Jag ska byta nuvarande elelement till nya. De gamla installerades mitten på 70 talet och har gjort sitt. Elen precis som resten av huset är gjort av en kunnig person men det gällde tyvärr andra områden än husbygge. Det är nu 380 volt på befintliga element och det är två trådar i elmatningen. Ingen jord och ingen nolla. Jag är ingen elektriker så jag fattar inte det här. Jag hade förväntat mig L1, L2, L3 samt nolla och jord men som sagt tydligen funkar det med två trådar!?
All el i huset dras om av yrkesman vartefter vi renoverar rum för rum och vi bygger om med ny central direkt från inkommande ledning. Vad väljer jag lämpligen för spänning till nya oljefyllda element, 220 eller 380 Volt? Effekten per element är ju inga problem för 220 V och jag tänker att det kan finnas en poäng i att bara ha enfassystem med vanliga jordade uttag i huset.
Hur skulle du ha gjort?
 
Vid elvärme fördelar man elementen över de tre tillgängliga faserna. Två faser ger dig 400 V till elementet.
Alla tre faser dras inte ut till alla elementen

Huruvida elementet ska jordas är en diskussion för sig. De element jag har bytt i ett hus byggt 74 så var elementen jordade, även i en övrigt ojordad miljö.

Jag hade inte valt oljefyllda element, utan ett tunt "vanligt" element. Tillse att det har en elektroniskt termostat.

Väljer du 230 V så kan man tänka sig att montera ett vanligt eluttag. Enkelt att ta bort/byta element om så skulle bli nödvändigt.
 
Mikael_L
Om nuvarande radiatorer är märkta 380V så köper du 400V idag.
Nolla (eller neutralledare som det egentligen heter) ska du inte koppla in, så den behöver ju inte finnas.

Om alla uttag i rummen där du monterar dessa radiatorer är ojordade och rummet fortfarande uppfyller kraven på s.k. "isolerad miljö" dvs du har inte klinkrat golv eller infört någon annat med jord-kontakt så är det helt i sin ordning att ansluta radiatorn ojordad. Ja det måste faktiskt vara så.
 
MultiMan
Moderna konvektionselement tycker jag är bättre än olja eftersom de reagerar snabbare och med moderna elektroniska termostater så fungerar de mycket bra. Kör Adax VP/VL ET-serie från mitten av 2000-talet som jag är väldigt nöjd med.
 
Tack det var snabba svar. Vad jag kanske inte fick fram är att vi nu drar om all el i hela huset och att vi jordar hela det nya systemet. Då har jag möjlighet välja spänning till elementen och måste inte ha samma spänning som tidigare.
Säger ni ändå ”400 mot 400 V” för att det varit så tidigare eller för att det är bättre (varmare eller lägre driftskostnad för det är de enda ”bättre” jag kan komma på)?

Intressanta kommentarer om konvektion versus oljefyllt. Det ska jag kolla vidare på, tack för det
 
Kan man välja 2 faser så är det bästa, blir jämnast belastning så, samt mindre effekt/fas.

Idag finns sällan ”rena” 2 fas element, många element är samma över hela Europa, sammalika element både till 1 fas som till 2 fas.
 
E etompau skrev:
Vid elvärme fördelar man elementen över de tre tillgängliga faserna. Två faser ger dig 400 V till elementet.
Alla tre faser dras inte ut till alla elementen.
Intressant, så tänkte jag också. Men huset har bara två säkringar märkta ”värme”. Så då är det inte balanserat mellan faserna. För att få en balans mellan faserna som pallar för modern standard behöver jag antingen dra om 400 V systemet till elementen och använda ytterligare en fas eller så drar jag 220 V och balanserar det tillsammans med resten av förbrukarna. Det sistnämnda känns bättre
 
Med högre spänning så sjunker strömmen, så har man tight med tex huvudsäkringarna så är det bäst att koppla på 2faser, men visst kör du luftvärmepump eller dyligt också?
 
Jorda eller inte jorda, idag finns dubbelisolerade elelement så där finns inget att jorda.

Protte
 
O Olaf3 skrev:
Det är nu 380 volt på befintliga element och det är två trådar i elmatningen. Ingen jord och ingen nolla. Jag är ingen elektriker så jag fattar inte det här. Jag hade förväntat mig L1, L2, L3 samt nolla och jord men som sagt tydligen funkar det med två trådar!?
Du tänker rätt. Det är nåt skumt här. Då skyddsjord saknas kan det vara dubbelisolerade radiatorer som används (dessa kräver inte skyddsjordning). Men dessa var nog ovanliga på 70-talet så troligen är det skyddsjordade radiatorer som de inte anslutit skyddsjorden på. Som Mikael säger är det så man ska göra i gamla torra isolerade rum.

Men då du ska dra om elen så blir det jordade vägguttag i rummet och då måste även radiatorerna skyddsjordas. Så du behöver dra fram en skyddsledare till platsen för alla radiatorer. Då kan du välja fritt skyddsjordade eller dubbelisolerade radiatorer.

Ang 400 V eller 230 V så är 400 V alltid bättre. Det belastar inte nollan alls. Men vid en jämn fördelning mellan faserna har 230 V heller ingen betydelse för mätarsäkringarna. Men återigen kan utbudet av 400 V-radiatorer vara begränsat.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja precis som Bo skriver, ska du ändå modernisera elen och byta till skyddsjordade uttag måste även radiatorerna jordas.
Ja om det nu inte är dubbelisolerade typer, men det är ingen idé att spara in på en ny jordledare fram till radiatorerna ändå, det hör liksom till att dra fram jordledaren men inte ansluta den ifall det man sen sätter upp råkar vara dubbelisolerat.
 
Vart kommer strömmen då ifrån om den ej belastar huvudsäkringarna? Finns väldigt många element att välja på som är 400v, som jag sa är det många element som både är 230/400v, att nollan är både märkt fas och nolla..
 
Det finns samma modeller av element för 230V ELLER 400V, men inte för både 230V och 400V.
Och skippa oljefylda dom har några nackdelar och inga fördelar samt dom kostar bara mera. För 40 år sedan var oljefyllda bättre men inte dom senaste 20 åren, och det är lustigt hur gamla "sanningar" kan leva kvar "hur länge som helst".
ADAX och NOBÖ är kanske dom bästa fabrikaten så kolla på dom.
Ps
Skillnaden mellan oljefyllda och ej oljefyllda har flera ggr redogjorts för så sök på forumet om du vill veta.
 
Då är det Adax 400 V på gång. Blir jag nöjd så blir det såna element i hela huset istf de gamla 70 tals elementen från Ergo i Västerås. Jag kan inte se att de är dubbelisolerade. De är märkta med en droppe men den vet jag inte vad den betyder. Och kopplingsboxen på elementen har en jordledare, men den är som sagt inte inkopplad.
Och som svar på en fråga ovan: vi har luft/luft som huvudsaklig värme, vi har en braskamin med kanal för uteluft till förbränningen och vi har T2 röd golvvärme i hall och bad. Väggelementen är bara för att stötta vid behov.
 
Nej dom är inte dubbelisolerade, har du jordade uttag ska dom jordas men har du ojordade uttag ska dom inte jordas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.