christinas skrev:
Vi kunde inte välja kakel som tillbehör, varken ovanför diskbänk, i badrummet eller inte heller klinker i hallen.
Men för oss känns det inte som något problem.
Vi har köpt mosaik som vi skall sätta ovanför spis och diskbänk och skall även köpa lite klinker som vi skall ha i hallen med golvvärme.
Kommer ni att sätta upp mosaiken och lägga klinker + golvvärmen själva sen när huset är klart eller gör byggarna det åt er medans de bygger huset eller gör NI det under byggets gång? Jag vill också ha kakel i köket och klinkers + golvvärme i hallen och undrar hur man löser det smidigast!
 
Vi kunde inte kakla badrummet (annan firma gjorde det) och kakla ovan diskbänk förrän huset var slutbesiktigat. Egentligen har man ju inte "riktig" tillgång till huset förrän det är slutbesiktigat. Jag vet inte det finns någon som fått den möjligheten men för oss fungerade det inte. Vi fick inte ha några av våra egna saker i huset under monteringstiden.

//Eva
 
Evas skrev:
Vi kunde inte kakla badrummet (annan firma gjorde det) och kakla ovan diskbänk förrän huset var slutbesiktigat. Egentligen har man ju inte "riktig" tillgång till huset förrän det är slutbesiktigat. Jag vet inte det finns någon som fått den möjligheten men för oss fungerade det inte. Vi fick inte ha några av våra egna saker i huset under monteringstiden.

//Eva
Ok, så om jag vill ha klinkers och kakel i badrummet så får Ä-hus alltså göra färdigt allt men utan att lägga matta i badrummet och sen får man fixa kakel+klinkers själv först efter att besiktningen är gjord?
 
Japp så e det, dock kan dom göra undantag för saker som måste göras innan slutbesiktning som te.x sätta in spotlights i taket det bör ju göras innan innertaket sätts.
 
Oj, då hade vi tur! Vi fick egen nyckel och kunde hålla på så mycket vi ville i det vidbyggda garaget. Min man spikade igen garageportshålet och så satte vi in en ytterdörr, han tilläggsisolerade allaväggar, reste innerväggar och hann göra iordning ett beboeligt rum innan vi flyttade in. Ibland har man tur. ;D
Ulle-Bella.
 
"Kommer ni att sätta upp mosaiken och lägga klinker + golvvärmen själva sen när huset är klart eller gör byggarna det åt er medans de bygger huset eller gör NI det under byggets gång? Jag vill också ha kakel i köket och klinkers + golvvärme i hallen och undrar hur man löser det smidigast!
Halloj.

Vi kommer att göra detta jobbet själva. Riktigt när det blir vet jag inte, men som det verkar på våra snickare så har vi möjlighet att gå in själva under byggtiden och göra vissa saker.
Vad gäller golvvärmen i hallen så har vi beställt det som tillval från ÄH.

Nu på morgonen har jag varit ner och tittat på när de börjat lyfta av vårat hus  ::)
På 1½ timme hade de satt upp 3 av de 6 delarna.
Vi kommer att lägga ut lite bilder på vår hemsida senare under dagen.

/ Dick och Christina
 
christinas skrev:
Vad gäller golvvärmen i hallen så har vi beställt det som tillval från ÄH.
Ah, så det finns som tillval! Perfekt! Vad kostar det?? Ser fram emot bilderna på din sida! :)

/Esmeralda
 
Ja det finns som tillval som elvärme.
 
Benny_o_Lina skrev:
Ja det finns som tillval som elvärme.
Tackar. Är det smart att satsa på det eller finns det någon hake? Något annat som vore bättre (typ vattenburen golvvärmevärme)?
 
Nackdelen är att det kostar pengar... ::) ... Alltså både i drift och inköp (att välja till det)...

Innan vi bestämde oss för vårat Älvsbyhus så var vi och tittade på ett precis uppsatt (Kosmos här på forumet) och vi tyckte att golven var så varma så vi har bestämt oss för att det är helt onödiga pengar.

Kanske om man ska ha klinkers på golvet så kan man fundera på att lägga de pengarna, men jag vet inte, för jag har inte "känt" på det...
 
Vi skall bara ha klinker och golvvärme precis innanför dörren och en liten bit in.
Alla som har barn vet ju hur blött det kan bli under framför allt vinterhalvåret, och med varma golv just i hallen hoppas vi att det problemet skall bli bättre.

Vårt hus står nu äntligen på plats och de jobbar just nu för fullt med taket.

/ Dick och Christina

 
Ulle-Bella skrev:
Oj, då hade vi tur! Vi fick egen nyckel och kunde hålla på så mycket vi ville i det vidbyggda garaget. Min man spikade igen garageportshålet och så satte vi in en ytterdörr, han tilläggsisolerade allaväggar, reste innerväggar och hann göra iordning ett beboeligt rum innan vi flyttade in. Ibland har man tur.  ;D
Ulle-Bella.
Ja vi fick nyckel samma dag oxå och för mig va det inga problem att va där och jobba, det jag tänkte på var att man nog inte ska dra dit andra hantverkare som trängs med snickarna :)
 
Strixx skrev:
Nackdelen är att det kostar pengar...  ::) ... Alltså både i drift och inköp (att välja till det)...

Innan vi bestämde oss för vårat Älvsbyhus så var vi och tittade på ett precis uppsatt (Kosmos här på forumet) och vi tyckte att golven var så varma så vi har bestämt oss för att det är helt onödiga pengar.

Kanske om man ska ha klinkers på golvet så kan man fundera på att lägga de pengarna, men jag vet inte, för jag har inte "känt" på det...
Jag har isf tänkt att vi, precis som Christinas, ska ha golvvärme endast i hallen där jag vill ha klinkers. Bra att veta att de övriga golven verkar varma!
 
Roger-Tyreso skrev:
Som tillval har vi valt inbyggnadsugn + micro vilket är kanon. Vi har 1 grytlådeskåp, skulle ha valt fler än 1. Vi har trägolv i hela bottenplanet utom 2 sovrum (barnens). Annars ser plastmattan betydligt bättre ut än man tror.
Hur funkar det här grytlådeskåpet som du pratar om? Är det ett grytskåp som sitter på skenor som man drar ut som en låda?

Vet du hur många bänkskåp kan man gör om till grytlådeskåp?

/Johan
 
Ang. grytskåpet, så är det som du tror. Det sitter
på skenor, precis som de vanliga smålådorna.
Det är en liten låda överst och 2 stora under.

Vi bygger ett Tyr från ÄH och när jag frågade säljaren så gick det bara att beställa ETT grytskåp. Det kanske är olika i olika husmodeller........ :-/

/ Dick och Christina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.