hur löser vi detta enklast? Vad kräver det för virkesdimensioner på ett förråd 3x5m?
 
Bygg hela väggblock med ett lager av något vettigt ekonomiskt skivmaterial typ OSB eller plyfa. Reglar i kombination med sådant blir som vägghöga masonitbalkar. Hål för dörr och fönster försvagar knappt om regelramen går hela vägen runt.

Det klarar 5m plintavstånd utan problem. Låt bottenregeln i väggen vara syll. Lägg golv med en ram innanför väggen och bjälkar monterade med balkskor.

Plattformsbygge skulle också fungera om det stöttas på mitten under byggtiden.

Mvh Findus

PS. Strängt taget räcker 45x70 till väggstommen. Takstolarna bör kollas närmare beroende på typ. DS
 
findus42 findus42 skrev:
Bygg hela väggblock med ett lager av något vettigt ekonomiskt skivmaterial typ OSB eller plyfa. Reglar i kombination med sådant blir som vägghöga masonitbalkar. Hål för dörr och fönster försvagar knappt om regelramen går hela vägen runt.

Det klarar 5m plintavstånd utan problem. Låt bottenregeln i väggen vara syll. Lägg golv med en ram innanför väggen och bjälkar monterade med balkskor.

Plattformsbygge skulle också fungera om det stöttas på mitten under byggtiden.

Mvh Findus

PS. Strängt taget räcker 45x70 till väggstommen. Takstolarna bör kollas närmare beroende på typ. DS
Tänker du dig att man reglar upp väggen konventionellt samt klär denna på in och utsida med Osb med andra ord? Osb som man limmar då...

Intressant som sjutton om detta fungerar... och billigt.
 
Dessutom leker jag med tanken att klä utsidan med p30plywood och slå en hattläkt cc300 för den rätta looken...

Frågan är bara om Findus driver med mig ;)
 
Lim behövs inte om det är ordentligt skruvat/spikat. Titta på spikantal i motsvarande fackverkstakstol. Det blir löjligt många fler på ett väggblock. Å skjuvmoment på allihop.

Ha OSB liggande och omlott och annat mönster på utsidan så håller det för ett plintavstånd på 5 meter.

När du bygger blocken. Sätt skivor på insidan först. Det väger inte mycket så det är lätt att resa på 2 man. Gavelblocket sätter du innanför.
Handritad skiss av en konstruktion för en vägg med markerade väggblock och gavel, indikerande byggnadsinstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spring runt med ett pass och sträva upp så allt är rakt. Montera takstolar så att det går att täcka bygget. Sedan slänger du in isolering och sätter skivorna på utsidan.
Enkel skiss av en takstol med måttmarkeringar, ritad på en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har lagt "hammarband" både uppe och nere i långväggarna på insidan när jag byggt sånt här. Det har varit sportstugor så jag har satt dörr och fönster jäms med innervägg för att få plats för fönsterluckor i yttersmygarna.

Hoppas du fått lite mer info. Sitter med bara iPhone och kämpar för att inte autocorrekt skall göra goddag yxskaft av inlägget.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Solvskaftet och 1 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Lim behövs inte om det är ordentligt skruvat/spikat. Titta på spikantal i motsvarande fackverkstakstol. Det blir löjligt många fler på ett väggblock. Å skjuvmoment på allihop.

Ha OSB liggande och omlott och annat mönster på utsidan så håller det för ett plintavstånd på 5 meter.

När du bygger blocken. Sätt skivor på insidan först. Det väger inte mycket så det är lätt att resa på 2 man. Gavelblocket sätter du innanför.
[bild]

Spring runt med ett pass och sträva upp så allt är rakt. Montera takstolar så att det går att täcka bygget. Sedan slänger du in isolering och sätter skivorna på utsidan.
[bild]
Jag har lagt "hammarband" både uppe och nere i långväggarna på insidan när jag byggt sånt här. Det har varit sportstugor så jag har satt dörr och fönster jäms med innervägg för att få plats för fönsterluckor i yttersmygarna.

Hoppas du fått lite mer info. Sitter med bara iPhone och kämpar för att inte autocorrekt skall göra goddag yxskaft av inlägget.

Mvh Findus
Låter ju grymt bra Findus. Ska absolut kika vidare på detta. :) jäkligt cool lösning.

Tackar för infon :)
 
Bara för att vara nyfiken, hade du en ångspärr innanför Osbn sen? Tänkte iofs sportstugor kanske man inte kör med ångspärr om de ska stå ouppvärmda...
 
