Cheesen
G gullefjuniz skrev:
Ja, vi behöver få vårt problem åtgärdat så snart som möjligt innan nästa bäbbe anländer. Blir så stressad av tanken. Tack för tips! Både nivell o platon verkar bygga för mkt med tanke på nivån som är idag, något lägre takhöjd o att vi isåf kmr få justera om 4 dörrar som hamnar lägre än golvet då tror vi.

Gött o höra att d verkar gå fort att lägga. Å d finns ingen risk för fukt i framtiden med platon, isolering o trägolv? Dessvärre är min andra halva helt såld på klinker o vill få till det till varje pris o med golvvärme men frågan är om det skulle funka? Men om vi måste bila ut så känns tiden väldigt för långt fram.
Tänk på att det är bara "pensionärsplattor" som är aktuella om ni ska ha klinker. Småbarn och klinker är en risk då dom ofta springer med halkrisk som följd. Jag lovar dig att du glömmer aldrig ljudet av treårigt huvud som slår i klinkergolvet.
 
  • Gilla
topmount och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Tänk på att det är bara "pensionärsplattor" som är aktuella om ni ska ha klinker. Småbarn och klinker är en risk då dom ofta springer med halkrisk som följd. Jag lovar dig att du glömmer aldrig ljudet av treårigt huvud som slår i klinkergolvet.

Ok, men barna har ingen tillgång till nedervåningen då vi har trappgrind, de är enbart där när vi vuxna är med, ungefär när vi ska iväg. Vi har tänkt 60x60 blanka granitplattor, ja vet inte om blanka klinker gör det värre än matta?
 
S
G gullefjuniz skrev:
Ok. Har du inte lågt i tak i källarn? Iom nivellgolvet som bygger så?
Hur är det med nålfiltsmatta, gött o gå på? Vår huvudingång är i ”källarn” eller vad man ska kalla det, nedervåningen helt enkelt. Halva delen är källare som förråd, tvättstuga, pannrum o matkällare. Medan tvrum, hall, toa, sovrum är i den delen vi nu har problem i. Dock hade vi snustorrareglar alltihop utom en ynka sketen regel på 40cm som visa en fukthalt på 22% och det skulle väl inte överstiga 12% förstod vi det som? Men det luktar nåt så inni hälsingland där nere o även en del här öppe. Hemskt!
Det var det som var grejen, min betongplatta är jävligt märkligt gjuten. Den lutar flera decimeter från högsta till lägsta stället. Så på vissa ställen var inte de gamla reglarna nergjutna, utan snarare var det ett antal distanser under regeln för att få den i våg. Så golvet blev precis lika högt som det var innan även med nivell.
 
N nmeden skrev:
Du kan absolut köra kakel. Fukten går upp genom fogarna. Men blir kallt ja. Golvvärme fixar det, men ska bara användas på avgränsade områden för att undvika problem. Nåt rum ska funka bra. Sen får du aldrig stänga av helt, inte ens mitt i sommaren pga omvänd fuktvandring. Nivell eller Granab ska funka bra för ojämna golv, men bygger en hel del. Vi har jämna golv och valde ventilerat Jape i ett rum. Bygger typ 3cm. I ett annat rum lade vi genomsläpplig heltäckningsmatta. Båda dessa funkar utmärkt, även om vi inte haft dem någon vinter än.

Vi hade velat haft golvvärme på hela ytan, väggarna är av betong. För även om golvvärmen drar till sig fukt även med ”folie” mellan golvvärme o den oisolerade betongplattan så vart kan fukten då ställa till det? Vi är så okunniga i området.
Jape har vi inte hört förut, får kolla upp. Heltäckningsmatta vill vi inte ha, det hade inte blivit bra för oss iom vilken ytan detta gäller, braskamin som lämnar sot med tiden, transportväg till o från garage, tvättstöga o andra utrymmen, å ja drar in barnvagnar o två små husdjur.
 
S SueCia skrev:
Det var det som var grejen, min betongplatta är jävligt märkligt gjuten. Den lutar flera decimeter från högsta till lägsta stället. Så på vissa ställen var inte de gamla reglarna nergjutna, utan snarare var det ett antal distanser under regeln för att få den i våg. Så golvet blev precis lika högt som det var innan även med nivell.
Aha, skumt, men gött att ni kan ha nivellsystem :)
 
BirgitS
G gullefjuniz skrev:
Medan tvrum, hall, toa, sovrum är i den delen vi nu har problem i.
Heltäckningsmatta är väl mysigt i sovrum och teverum och i hallen vistas man ju så kort tid att man väl kan klara sig med klinkers utan golvvärme. På toaletten är det kanske trevligt med golvvärme under klinkers och då är det ju så liten yta att det inte blir problem med fuktvandring.

G gullefjuniz skrev:
Vi har tänkt 60x60 blanka granitplattor, ja vet inte om blanka klinker gör det värre än matta?
Normalt är det så, det finns någon standard över hur "halkiga" klinkers är och det brukar stå på webbsidorna eller i butiken vilket betyg det är. Blanka plattor som kombineras med våta stövlar innebär stor halkrisk även för vuxna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Heltäckningsmatta är väl mysigt i sovrum och teverum och i hallen vistas man ju så kort tid att man väl kan klara sig med klinkers utan golvvärme. På toaletten är det kanske trevligt med golvvärme under klinkers och då är det ju så liten yta att det inte blir problem med fuktvandring.


