Hej, upptäckte ett läckande elementrör och det uppdagades att vatten under lång tid runnit ner i trossbotten. Verkar som att vatten runnit in lång tid för jag har tagit ut sågspån inåt en meter men det är fortfarande fuktigt. Det fanns vitt mögel kring röret och träet kring röret. Så vad måste man göra? Min tanke är att bryta upp hela golvet och ta bort spån så att trossbotten får torka. Men då måste jag förstöra ytterligare en golvplanka som sitter fast i murbruket till murade tegelstenar vid en vedspis. Väggskivan är mjuk och den måste bytas. Nya elementrör dras från en fördelare på andra sidan väggen som jag kommer åt. Men det jag undrar är om allt vattenskadat trä måste bort och bytas. Och vad betyder det att det faktiskt växt till mögel där. Hur ska man hantera ytor som haft mögelpåväxt? Usch.
Uppbrutet trägolv med synliga skador och fukt, verktygslåda och avfuktare i ett rum i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Upptagen golvsektion med läckande elementrör, fuktigt sågspån och mögelpåväxt vid trossbotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett uppbrottet golv med läckande elementrör och fuktigt sågspån, tecken på vattenskada och mögelpåväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis uppbrutet trägolv nära en vägg med synlig skade-struktur och fukt, tillsammans med tegel och rörfragment.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Spika igen, boka in en Anticimex besiktning och sälj, så är du helt safe
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
MariaBK och 13 till
  • Laddar…
F F.L skrev:
Spika igen, boka in en Anticimex besiktning och sälj, så är du helt safe
Trist svar. Jag är inte ute efter att sälja.
 
Är ej någon expert, men säkerställ att träet får torka upp. Byt skadat material i väggytan och lägg i nytt spån i trossbotten.
På bilderna ser din skada ser relativt begränsad ut, det kunde ha varit värre ...
 
  • Gilla
sunnis och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Han skojade med dig! Själv tyckte jag det var riktigt roligt!

Är det inte ruttet, är min uppfattning att du inte skall ta bort mer än nödvändigt. Mögel gottar sig när det är tillräckligt fuktigt. Låter du det torka ut somnar möglet, för att aldrig mera vakna. Men för att nojja till det, går det bra att tvätta med klor så gott som möjligt där du kommer åt.

Jag rekommenderar dig att INTE läsa i avdelningen "miljö och hälsa" ifall du tillhör den lättskrämda sorten som ser faror överallt. Isåfall slutar det med att du river kåken i din jakt på faror.

Staffan
 
  • Gilla
Åbyfor och 7 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Han skojade med dig! Själv tyckte jag det var riktigt roligt!

Är det inte ruttet, är min uppfattning att du inte skall ta bort mer än nödvändigt. Mögel gottar sig när det är tillräckligt fuktigt. Låter du det torka ut somnar möglet, för att aldrig mera vakna. Men för att nojja till det, går det bra att tvätta med klor så gott som möjligt där du kommer åt.

Staffan
Jo precis, jag vill inte ta bort mer än nödvändigt, men det är ju ett rejält trägolv som är spikat i sponten. Så jag antar att jag måste börja ta upp golvet från andra sidan rummet, vilket innebär att hela golvet måste tas bort. Då först kan jag ta bort det blöta spånet och bedöma hur mycket det är skadat.

Tror att golvet och trossbotten har en frisk kärna om man skrapar bort det mjuka, men väggen är väl bortom all räddning. Den är mjuk och inte så tjock.

jag är tacksam för alla tips och synpunkter ni vill ge.

Jag tänkte också att det var någon som skojade men har svårt att skratta när det ser ut som det gör.
 
  • Gilla
mykee2
  • Laddar…
Ta bort det som är fuktigt och ställ in en avfuktare och ev en byggfläkt för att torka upp snabbare.
 
  • Gilla
Powermange och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Skulle säga att en avfuktare räcker. Om man värmer med byggfläkt kan mycket fukt förångas på kort tid och avfuktaren hinner inte med. I värsta fall sticker den fukten då iväg till annan del av konstruktionen (t ex råsponten på vinden) och kondenserar. Då har man tyvärr bara flyttat problemet.

Har du kontaktat ditt försäkringsbolag?
 
  • Gilla
Ejo
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Skulle säga att en avfuktare räcker. Om man värmer med byggfläkt kan mycket fukt förångas på kort tid och avfuktaren hinner inte med. I värsta fall sticker den fukten då iväg till annan del av konstruktionen (t ex råsponten på vinden) och kondenserar. Då har man tyvärr bara flyttat problemet.