Ingen diffspärr och bra ventilation. Det fungerar. Det största jag byggt med metoden är 6x4,3 meter. Kostade på limträ till hammarbanden då. Vill inte ha skarvar

mvh Findus
 
Mikael_L
Eller helt utan ventilation (så stängt och slutet som möjligt) och luftavfuktare eller torrbollen...

Funkar naturligtvis inte om man ska vistas (bo) där.
 
Låt oss säga så här.

Dålig ventilation är sämre än ingen.
Bra ventilation är bättre än ingen.

Problemet med "ingen ventilation" är antagandet att det går att försegla utrymmen så bra att ingen omsättning sker. Erfarenheten pekar mer på att det inte går. Inte ens tätsvetsade rör är fria från kondens som på sikt medför att de rostar sönder inifrån.

Konceptet "bevara luften orörd till framtida generationer" fungerar så länge det sköts med torrbollar eller avfuktare. Men det är inte ett passivt system. Det kräver mer kunskap och engagemang än ventilation på rätt sätt.

Nästa gång ni stänger av ett kylskåp. Torka ur, släng in en torrboll och stäng det istället för att, som man brukar, ha dörren på glänt.

Är det lika fräscht så vinner gläntandet då torrbollen kostar pengar.

Mvh Findus
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L
findus42 findus42 skrev:
Problemet med "ingen ventilation" är antagandet att det går att försegla utrymmen så bra att ingen omsättning sker.
Det är därför det behövs någon slags avfuktning.

Men går det att få huset, eller kylskåpet, någorlunda tätt,så kan ingen ventilation alls vara bästa valet.
Problemet med kallställt hus och mycket ventilation är att den relativa luftfuktigheten är över 95% de flesta dagar under vinterhalvåret, och då kommer svartmöglet krypande.

Jag har provat, jag hade garagevinden helt öppen utan gavelspetsar, dvs mer ventilation än så är inte möjligt, resultat - massor med svartmögel.

Att kallställda sommarstugor osv klarar sig hyfsat beror på att vid de tillfällen som solen lyser så blir det varmare inne i stugan än utanför och den ångtrycksskillnaden driver ut lite fukt varje gång, och allt material i huset/stugan klarar av en viss mängd fuktbuffring.


Om du kollar så ser du att det blir alltmer populärt bland båtägare och husvagnsägare att istället för att ventilera sin ögonsten så mycket det går istället stänger igen objektet så tätt det bara går och lämnar någon torrboll inne istället.
Det råder alltmer konsensus att det är mindre mögel och unken lukt framåt våren då.

Och billiga hemgjorda torrbollar i maxi-storlek är populära.
https://www.sailguide.com/forum/viewtopic.php?t=8838
https://www.maringuiden.se/forum/topic/45556-hemmagjord-torrboll/
https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/hemgjord-torrboll-xl.44403/
 
Eller så ställer man ett spirorör i masthålet med svartmålad topp. Går att använda år efter år. Kostar inget utöver den första investeringen och ventilerar på rätt sätt.

Paradigm brukar pendla fram och åter. Nu verkar tillslutarna ha förhand. När deras felbyggen slår tillbaka vänder det och fårskocken följer efter till en annan enda sanning. Då kanske jag börjar argumentera för den andra sidan ;). I den fysiska verkligheten som jag lever i finns ingen enda väg. Vilken idioti som helst kan fungera bara allt är välgjort och alla ideer samverkar till en fungerande helhet.

Jag föredrar jag system som fungerar när de som förvaltar dem är inkompetenta eller lata. Jag har ingen kontroll över framtiden så det kommer förr eller senare bli så. Därför tycker jag om säsongsåtgärder av typen ”se till att spjällen och alla innerdörrar är öppna när ni stänger stugan”. ”Det är bra om ni stänger av kylen med dörren på glänt”. ”Missar ni kylen får ni köpa nya batterier nästa år”. Om huvudfunktionen är passiv blir konsekvenserna av fel mindre.

Landets äldsta hus förefaller vara ventilerat https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tiondeboden_i_Ingatorp

Mvh Findus

PS. Apropå konsensus. När Einstein publicerat ett avgörande verk samlades den vetenskapliga eliten och skrev på en lång lista med massor av prominenta namn. Ställd inför denna lista sade Einstein ”om jag hade fel hade det räckt om en av er skrivit på”. DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.