Hej allihop.
Redan när jag köpte mitt hus sa besiktningsmannen att jag borde köpa en avfuktare till rummet där jag har mina kaniner. Sedan har det hänt mycket i mitt liv och jag glömde bort hans rekommendation. Nu har det gått ett år och jag börjar märka av en högre luftfuktighet i huset sedan min inflytt.
Nu är frågan vilken typ av luftfuktare jag bör ha till detta rum med djuren i? Har hört att det är viktigt med rätt typ av avfuktare. Rummet är ett vanligt rum,men med ett stort antal smådjur i. Huset är från 30-talet.
Eller är det för sent? Har jag fixat fuktskador redan efter ett år? Blir lite nojig nu. Vad tror ni som kan detta?
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Åsa Lund
Kan inget om att ha flera kaniner i ett rum. Men vi har en avfuktare Woods DS15 på Torpet. Den går att ställa in till i princip konstant luftfuktighet på en nivå som du väljer själv. 50-60% borde vara lagom Placera den så det inte drar på kaninerna bara.
 
Det kan mycket väl vara så att du ökat luftfuktigheten bara genom att leva i huset, speciellt om huset innan stått tomt. Dock ställer jag mig tveksam till att just kaninerna bidrar med så mycket mer luftfuktighet än säg vad en barnfamilj producerar. Har man mycket växter i huset bidrar även de med luftfuktighet och det borde vara i samma paritet kan jag tycka. Det gäller att hitta en bra nivå på luftfuktigheten, vi levande organismer tenderar till att föredra fuktighet, medan huset mår bättre med lägre luftfuktighet. På vintern är det oftast för torrt för oss här i Sverige, därav nariga händer och torra läppar.

Men att investera i en luftavfuktare är en god idé, frågan är om den måste stå i kaninrummet? Det beror på husets övriga ventilation skulle jag säga, personligen skulle jag hellre ställa luftavfuktaren centralt, eller i ett våtutrymme och sedan hålla dörrar öppna så att alla rum på sikt avfuktas.

Om man sen behöver en speciell avfuktare får man nog själv avgöra, det är som med allt, en prisfråga. Bättre att köpa en billig avfuktare och faktiskt få det gjort, än att gå och vela över vilken man ska ha, för att man kanske inte har råd med värstingmodellen och att det då aldrig blir av. Jag använder vanliga kondensavfuktare och till normala rumstemperaturer fungerar det utmärkt. Den stora skillnaden i hur bra det blir med en avfuktare, skulle jag påstå är om man har möjlighet att ansluta den till ett avlopp så man slipper tömma den. Läs på och hitta en prisnivå som passar dig.

Jag har säkert fortfarande ett och annat att lära, men det här är mina kunskaper och erfarenheter så långt.
 
Nej det har bott folk i huset hela tiden,så det har aldrig stått tomt. När jag flyttade in så stod luftfuktigheten på 20%. Efter att jag och mina djur flyttade in står mätaren nu på 40%.
Tilläggas ska att vedspisen i köket har eldats i hela tiden. Det minskar luftfuktigheten också. Vedspisen liksom torkar upp i köket. Men det blir nog till att köpa en avfuktare ändå. Tack för era svar.
 
Men 40% RH är ju fortfarande lågt, framförallt så här års. Skulle det springa iväg över 65% så är det läge att avfukta. Och snart är den fuktiga tiden över dessutom.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Q quilding skrev:
Men 40% RH är ju fortfarande lågt, framförallt så här års. Skulle det springa iväg över 65% så är det läge att avfukta. Och snart är den fuktiga tiden över dessutom.
Det är faktumet att luftfuktigheten har gått upp så mycket på bara ett år som gör mig orolig. Det verkar ju stiga hela tiden sedan vi flyttade in. Om det fortsätter stiga i denna takt kommer det ju förr eller senare hamna på alldeles för höga värden framöver.
 
Åsa Lund
40% är inte högt. Det ska vara nånstans mellan 40-60% för att det vara sunt att leva i.
Köp avfuktare av bra kvalitet på blocket är mitt tips.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
40% är inte högt. Det ska vara nånstans mellan 40-60% för att det vara sunt att leva i.
Köp avfuktare av bra kvalitet på blocket är mitt tips.
Nu har jag precis varit i stan och köpt en avfuktare. Det blev en Woods mrd10.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vill förtydliga. Eftersom besiktningsmannen sa att jag bör ha en avfuktare i rummet med så många djur i,kombinerat med att luftfuktigheten nu har stigit,så känns det säkrast att ställa in en sådan för att förebygga problem i framtiden. Skriver från min telefon eftersom nätet ligger nere på min dator. Tar en sanslös tid att skriva med dessa små bokstäver på mobilen...:)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
40% är inte högt. Det ska vara nånstans mellan 40-60% för att det vara sunt att leva i.
Köp avfuktare av bra kvalitet på blocket är mitt tips.
Nu blir jag osäker på om jag behöver en avfuktare överhuvudtaget i djur rummet eftersom fukthalten ju inte är så hög? Just nu står mätaren på 41%. Och på avfuktare jag köpte igår står det att den kan avfukta ner till 40%. Har jag köpt avfuktaren i onödan nu då?
Som jag nämnde tidigare så hjälper ju även vedspisen i köket till att få ner luftfuktigheten i köket åtminstone.
Hur ska man tänka i detta läge?
 
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Nu blir jag osäker på om jag behöver en avfuktare överhuvudtaget i djur rummet eftersom fukthalten ju inte är så hög? Just nu står mätaren på 41%. Och på avfuktare jag köpte igår står det att den kan avfukta ner till 40%. Har jag köpt avfuktaren i onödan nu då?
Som jag nämnde tidigare så hjälper ju även vedspisen i köket till att få ner luftfuktigheten i köket åtminstone.
Hur ska man tänka i detta läge?
Jag vidhåller att man inte behöver köra avfuktare förrän man passerar 65%.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Q quilding skrev:
Jag vidhåller att man inte behöver köra avfuktare förrän man passerar 65%.
För vad händer om man kör med avfuktare trots att det inte behövs? Kan huset ta skada?
 
Åsa Lund
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
För vad händer om man kör med avfuktare trots att det inte behövs? Kan huset ta skada?
Nej
Men dina luftrör och slemhinnor gillar det inte
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Nej
Men dina luftrör och slemhinnor gillar det inte
Och elräkningen blir marginellt tråkigare läsning...

Jag håller med övriga ovan. Det känns onödigt med avfuktare för din del baserat på det du skriver.
 
  • Gilla
Acido
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Och elräkningen blir marginellt tråkigare läsning...

Jag håller med övriga ovan. Det känns onödigt med avfuktare för din del baserat på det du skriver.
Jag funderar fortfarande på detta med avfuktare eller inte. Varför rekommenderade besiktningsmannen att jag skulle sätta in en sådan då? Som nybörjare på detta litade jag på hans ord. Detta snurrar runt i huvudet på mig nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.