Har du kontaktat ditt försäkringsbolag?
Det har läckt ut ganska mycket vatten verkar det som och runnit inåt trossbotten. Hittills har jag tagit bort två golvplankor. Finns det någon chans att man kan torka ut med avfuktare utan att ta upp fler golvplankor? Annars måste jag ta upp hela golvet och det känns inte så kul. Ska kolla med försäkringsbolaget på måndag men har inga större förhoppningar eftersom den gamla ägaren ställde till det så att huset stod utan el en hel vinter varpå elementen och vissa vattenrör frös sönder. Den skada som nu har upptäckts verkar ha skett sedan jag köpte huset i juni i år. Troligen har elementrören varit dåliga och så har de skakat sönder när jag har tömt och fyllt värmesystemet. Eller också har vi smällt till röret när vi flyttat soffan. Röret stack alltså upp ur golvet men var pluggat. Det var inte inkopplat i något element eftersom det tagits bort av förra ägaren efter sönderfrysning.
 
Fulkemisten
Svårt att svara på. Fukt i sig är ju inte farligt om man bara hittat orsaken och fått stopp på belastningen som du nu gjort. Det måste få torka upp sedan är det lugnt. Jag hade nog plockat upp mer av golvet för att se var skadan slutar och för att få ordentligt torrt. Är det så att parketten redan är förstörd mot väggen eller är det lätt att lägga tillbaka?

Jag tror på teorin med soffan. Vänta och kolla med försäkringsbolaget tycker jag, vattenskador orsakade av olyckor på det viset brukar ersättas.
 
MultiMan
Var och varför har det börjat läcka? Det ser ju nästan ut som röret gått sönder mitt på och då bör du nog ta redan på orsaken och om andra rör skadats på samma sätt (t ex frysning). Med dolda rör kan det ju läcka lite överallt utan att man ser det.

Med den historiken du berättar så hade jag trycktestat alla rör eftersom jag inte hade velat bo i en sådan potentiell vattenskadebomb.
 
  • Gilla
sunnis och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Svårt att svara på. Fukt i sig är ju inte farligt om man bara hittat orsaken och fått stopp på belastningen som du nu gjort. Det måste få torka upp sedan är det lugnt. Jag hade nog plockat upp mer av golvet för att se var skadan slutar och för att få ordentligt torrt. Är det så att parketten redan är förstörd mot väggen eller är det lätt att lägga tillbaka?

Jag tror på teorin med soffan. Vänta och kolla med försäkringsbolaget tycker jag, vattenskador orsakade av olyckor på det viset brukar ersättas.
Rätt. Fukt är inte farligt i sig men i detta fall var det vit röta närmast läckan. Träet närmast är mjukt i ytan och kan skrapas bort. Parketten var tvungen att brytas upp och kan inte läggas tillbaka. Som tur är har jag tre extra plankor av exakt samma modell i boden :)
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Var och varför har det börjat läcka? Det ser ju nästan ut som röret gått sönder mitt på och då bör du nog ta redan på orsaken och om andra rör skadats på samma sätt (t ex frysning). Med dolda rör kan det ju läcka lite överallt utan att man ser det.

Med den historiken du berättar så hade jag trycktestat alla rör eftersom jag inte hade velat bo i en sådan potentiell vattenskadebomb.
Som jag berättat i något svar har förra ägaren ställt till det så att huset stod utan el en hel vinter (i Västerbotten brr) och element och några rör har frusit sönder och tagits bort. Elementet som det nu skadade röret ledde till var ett av de sönderfrusna elementen. När jag övertog huset i somras fanns det bara två pluggade rör som stack upp över golvet här. Läckan har kommit precis under golvet i böjen. Det var min fru som tyckte att det luktade och att golvet buktade och så tog vi upp och konstaterade att det var en läcka i röret.

Hur går man tillväga för att trycktesta systemet? Jag har iaf konstaterat att det inte är onormalt fall på trycket.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
M
När man torkar ur trånga utrymmen så brukar man ju kunna lägga ner en typ lång plastpåse-slang med hål i som blåser ut torr och varm luft. Inga problem alls att få ner det där.
Ingen aning vad de heter tyvärr, men försäkringsbolagens underentreprenörer har detta.

Kan du dessutom få ner något i mellan reglarna för att röra om i spånet ibland, så torkar det nog rätt fort!
Typ en rensfjäder eller något liknande.
 
  • Gilla
untha och 1 till
  • Laddar…
Tror det finns skaplig chans att försäkringsbolaget tar skadan, men med kraftigt åldersavdrag. De täcker inte själva det läckande röret. Framförallt så kommer de att skicka ut en fuktredare som avgör hur det bör torkas. Det gör de oavsett om de sedan nekar ersättning. Några av de mindre kända bolagen kan få för sig att debitera konsultarvode för skadeutredningen, om de sedan nekar ersättning.
 
  • Gilla
Pianogreen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.