behöver redan från början.
 
  • Gilla
perblo och 2 till
  • Laddar…
Jag tillhör också dom som tycker att en källare bör vara källare. Dvs användas som garage, verkstad, pannrum el liknande. Hade jag behövt fler sovrum hade jag hellre byggt ut ovan mark (el köpt ett större hus från början).

Jag anser risken för stor att man aldrig får tillräckligt trevligt klimat för sovrum i källare.
 
  • Gilla
Aspartam och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.