Fulkemisten
Har en Gustavsberg 315 på lilla toaletten som rinner. Det är bottenventilen är jag 99 på då den inte överfyller (har kollat med locket av). Det verkar finnas reservdelar för detta men undrar tyvärr om det inte bara är ventilbollen (som känns fräsch) utan kanske även själva bottenpackningen? Den verkar svår att få tag på.
Jag fattar inte riktigt hur man ska lossa gaffeln med ventilboll och ännu mindre hur man ska kunna byta bottenpackningen? Tips, råd, idéer någon?

Byta till en ny WC är liksom inget alternativ. Den här badboyen är inkaklad (ovanpå plastmattan) och resten av utrymmet är tillräckligt fräscht för att vänta ett par år på renovering.
 
  • En Gustavsberg 315-toalett med locket av, indikerande en diskussion om en rinnande bottenventil och bottenpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en toalettcistern med synlig bottenventil och ventilboll, i behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en toalettstol, fokus på bottenventil och möjlig försliten bottenpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Toalettstol med modellnummer Gustavsberg 315, synligt på porslinet, i närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Fulkemisten
  • Närbild av en möjlig ventilboll och packning i en byggnadsstruktur med märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Har du provat byta bollen eller inte? På min var det bara bollen, sedan blev det tätt. Köpte en ny boll för 40kr och skruvade loss den gamla och på med den nya.
 
Krilleman
Hela gaffeln behöver du antagligen inte köpa, det är ju bollen eller sätet som inte tätar.

Prova att endast byta bollen först då den har det mjukaste materialet och borde då slitas först.
 
Fulkemisten
Ok, testar det och återkommer.
 
Y
Tror också på bara bollen, svart gummi är inte tecken på ny då dessa numera är grå,
sen kanske putsa ren mässingringen i botten.
Var rädd om gaffeln för den man kan köpa idag i plast är kass.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Y Yrrol skrev:
Tror också på bara bollen, svart gummi är inte tecken på ny då dessa numera är grå,
sen kanske putsa ren mässingringen i botten.
Var rädd om gaffeln för den man kan köpa idag i plast är kass.
Hur putsa ringen? Svinto?
 
Y
Ja pröva svinto, bara för att få bort den svarta "soten" men inte såpass så du filar ner metallen.


Apropå inget men ändå något, så TROR jag Gustavsberg hade en övergångsfas där dom använde gamla nederdelen av porslinet, som man sitter på, och mixade ihop med den nyare designen ovantill (som har reservdelar), eller så har folk gjort detta själv efteråt. Så det går att hålla liv i dendäringa i evigheter om man är enveten. :)

Men en ny boll löser nog ditt bekymmer justnu.
Skulle det vara påfyllaren så finns det både delar och nyare modernare påfyllare att byta till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Fulkemisten
Y Yrrol skrev:
Apropå inget men ändå något, så TROR jag Gustavsberg hade en övergångsfas där dom använde gamla nederdelen av porslinet, som man sitter på, och mixade ihop med den nyare designen ovantill (som har reservdelar), eller så har folk gjort detta själv efteråt. Så det går att hålla liv i dendäringa i evigheter om man är enveten. :)
Jo. Det verkar rimligt. Precis som @Krilleman säger så verkar GB slutat med sprängskisser men bildgooglar man så tycks äldre 315 ha en cistern som är smalast upptill. Min är tvärtom bredast upptill men ändå märkt 315 på insidan av cisternlocket. Den verkar ha varit i produktion i hela 25 år mellan 1953 och 1977.

För övrigt så är min gaffel i metall så den ska jag vara rädd om. Bollen är svart, troligen i orginal då och någonstans mellan 40 och 50 år med tanke på modernare cistern?
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Y
Jag har sett modernare cistern med tryckknapp, på en gammal underdel.

Imorgon åker du till byggvaruhus eller rörfirma och köper den föreslagna bollen.
När du återmonterar bygeln så ta det lugnt, böjer du benen lite förmycket kan det bli problematiskt att få det bra igen och du tvingas försöka dig på den usla plastbygeln.
7889746.jpg
RSK: 7889747
GB1929900244

Så är det frid och fröjd igen tills påfyllaren börjar läcka i sina 3 packningar, eller spricker i plasten nere vid botten vilket börjar bli vanligt. :p

//Ifall du har stört dig på att den har svårt att spola ner saker så kan du ta bort den där tunna kragen nere på botten//
 
Redigerat:
Fulkemisten
Tydligen saluförs nämnda detaljer på Hornbach. Åkte dit och köpte.
Förpackade VVS-detaljer: vit låsmutter och grå ventilboll från Gelia för rörreparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan väck med gaffeln och byta bollen. Den lilla muttern ansåg jag onödig. Vad säger expertisen? Rör med fastklämd svart boll och en justerbar skiftnyckel samt en tång som används i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en toalettspolningsmekanism med en rostig mutter och stång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig toalettspolarmekanism med en grå flytboll liggandes på ett kaklat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vidare så rengjordes sätet med svinto. Metallen var inte helt jämn kände jag med fingrarna.
En närbild av en toalettspolningsmekanism med en hand som håller en gammal, belagd gaffel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt annan känsla i spolfunktionen och den har slutat rinna synligt. Även det lilla svarta kugghjulet på vattenmätaren är numer helt stilla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Muttern klarar du dig utan.
Ibland kan de behöva spolas några gånger innan det hamnar till rätta.
Har man klämt lite fel på gaffeln eller sätter porslinslocket fel, eller drar muttern tokigt hårt, så kan det läcka pga det då innehåller får fel vinkel.
Använd flytande tvål eller något på gängorna till den nya plastmuttern ifall det går trögt.
Ta bort den tunna kragen nere i botten om du vill få mer spolning så din vattenmätare får jobba lite mer. ;)

Din svarta boll var inte extremt sliten. Många har en tydlig förändrad form, eller rent av börjar gå i bitar. - Men det är ju ingen tröst ifall det läcker vatten ner i holken. Skönt det fixade sig.

;)
 
Fulkemisten
Y Yrrol skrev:
Din svarta boll var inte extremt sliten. Många har en tydlig förändrad form, eller rent av börjar gå i bitar. - Men det är ju ingen tröst ifall det läcker vatten ner i holken. Skönt det fixade sig.

;)
Jo. Men den var lite deformerad som du ser och var liksom hård och inte alls följsam. Deformerad svart plastdel på en vit yta som visar tecken på hårdhet och brist på följsamhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var uppenbart i alla fall att det slutade rinna på direkten.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Fulkemisten
Har aldrig haft problem med att den spolar dåligt. Tvärtom lite för bra. Tänker dock att det är nyttigt för flödet i hela avloppet då den sitter överst på stammen. Kragen får sitta kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.