R
Att knäcka plåt så grov och lång är det inte många företag som gör , specialmaskiner måste till , köp 2 och svetsa ihop dom
 
  • Gilla
Sundlof81
  • Laddar…
Det fixar en smed genom att svetsa ett par armeringsjärn i en L-profil. Är man rikigt seriös lämnar man in det på galv också. Borde inte vara svårt att hitta en firma som fixar rubbet i stockholmsområdet.
 
R
Är ett vanligt vinkeljärn med påsvetsade vingar på , dom ser lite korta ut samt dom ska vara inåt med ca 20 cm och en krok på och brukar krokas runt armeringsjärn i plattan , för att fastna bra i gjutningen . är dom för korta kan järnet vibbrera loss efter några år


Edit skulle ta större min 60X60 järn och inte 50X50
 
R
En 6 meters 60X60 ligger på ca 800 + moms men var i götet finns säkert i stockholm med , svetsa dit järn gör vilken smed som helst
 
Ring Brommastål. De kan fixa det.

Jag körde med galvat vinkeljärn som jag borrade hål i, försänkt och skruvade fast med ankarmuttrar i plattan.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
S
Lokal plåtslagare gjorde två till mig efter egen design, de skickade dem för galvning innan jag fick dem.
Räkningen har inte landat än...

Byggplats med nylagda armeringsjärn, golvbjälklag och en grushög i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggprojekt med armeringsjärn på isolerplattor, stöttade av stenar och tegelstenar, i pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det är onödigt med kantskoning, betongen blir bara lite avrundad.
Kör man ogalvat så kommer det att rosta.

Protte
 
Ja det kanske är helt onödig. Har läst i en del äldre trådar här på forumet, och lite lätt vinkel typ 10 grader sista decimetern vid porten i betongplattan förespråkar många.

Hur skapar jag det rent praktiskt, ska formen vara lite lägre just vid infarten, eller ska jag ta bort lite betong efter att jämnat av hela plattan?

Hur får jag det rakt och snyggt?

Jag har grus på min garageinfart, (rött porfyr flis 4-8 mm) som idag ligger cirka 10 cm under plattans nivå. Garageinfarten lutar sedan lite hela vägen upp till garaget, tänkte höja upp nivån till några cm under plattans nivå. Detta flisade grus ligger still rätt så bra, ytterst lite borde följa med däcken in i garaget.

Garageportens nedre kant med en sluttande betongplatta framför.
 
Hur har du tänkt lägga upp grunden i övrigt? I förra garaget hade jag 10cm Leca ovan plattan som sedan väggarna stod på. Där kapade jag bara ur 3cm i skivan och 13cm i frigoliten vid kanten så det blev en stadig platta ända ut och gjorde fall från insidan vägg ut till skivan på L-stödet.

I det nya garaget är det Leca-balk runt om. Där kapade jag ur 20cm vid portarna och la en bräda 3cm under färdigt golv mot utsidan, som en form. När vi sedan gjöt gjorde jag fall från insidan Lecabalk ut mot brädan som satt som form på utsidan vid öppningarna. Järn kommer jag att skruva fast med expandermutter och rostfri skruv. Järnet lägger jag helt ovan betongen då det skall bli klinker hela vägen ut mot järnet. Mjukfog mellan klinker och järn.
 
S DanielF skrev:
Lokal plåtslagare gjorde två till mig efter egen design, de skickade dem för galvning innan jag fick dem.
Räkningen har inte landat än...

[bild]
[bild]
Hur mycket har du tagit ur under järnet?
 
Då jag har en berghäll under hela plattan och endast jämnat av med 8-16 kross samt vibbrat noga, så har min byggare föreslagit att vi bara gör en 10 cm tjock platta över hela ytan. Lägger 50 mm EPS-cellplast underst. Några extra 12 mm armeringsjärn under väggarna, som blir lecablock en bit, och därefter träväggar. Går inte att ha någon kantbalk nedåt.

Jag vill få garaget så lågt som möjligt, och måste dessutom handblanda all betong då det inte är möjligt att få dit en betongbil.

Det har varit en liten sänka i berget jag gjutit igen, det som sticker upp är högsta punkten på berget samt betongen och där har jag tänkt lägga EPS-plattorna direkt mot berghällen.

Genomarbetad grusyta med 8-16 kross inför gjutning av betongplatta, med skog och röda stugor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en fristående garagebyggnad med måttangivelser, placerat på berggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberedelse för gjutning av betongplatta med EPS-plattor på berghäll omgiven av grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
R Robert-san01 skrev:
Hur mycket har du tagit ur under järnet?
6cm, kommer bara vara ett stegskydd och ingen infart med bil.
 
S Superrobban skrev:
Då jag har en berghäll under hela plattan och endast jämnat av med 8-16 kross samt vibbrat noga, så har min byggare föreslagit att vi bara gör en 10 cm tjock platta över hela ytan. Lägger 50 mm EPS-cellplast underst. Några extra 12 mm armeringsjärn under väggarna, som blir lecablock en bit, och därefter träväggar. Går inte att ha någon kantbalk nedåt.

Jag vill få garaget så lågt som möjligt, och måste dessutom handblanda all betong då det inte är möjligt att få dit en betongbil.

Det har varit en liten sänka i berget jag gjutit igen, det som sticker upp är högsta punkten på berget samt betongen och där har jag tänkt lägga EPS-plattorna direkt mot berghällen.

[bild]
[bild]
[bild]
Har du någon konstruktör som hjälpt dig med utformningen av plattan? Jag skulle vara lite tveksam till att dra isoleringen ut till kanten. Det är rätt stora krafter som skall ner genom väggarna.

Jag skulle ställa 300 leca balk runt om, 100 isolering och 100 betong. Då får du också 100 Leca kant runt om att ställa väggarna på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.