Ska uppföra ett växthus i härdat glas och aluminium https://www.skanskabyggvaror.se/växthus/växthus/odla_11,4_m²-127544/
Då jag redan har en friggebod så måste detta göras som ett attefallshus.

Var i kontakt med kommunen idag som meddelar att jag måste ha en kontrollplan bifogad till bygganmälan. Lite löjligt tycker jag men så är tydligen fallet.
De skickar över ett exempel på hur en sådan kan se ut, men det exemplet är över huvud taget inte relevant för mig.
De har tex med punkter som,
  • Grundläggning: Markavvattning,kontroll av schaktbotten,dräneringslager, isolering,grundkonstruktion
  • Våtrum – rätt utförande av tätskikt
  • Utförande: Bärande konstruktion,diffusionsspärr, ej inbyggnad avfuktiga material (fuktmätning vid behov)
  • Vatten, värme, avlopp – rätt utförande av rörinstallationer.Täthetskontroll genomförd (provtryckning)
När jag påpekar att det inte är relevant frågar handläggaren vad jag anser inte vara relevant...

Han kan väl till slut hålla med om det, men när jag frågar om vad som är relevant att ta med så vägrar han berätta det. Det är tydligen ingenting de får berätta eftersom de inte får agera konsulterande. Dvs de kan inte berätta vilka punkter som måste vara med för ett godkännande utan hänvisar till extern part eller google.

Så nu till min fråga. Vad är relevant att ha med in en kontrollplan?
Jag har med följande:
  • Att ändringen följer bygganmälan (här inbegrips ju både mått och utstakning)
Vad mer är relevant? Det är ju inte en bostad och det kan ju inte heller i framtiden nyttjas som bostad med mer än att det rivs och ersätts med en ny byggnad.

Jag hittar inga vettiga exempel på nätet när det gäller just växthus.
Tacksam för hjälp.
 
  • Gilla
HannesBr och 1 till
  • Laddar…
Att byggnaden är uppförd enligt leverantörens anvisning borde räcka
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Leta lite på andra kommuner. De finns exempel på kontrollpanel som du kan ladda ner och modifiera så den stämmer överens med ditt projekt. I fallet med växthuset borde det räcka att den uppfyller kravet på bärighet i förhållande till snözon och grundläggning, bifoga tekniska specar i anmälan.
 
Gör tvärt om istället. Gör en kontrollplan som innehåller så lite som möjligt men ändå det DU själv tycker är relevant Det kan var så lite som en enda punkt. Då måste handläggaren specificera vad som saknas och du behöver bara lägga till det. Så brukar jag göra.
 
  • Gilla
Pellegnillot71 och 1 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Ska uppföra ett växthus i härdat glas och aluminium [länk]
Då jag redan har en friggebod så måste detta göras som ett attefallshus.

Var i kontakt med kommunen idag som meddelar att jag måste ha en kontrollplan bifogad till bygganmälan. Lite löjligt tycker jag men så är tydligen fallet.
De skickar över ett exempel på hur en sådan kan se ut, men det exemplet är över huvud taget inte relevant för mig.
De har tex med punkter som,
  • Grundläggning: Markavvattning,kontroll av schaktbotten,dräneringslager, isolering,grundkonstruktion
  • Våtrum – rätt utförande av tätskikt
  • Utförande: Bärande konstruktion,diffusionsspärr, ej inbyggnad avfuktiga material (fuktmätning vid behov)
  • Vatten, värme, avlopp – rätt utförande av rörinstallationer.Täthetskontroll genomförd (provtryckning)
När jag påpekar att det inte är relevant frågar handläggaren vad jag anser inte vara relevant...

Han kan väl till slut hålla med om det, men när jag frågar om vad som är relevant att ta med så vägrar han berätta det. Det är tydligen ingenting de får berätta eftersom de inte får agera konsulterande. Dvs de kan inte berätta vilka punkter som måste vara med för ett godkännande utan hänvisar till extern part eller google.