Normalt är det så, det finns någon standard över hur "halkiga" klinkers är och det brukar stå på webbsidorna eller i butiken vilket betyg det är. Blanka plattor som kombineras med våta stövlar innebär stor halkrisk även för vuxna.

Aha! Skulle vi kunna fördela golvvärmen då, ex direkt man kmr in innanför ytterdörren, sen skippa i resten av hallen för att sen i tvrummet ta golvvärme o möjligen i sovrummet. Men då blir hallen emellan tvrummet och sovrummet.

Ok, attans..man vill ju inte komma in från kommande halka o vinter o riskera att behöva åka skridskor inne heller. Trodde inte det var nån större skillnad på blanka o matta även om de blanka ser otroligt halkiga ut.
 
Cheesen
G gullefjuniz skrev:
Ok, men barna har ingen tillgång till nedervåningen då vi har trappgrind, de är enbart där när vi vuxna är med, ungefär när vi ska iväg. Vi har tänkt 60x60 blanka granitplattor, ja vet inte om blanka klinker gör det värre än matta?
Barna kan ramla när dom är sju år gamla med... Då hjälper ingen grind i världen.

Det var våran plattsättare som hade haft sin sexåriga dotters huvud i klinkergolvet. Han bilade upp hela nedervåningen efter det. Som plattsättare sätter man ju gärna lite mera exklusiva plattor, han har "pensionärsplattor" i sitt hus numera.
 
Det finns klinker med linne struktur. Lite känsla av matta. Vi har detta. Sök på lea mako finns flera färger. Mycket minde halkiga.

Glatta klinker och lite vatten vet jag inte om jag skulle vilja ha även nu när barnen snart är tonåringar. Varit nära olyckor många gånger när vi varit runt medelhavet. Där alla golv är klinker.

Om du gör hela nedervåningen med golvvärme kommer du ha mycket värme som går ner i plattan. Har ni vatten buret system idag. Det är nog bäst. Blir dyrt med el.

Tänk på att detta tar takhöjd. Golvvärmeslang 16mm som flytspacklas in. Jag skulle valt min 3cm xps under helst 5-10 cm.
Med mekanisktventilerad platon underst.

Låta företag flytspackla och lägga om ni ska ha laserskurna plattor.
 
richardtenggren
Vi har också källare, dock har vi bara målade eller golv med klinker där nere. Vi dränerade och isolerade grunden med isodrän i våras så det är torrt och fint.

Min plan har varit att bila ur alla golv för att sedan isolera och gjuta in golvvärme. Men min flickvän är inte lika förtjust i denna tanke. Så jag har funderat på en alternativ lösning, tänkte först använda spårad eps från LK eller likvärdig. Men det gör ju golvet relativt diffusionsstängt pga eps:n.
Så nu funderar jag på att isolera med isodrän på insidan för att sedan flytspackla in golvvärme ovanpå detta. Tanken är då att det blir en diffusionsöppen konstruktion med flytspacklet som färdig yta.

Om man sedan mäter tempen under plattan och i för att sedan styra golvvärmen till att alltid ligga någon grad högre borde det också göra att fuktvandringen går åt rätt håll?
 
Inte stänga av golvvärmen på sommaren om man har denna "riskkonstruktion". Och inget organiskt material på väggarna.
 
M MagHam skrev:
Inte stänga av golvvärmen på sommaren om man har denna "riskkonstruktion". Och inget organiskt material på väggarna.
Nej, detta känner vi till. Att inte stänga av golvvärmen, den får stå o gå isåf.

Våra väggar är av murverk, sedan tegel utvändigt.
 
Grundregeln brukar vara oisolerad platta på mark=ingen golvvärme.

Något som jag har märkt att många glömmer bort att tänka på när de har fuktproblem underifrån är väggarna(både inner och ytter) som så klart också oftast blir drabbade av fuktproblemen underifrån, en del lägger ventilerade golv men sen så frodas fukt och möglet fortfarande i väggarna.

Att börja med att se över vad grundproblemet till fukten är och försöka att åtgärda detta först är en bra början, ex behöver huset dräneras, hur ser mark och växtlighet(ex rötter som förstör grunden el avlopp o vattenledningar) ut nära huset, behöver plattan bilas upp och isoleras ordentligt, är plattan kontaminerad ex av gammalt mattlim, mögel mm kan detta gå långt ner i betongen men med ett ventilerat golv då så blir inomhusmiljön oftast mycket bättre samt att golven blir ju något varmare då inomhusluften cirkulerar under golven o sen ut, så det tror jag är det bästa i ert fall om ni inte bilar upp allt och sanerar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Äldre hus som står på väggsula saknar ofta bra kapilärbrytande skikt under densamma.
Man kan dränera ihjäl sig, men eftersom man knappast gräver ur under, så kommer väggarna att fortsätta få fukt den vägen.
Är det bara putsad betonghålsten utan en massa organiskt material (i form av innerväggar av trä e dyl) så går det att leva med utan större bekymmer.
En avfuktare är en bra investering i äldre källare.
 
Om man bygger ett golv helt oorganiskt och fukt öppet med klinkers kan man absolut stänga av golvvärmen på sommaren. Golvet skadas inte av att det blir fuktigt.

Lägger man mineralull under ett nivellgolv så kommer det att bli fuktigt under isoleringen. Även om den inte ska mögla, så verkar den i allmänhet göra det ändå.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.