G gullefjuniz skrev:
Aha! Båda delarna alltså?
Platonmatta för andning. Folie för isolering.

Jag är ingen byggare, men jag planerar liknade jobb.
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Tomture61
Måste komma med en iakttagelse/varning ang lägga golvvärme åvan cementplattan.
Har själv golvvärme ingjuten i cementplattan , har 350 mm frigolit , 50 mm (frigolit) under betongen går vattenledningar (varm o kall vatten) på vintern när värmen är på blir kallvattnet uppvärmt av betongplattan trotts 50 mm frigolit !
Kall/varm vatten ligger i RiR + extra isolering runt dessa.

Mao ,trotts 50 mm isolering kan vattnet under bli uppvärmd av golvvärmen.
Bättre att ha minst 300 mm isolering under betongplattan.

2418530.jpg
 
Redigerat:
A andem038 skrev:
Platonmatta för andning. Folie för isolering.

Jag är ingen byggare, men jag planerar liknade jobb.
Ok, tackar så mkt ☺️
 
  • Gilla
MBMB och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Måste komma med en iakttagelse/varning ang lägga golvvärme åvan cementplattan.
Har själv golvvärme ingjuten i cementplattan , har 350 mm frigolit , 50 mm (frigolit) under betongen går vattenledningar (varm o kall vatten) på vintern när värmen är på blir kallvattnet uppvärmt av betongplattan trotts 50 mm frigolit !
Kall/varm vatten ligger i RiR + extra isolering runt dessa.

Mao ,trotts 50 mm isolering kan betongen under bli uppvärmd av golvvärmen.
Bättre att ha minst 300 mm isolering under betongplattan.

[bild]

Tackar så mkt för tipset, det ska vi kolla närmare på!
 
  • Gilla
largab och 1 till
  • Laddar…
Nån som haft en grund likt vårt? Hur gick ni tillväga?
 
  • Skadat golv under renovering med borttaget ytskikt, exponerade kablar och spillror av material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som bjälklaget är ingjutet i betongen. Risk konstruktion. Bra att åtgärda innan ni stänger igen. Ta bort trä, jämna ut och om det finns fukt ventilerad platonmatta eller nivellreglar. Beror på takhöjd och ekonomi. Det ser dock inte fuktangripet ut. Är det en källare?
Inget trä mot oisolerad betong platta.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Stommen Stommen skrev:
Ser ut som bjälklaget är ingjutet i betongen. Risk konstruktion. Bra att åtgärda innan ni stänger igen. Ta bort trä, jämna ut och om det finns fukt ventilerad platonmatta eller nivellreglar. Beror på takhöjd och ekonomi. Det ser dock inte fuktangripet ut. Är det en källare?
Inget trä mot oisolerad betong platta.

Tack för svar!
Ja, allt idag är borttaget, dvs spånskivor o träreglar o parketten. En träregel hade fukt i sig som låg emot tegelväggen, av att vi bröt upp så explodera fuktlukten och det stinker i hela huset, har en luftrenare som går varm. Så himla jobbigt! Men av alla möjliga svar från div hemmabyggare till proffs så kan ingen säga hur vi ska gå tillväga. Vi fick tipset att ha klinker utan golvvärme (som många sagt ett absolut nej till) men iom att betongen ser ut som bilden, dvs ojämn o behöver då flytspacklas om klinker ska läggas, men andra säger att vi måste bila golvet o börja om o isolera betongplattan innan vi lägger ett system för att därefter lägga trä lr klinker och bilar vi inte golvet kmr aldrig fuktlukten att försvinna har vi fått höra, nåt du vet nåt om? Kan det sitta kvar i betongen? Sen så vill vi väldigt gärna ha golvvärme, men alla säger olika tillvägagångssätt o vi kmr ingenstans, vi vill inte ha ett problemgolv men inte heller bara klinker utan golvvärme om det nu drar ner livsstandarden så mkt iom att vi ska sälja huset nångång i framtiden med.
 
hur högt i tak har du? är det källare?
 
  • Gilla
davveno1 och 1 till
  • Laddar…
Du kan bila ut men det är mycket jobb.
Testa att ring fuktspärrsteknik. Deras hemsida verkar ha problem men de är seriösa.
Finns flera andra företag att välja som Jape.
Sök på ventierat platon golv. Annars finns nivelgolv men det bygger mer.

Platon kan man använda med golvvärme. Men lägger du platon, isolering och sedan parket behövs inte golvvärme. Går fort att lägga och du gör det lätt själv. Behövs en sax och rakbladskniv. Företag som Geab tex är sjukt dyra. Det priset de gav mig skulle get en timpeng på ca 4000-5000.
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
S
Hade samma problem som dig, dock var bara halva reglarna nergjutna. Rev undan allt organiskt, reglade upp ett nivellgolv utan aktiv ventilation och lade spånskivor med isolering under och sen nålfiltsmatta i hela gillesstugan, ville ha ett ytskikt som kunde andas. Fuktlukten är till 100% borta, ich innan åtgärd var reglarna rejält rötskadade och bar inte ens golvet på vissa ställen.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
Stommen Stommen skrev:
hur högt i tak har du? är det källare?