Så nu till min fråga. Vad är relevant att ha med in en kontrollplan?
Jag har med följande:
  • Att ändringen följer bygganmälan (här inbegrips ju både mått och utstakning)
Vad mer är relevant? Det är ju inte en bostad och det kan ju inte heller i framtiden nyttjas som bostad med mer än att det rivs och ersätts med en ny byggnad.

Jag hittar inga vettiga exempel på nätet när det gäller just växthus.
Tacksam för hjälp.
Finns massor med förslag på enkel kontrollplan att ladda ner, kolla till exempel på Göteborgs hemsida https://goteborg.se/wps/wcm/connect...nsvarig_småhus_villafastighet.pdf?MOD=AJPERES
 
Jodå. Jag har hittat en massa exempel men alla var mer komplicerade än vad jag ansåg vara nödvändigt för ett prefab växthus.
Nu är min kontrollplan inskickad. Får se om den blir godkänd
 
Hur gick det med kontrollplanen hos kommunen?
Sitter själv och våndas i exakt samma ärende och försöker att hitta det mest relevanta punkterna från de exempel som finns.

Skulle vara supertacksam om du kunde dela med dig av resultatet.
 
Jag hade gjort den minimalt omfattande.

Dvs I ett växthus som inte är uppvärmt hade jag bara omfattat VAD omfattar Attefallsreglerna, dvs dimensioner och läge.

Sorry necrobumping men ju enklare desto bättre.

Jag gjorde en kontrollplan för rivningslov, den enda punkten var intyg på att avfallet togs omhand. Problemet var att byggfirma som gjorde jobbet dumpade 3 andra byggen i den inhyrda containern så min uppskattade avfallmängd var lite fel... Och ett uterum i trä som innehöll VVS?

Handläggaren hade synpunkter på det men det löste sig till slut då byggfirma var välkänd inom kommunen.
 
  • Gilla
Fredrikris81
  • Laddar…
Skickade in dessa punkter och fick den godkänd Tabell med kvalitetskontrollpunkter inkluderar kolumner för kontrollen avser, kontrollant, kontrollmetod, och mot vilka krav kontrollen görs.
 
  • Gilla
Peacepoor och 1 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Skickade in dessa punkter och fick den godkänd [bild]
hej
Ang de tomma kolumnerna som signatur/datum
Anmärkning
Åtgärd
Ska de vara tomma när det skickas in?
Vem fyller i dem?
Var de ute och kontrollerade när det var klart?
 
S SvenneTarland skrev:
hej
Ang de tomma kolumnerna som signatur/datum
Anmärkning
Åtgärd
Ska de vara tomma när det skickas in?
Vem fyller i dem?
Var de ute och kontrollerade när det var klart?
I anmälan skickar du in kontrollplanen tom och kommunen tittar om det är relevanta kontrollpunkter för ditt projekt.

Det är du som är byggherren så när du är klar ska du signera och skicka kontrollplanen till kommunen för att få slutbesked. Vid mindre projekt brukar inte kommunen åka ut och kolla. De kan kräva utsättning/inmätning men det står i startbeskedet när du får det.
 
M MetteKson skrev:
I anmälan skickar du in kontrollplanen tom och kommunen tittar om det är relevanta kontrollpunkter för ditt projekt.

Det är du som är byggherren så när du är klar ska du signera och skicka kontrollplanen till kommunen för att få slutbesked. Vid mindre projekt brukar inte kommunen åka ut och kolla. De kan kräva utsättning/inmätning men det står i startbeskedet när du får det.

Tack
 
Hej!
Vi sitter också i samma sits och har fått begäran om komplettering från kommunen. De vill ha en kontrollplan där det finns en punkt som avser säker glashantering. Jag kan dock inte hitta mycket som verkar relevant gällande detta när jag googlar. Finns det någon som vet vad som avses med säkert glashantering vid ett bygge av växthus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.