Tjenare allihopa!

Jag ska bygga ett loft i en del av en maskinhall. Eftersom jag inte vill ha en massa pelare och sånt i vägen så har jag tänkt använda stålbalkar för att bära upp konstruktionen. Jag har räknat lite själv på det men är inte helt 100% säker på att jag tänkt rätt eftersom jag inte är utbildad på ämnet.
Målet är att inte använda grövre balkar än HEA/HEB 220 för att inte förlora takhöjd.
lite mått mm:

Längsta spännvidd balk = 6250mm (den andra är 5850mm så jag räknar bara på den längsta)
total yta på loft = 52m2
längd på träbjälkar c24 45x220 = 3912mm (dessa ska träs in i balken)
250kg/m2 i utbredd last (i verkligheten kommer det vara lägre last men det känns skönt att räkna med detta)
Konstruktionen hoppas jag framgår av bilden.

Tänker jag rätt ifall det blir så att den mittersta balken bär 1/2 av den totala vikten och väggen+yttersta balken bär vardera 1/4?
Jag har i alla fall räknat på halva lasten på en balk och får fram följande:

HEA220
Spänning i balken = 103 MPa
Total nedböjning 19mm
vilket ger ett förhållande på 1/328

HEB220
Spänning i balken = 72 MPa
Total nedböjning 12,7mm
vilket ger ett förhållande på 1/492

Enligt det jag fått fram så funkar det bra med vilket som även om en HEB balk skulle "kännas" bättre.
Har jag rätt i mina uträkningar och hur jag tänkt och kan jag ev gå ner i dimension till HEA/HEB 200? Skulle uppskatta att någon hjälpte mig. :)

Tack på förhand!
 
  • 3D-modell av maskinhall med planerat loft, stålbalkar och trappa, utan pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…

Bästa svaret

Du är absolut i rätt härad när det gäller dina uträkningar. HEA 200 duger inte, däremot HEA 220 och HEB 200. Jag skulle ändå välja en HEB 220, eftersom det är en primärbalk och nedböjningen adderas till sekundärbjälkarnas av trä. 3912 mm är i längsta laget för sekundärbjälkarna mht till svikten. Du bör skruvlimma spånskiva ovanpå dessa för att få ett godtagbart resultat.
 
Tack för svar!

Så bra, då vet man det. Vad som är mindre bra är ju priset på en HEB 220 balk, men ska det vara fint så kostar det.
Skruvlimma spån blir det och jag kommer även kortla på halva spannet samt köra cc400 på åsarna. Sen blir bjälkarna mot väggarna även skruvad fast och div andra infästningar kring trapp osv, men det är ju inget man tar med i beräkningarna.
 
Det räcker med c/c 600 mm. Om du tog limträ istället för stål skulle du klara det till halva priset av stålet. Men då blir dimensionerna snarare 190x450 mm.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
Ja det är jag medveten om, men då förlorar jag för mycket i takhöjd. Får helt enkelt spana en stund och se vad jag kan få tag i.
 
T Thridel skrev:
Tänker jag rätt ifall det blir så att den mittersta balken bär 1/2 av den totala vikten och väggen+yttersta balken bär vardera 1/4?
Jag har i alla fall räknat på halva lasten på en balk och får fram följande:
Om jag kommer ihåg rätt (och det kanske jag inte gör??) så bär mittstödet i en sån här konstruktion drygt 60% av totalvikten.
Kanske inte spelar ngn större roll för din konstruktion, det bara slog mig när jag läste inlägget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.