Hej!

Jag är helt och hållet nybörjare på trä men vill jättegärna bygga en sängstomme. Jag har min sambos pappa till hjälp som är ganska händig men i huvudsak ska jag försöka göra det mesta själv.

Jag vill gärna bygga en sängstomme som liknar Ikeas modell Björknäs för två 90cm-madrasser med ribbotten i .(https://m2.ikea.com/se/sv/p/bjoerksnaes-saengstomme-bjoerk-luroey-s89247569/)
Men jag vill att den ska vara lite högre och med lite mer robusta ben. Jag tänker mig en relativt enkel men stabil design.

Mina frågor till er är:
Vilket sätt är i detta fallet bäst för att fästa ihop ramen och benen så att det blir så stabilt som möjligt?

Vilka sorters trä är bra lämpat att göra det i, dvs snällt att såga osv?

Har ni några tips på ritningar som liknar vad jag söker?

Är jag helt galen som vill försöka mig på detta och gör bättre i att nöja mig med en färdig butikssäng?

Mvh,
Emma
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Loppan20 Loppan20 skrev:
Hej!

Jag är helt och hållet nybörjare på trä men vill jättegärna bygga en sängstomme. Jag har min sambos pappa till hjälp som är ganska händig men i huvudsak ska jag försöka göra det mesta själv.

Jag vill gärna bygga en sängstomme som liknar Ikeas modell Björknäs för två 90cm-madrasser med ribbotten i .([länk])
Men jag vill att den ska vara lite högre och med lite mer robusta ben. Jag tänker mig en relativt enkel men stabil design.

Mina frågor till er är:
Vilket sätt är i detta fallet bäst för att fästa ihop ramen och benen så att det blir så stabilt som möjligt?

Vilka sorters trä är bra lämpat att göra det i, dvs snällt att såga osv?

Har ni några tips på ritningar som liknar vad jag söker?

Är jag helt galen som vill försöka mig på detta och gör bättre i att nöja mig med en färdig butikssäng?

Mvh,
Emma
Hej och välkommen på forumet!

Självklart så skall du försöka göra en säng själv.
Det du kanske bör ha i åtanke är att resultatet brukar bli efter hur mycket tid och vilka hjälpmedel som finns till hands.
Att bygga en sängstomme är enkelt om man nöjer sig med enkelt, även svårt att bygga om man vill ha något utöver det som finns på marknaden.

Var i landet befinner du dig?

Jag arbetar med att framställa material för möbeltillverkning, mestadels i lövträ.

Lövträ är inte lättsågat men har inte behov av spärrgrund/förseglingsfärger som barrträ har.

Ritningar finns på flera sidor om man googlar rätt.

Har du tillgång till hyvel, bänksåg, bandputs, borrmaskin, tvingar och en träklubba/hammare så behövs inget mer.

Fogsvans, hammare, borrmaskin, tvingar måste du minst ha, samt någon enklare hyvel eller slipmöjlighet.

Du kommer med största säkerhet få flera som hjälper dig med ditt projekt.

Kul om du dokumenterat allt och lägger upp på forumet, både bilder och funderingar är alltid kul att följa.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Abiboy7
  • Laddar…
Björksnäs-stommen är kanske inte det första jag hade gjort som nybörjare men omöjligt är det inte.
Materialet till den kommer troligtvis från oss, eller delar av stommen i alla fall.
Det är svårt att plagiera just den modellen till ett rimligt pris.

Mvh P-A
 
Vet inte om det är enklast men

Kör i björk. Du kan köpa rundstavar och färdigt skivmaterial, ex. Täck kanterna med kantband, fanns på calexico tex. Att få det i exakt dimension kräver nog en bordssåg och gärna en klyvsåg. Använd pocket holes för att sätta ihop det med benen.

Benen är det svåra. Där behöver du rejäla tjocka björkplankor (eller limma ihop tunnare) där du kan såga ut benen med en bandsåg. I värsta fall en riktigt bra sticksåg. Eller kombinera lite cirkelsågande med sticksågande.

Jag skulle nog montera ihop sängen med raka ben. Sedan skruva lös det och såga o hyvla benen runda så gott det går. Så gjorde jag den här pinnen.

Finish med lövträlut följt av Osmo 3040. Rolcar:s recept!

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.