Ja, det är källarstuk, något lägre takhöjd alltså. Vi har även upptäckt att huset förmodligen satt sig (inget som syns i teglet med spickor lr dylikt) men inifrån och till mitten av huset är det en takhöjd, inte mätt ännu men från mitten ut mot fönstren skiljer det 5cm lägre i takhöjd. Skittrist. Men golvet är ju värst! Takskillnaden kan man leva med.
 
  • Gilla
MBMB
  • Laddar…
Stommen Stommen skrev:
Du kan bila ut men det är mycket jobb.
Testa att ring fuktspärrsteknik. Deras hemsida verkar ha problem men de är seriösa.
Finns flera andra företag att välja som Jape.
Sök på ventierat platon golv. Annars finns nivelgolv men det bygger mer.

Platon kan man använda med golvvärme. Men lägger du platon, isolering och sedan parket behövs inte golvvärme. Går fort att lägga och du gör det lätt själv. Behövs en sax och rakbladskniv. Företag som Geab tex är sjukt dyra. Det priset de gav mig skulle get en timpeng på ca 4000-5000.

Ja, vi behöver få vårt problem åtgärdat så snart som möjligt innan nästa bäbbe anländer. Blir så stressad av tanken. Tack för tips! Både nivell o platon verkar bygga för mkt med tanke på nivån som är idag, något lägre takhöjd o att vi isåf kmr få justera om 4 dörrar som hamnar lägre än golvet då tror vi.

Gött o höra att d verkar gå fort att lägga. Å d finns ingen risk för fukt i framtiden med platon, isolering o trägolv? Dessvärre är min andra halva helt såld på klinker o vill få till det till varje pris o med golvvärme men frågan är om det skulle funka? Men om vi måste bila ut så känns tiden väldigt för långt fram.
 
  • Gilla
Erik Hellgren
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Hade samma problem som dig, dock var bara halva reglarna nergjutna. Rev undan allt organiskt, reglade upp ett nivellgolv utan aktiv ventilation och lade spånskivor med isolering under och sen nålfiltsmatta i hela gillesstugan, ville ha ett ytskikt som kunde andas. Fuktlukten är till 100% borta, ich innan åtgärd var reglarna rejält rötskadade och bar inte ens golvet på vissa ställen.

Ok. Har du inte lågt i tak i källarn? Iom nivellgolvet som bygger så?
Hur är det med nålfiltsmatta, gött o gå på? Vår huvudingång är i ”källarn” eller vad man ska kalla det, nedervåningen helt enkelt. Halva delen är källare som förråd, tvättstuga, pannrum o matkällare. Medan tvrum, hall, toa, sovrum är i den delen vi nu har problem i. Dock hade vi snustorrareglar alltihop utom en ynka sketen regel på 40cm som visa en fukthalt på 22% och det skulle väl inte överstiga 12% förstod vi det som? Men det luktar nåt så inni hälsingland där nere o även en del här öppe. Hemskt!
 
  • Gilla
Rickie
  • Laddar…
Du kan absolut köra kakel. Fukten går upp genom fogarna. Men blir kallt ja. Golvvärme fixar det, men ska bara användas på avgränsade områden för att undvika problem. Nåt rum ska funka bra. Sen får du aldrig stänga av helt, inte ens mitt i sommaren pga omvänd fuktvandring. Nivell eller Granab ska funka bra för ojämna golv, men bygger en hel del. Vi har jämna golv och valde ventilerat Jape i ett rum. Bygger typ 3cm. I ett annat rum lade vi genomsläpplig heltäckningsmatta. Båda dessa funkar utmärkt, även om vi inte haft dem någon vinter än.
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Om du väljer ventilerad platon lösning bygger det ca:
Platon 1cm
Isolering xps min 2cm (kan uteslutas)
Golvspån 2,2cm
Golv parkett 1,4cm

Min: 6,6cm

De höjderna kan man kapa ner en dörr.

Klinker:

Platon 1cm
Isolering xps min 2cm
Golvgips 1,3cm
Eventuelt värmeslingor i flytspackel min 0.6cm
Fix beroende på klinkerstorlek
Klinker 1cm

Min 7cm

Om ni har småbarn så är trägolv mycket mjukare och varmare. Mindre risk då du slipper golvvärme. Det går även mycket fortare att lägga samt är billigare.

Parkett = 250-700kr/m2 det parketten kostar
Klinker 200-1200kr/m2 +fix+fog+värmeslingor +flytspackel och vertyg eller hantverkare att lägga det. Slutpris = kan vara hur dyrt som helst.

Hur stora ytor är det du ska åtgärda?
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.