Nog för att det inte krävs bygglov för ekonomibyggnad på lantbruksfastighet, men gäller det även bostad som baracken verkar avsett för?
 
K Keld skrev:
Nog för att det inte krävs bygglov för ekonomibyggnad på lantbruksfastighet, men gäller det även bostad som baracken verkar avsett för?
Nej, en ekonomibyggnad är bara avsedd att användas i produktionen, en bostad kan inte räknas in där.
 
F
K kirves skrev:
Tror faktiskt att det går i och med att det varit obebyggd del i 10 år. Grannen bor 100 m bort.

Hur vore det med sirener, discoljus och dunka dunka som jag slår på när jag inte är där...? Strålkastare in i baracken? Dvs om förhandlingarna inte går bra.
Nej, det gäller din mark. Du får läsa på om vad hemfridszon är för nåt.
 
  • Gilla
Keld
  • Laddar…
Ok. Hemfridszon faller kanske bort. Bygglov verkar ju vara tillämpligt.

Man skulle ju också kunna lägga upp en 3m väll mot grannfastigheten. Risken är väl att det skiter sig i något annat hörn, och att drogaren dyker upp där.

Baracken är definitivt innanför min comfortzone. Hade jag velat bo på camping, hade jag haft husvagn ...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
K Keld skrev:
Nog för att det inte krävs bygglov för ekonomibyggnad på lantbruksfastighet, men gäller det även bostad som baracken verkar avsett för?
Nej det gäller absolut inte en bostadsbyggnad.

Men börjar ägaren av jordbruksfastigheten skydda denna byggbod och påstå att det bara är en barack för omklädning och tvagning och annat som har med fastighetens skötsel att göra så hamnar det typ lite i dödläge.
Lite beroende på hur god fot fastighetsägaren ifråga står med byggnadskontorets folk så varierar svårighetsgraden, men det torde gå att på sikt få bort ett permanent boende av detta slag inom en kortare eller längre tid.
 
F
K kirves skrev:
Ok. Hemfridszon faller kanske bort. Bygglov verkar ju vara tillämpligt.

Man skulle ju också kunna lägga upp en 3m väll mot grannfastigheten. Risken är väl att det skiter sig i något annat hörn, och att drogaren dyker upp där.

Baracken är definitivt innanför min comfortzone. Hade jag velat bo på camping, hade jag haft husvagn ...
Bygg ett tre meter högt plank i tomtgräns. Bygg billigt och skit i att söka bygglov så är det ingen ekonomisk katastrof om du måste ta ner det (det här kommer jag att få skit för av PK-maffian).

Alternativt så går du in till gubben, slår näven i bordet och talar om att du skiter i om han har byggbodar på tomten eller om han har bygglov för det eller inte bara du slipper se skiten från ditt håll. Se till att han flyttar eländet.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Det verkar aningen provokativt att ställa baracken just i tomtgränsen. På grund av detta hade jag nog inte valt den "snälla" vägen utan bett att få prata med grannen som har ställt den där och frågat varför den ska stå där, och vad syftet med den är.

Sen koppla in kommunen gällande 4,5 meter. De brukar vara kvicka när det luktar byggfusk.

Kringdrivande zombies motas lättast bort med staket eller dylikt. Om inte annat så är det alltid klokt att tydligt markera tomtgränsen.
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Ja. Du har alldeles rätt att det är provokativt. Grannens kompis som ställde dit den här före min tid, använt min fastighet ungefär som han velat. Men inte nu.

Här grävt ett tydligt dike vi gränsen. Tyvärr saknar ju drogaren den sociala kompetens som gör att man håller avstånd till andra, och grannen klarar inte att säga till.

Jag ska prata klarspråk med grannen. Hjälper inte det, så är ju jordvall eller staket ett alternativ.

Tror det är viktigt att förklara för grannen att han i princip säger upp en god grannsämja. Säljer den, till förmån för kompisens vilja att skjuta fram baracken mot mig. Eller kan jag lägga fram det på andra sätt ?
 
Det är väl att lägga upp det som att du kommer att anmäla det som svartbygge, då utgår en byggsanktionsavgift som din granne åker på att betala (kan bli bortåt 50 000, men mer troligt max 20 000). Utöver att svartbygget måste bort.
 
F
H hempularen skrev:
Det är väl att lägga upp det som att du kommer att anmäla det som svartbygge, då utgår en byggsanktionsavgift som din granne åker på att betala (kan bli bortåt 50 000, men mer troligt max 20 000). Utöver att svartbygget måste bort.
Det blir sälla så för en container, byggbarack mm utan det är snarare flyttas/avlägsnas inom tex 14 dagar annars utgår vite mm.
 
  • Gilla
TheProfile
  • Laddar…
Det är ju det viktigaste, att lilla baracken på hjul flyttas. Det gör ju att man kan andas lite lättare!
 
H hempularen skrev:
Det du möjligen kan sikta på när det gäller polisen, är att få ett kontaktförbud, kompisen förbjuds då att vistas i närheten av din tomt, ev. påverkar det även hans rätt att besöka grannen som bor nära. Det som hänt hittills tror jag inte räcker på långa vägar, men OM något lite värre sker, då kan dagboken över tidigare händelser ge det lilla extra som behövs för att få rätten att ta ett beslut om kontaktförbud. Det visar då på systematiska förföljelser.
Det går inte få kontaktförbud.Ansökte om det
mot en granne.Fick minnen.
 
Det blev fel nobben
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.