En lite luddig formulerad rubrik, men ska försöka förklar hur jag tänker.
I vårt pannrum, där vi har innedelen för luft/vatten systemet samt inkommande vatten med tillhörande avhärdare funderar vi på att sätta en dusch. Detta rum är inte våtrum, vad jag förstått räcker inte en duschkabin utan man måste iaf ha våtrum. Vill inte göra om hela rummet till våtrum utan min tanke är att bygga ett duschkabin rum. Har två tankar om detta 1 bygga rummet/skrubben och ställa in en duschkabin. 2 bygga rummet med dusch enbart.

Förutsättningar

Platta på mark. Avloppsbrunn som avhärdaren spolar till finns ca 1,5m från tänkta utrymme. Ventilation tänkte jag att det kanske går att använda den gamla skorstenen som inte används längre.

Tror ni det är görabart och praktiskt? har säkert missat en hel del tankar om detta.
Björn
 
P
Låter som du krånglar till det hela. Varför kan du inte bara ställa in en duschkabin och leda vattnet till golvbrunnen ? Vad är det på golvet idag, målad betong, plastmatta ?
 
P Peter_K skrev:
Låter som du krånglar till det hela. Varför kan du inte bara ställa in en duschkabin och leda vattnet till golvbrunnen ? Vad är det på golvet idag, målad betong, plastmatta ?
Det kan vara då att det skulle funka med enbart en duschkabin, det är ju dock inget våtutrymme. Idag är det klinkers direkt på betongen. Jag har för mig att jag läst att det måste vara våtutrymme även om det är kabin. Det kanske inte stämmer?
 
Claes Sörmland
Vi har ju varken duschkabinslagar eller duschkabinspoliser så du får göra som du vill.

Fundera dock på följande:

- Vilka vattenskador kan din nya duschkabin orsaka och vill du vara försäkrad mot dessa? På din beskrivning med betong och klinker så låter det ju inte ens som ett läckage på vattenledningarna till duschkabinen skulle vara ett stort problem. Då torkar du ut rummet med värme och en avfuktare vilket inte är dyrt och därmed inte kräver försäkring. Finns det gipskivor/träväggar som går ned till golvet? I så fall kan de skadas av en läcka till betydligt större kostnad som kanske du vill försäkra dig emot? Då måste du uppfylla försäkringbolagets krav.

- Har du ventilation i rummet? Dusch ångar mycket och fukten måste ventileras ut. Annars blir det sannolikt mögel. Och fdörsäkringsbolaget lär inte vilja betala renoveringen när du ställt in i ett felaktigt ventilerat rum.

- Tänker du sälja huset se till att inte lura köparen att duschkabinen står i ett våtrum. Då kan du hamna i en dolt-fel-diskussion. Enklast är nog att montera bort duschkabinen innan försäljning.
 
P
Hur gammalt är huset ? vi bor i ett gammalt 20 tals hus med bara tunna betonggolv direkt på marken och där är nog fuktvandringen underifrån större än vad blöta fötter ger. Skulle inte oroa mig för fuktproblem om du har duschkabin och avloppet ner i golvbrunnen. Ventilationen är nog viktigare i ditt fall.
 
Tack för alla synpunkter.
Huset är byggt 89. Plattan är samma som garaget, huset har krypgrund, men garage och tvättstuga och pannrum s5år på platta. Som ventilation har jag en gammal skorsten från vedpanna som stod där förut. Tänkte att man kan montera en datorfläkt som får trycka ut luft kontinuerligt. Om inte den lösningen funkar kanske man får titta på en fläkt i toppen av skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.