Mitt garage med loft, där ytan i bottenplanet är ca 60 kvm, värms med en luft-luft värmepump där innedelen är placerad i bottenplanet. Det fungerar alldeles utmärkt. Innedelen är placerad intill trappan till loftet. Det finns ingen som helst isolering mellan bottenplan och loft. Att ha två värmepumpar eller en med två innedelar i ett garage är en överloppsgärning. Det gäller att välja rätt kapacitet på utedelen och en kompetent installatör.
 
J justusandersson skrev:
Mitt garage med loft, där ytan i bottenplanet är ca 60 kvm, värms med en luft-luft värmepump där innedelen är placerad i bottenplanet. Det fungerar alldeles utmärkt. Innedelen är placerad intill trappan till loftet. Det finns ingen som helst isolering mellan bottenplan och loft. Att ha två värmepumpar eller en med två innedelar i ett garage är en överloppsgärning. Det gäller att välja rätt kapacitet på utedelen och en kompetent installatör.
I mitt fall kommer loftet vara helt fristående från garaget och nås via en trappa på utsidan men jag köper fullt att det skulle räcka med en innedel om loft och garage hänger ihop på insidan via en trappa. Så i mitt fall handlar frågan om det är bättre att satsa på en luftvärmepump med en utedel och två innedelar eller två separata pumpar för varje våningsplan.
 
Trappan är inte absolut nödvändig för värmespridningen. Om det bara är ett oisolerat golv som skiljer planen åt är jag helt säker på att det räcker med en pump.
 
J justusandersson skrev:
Trappan är inte absolut nödvändig för värmespridningen. Om det bara är ett oisolerat golv som skiljer planen åt är jag helt säker på att det räcker med en pump.
Jag är mycket tveksam till att en pump med endast en innerdel i bottenvåningen fungerar effektivt för att värma upp en övervåning genom ett bjälklag även om det är oisolerat om det inte finns en öppning upp till loftet. Sen är tanken att under vinterhalvåret endast ha underhållsvärme på ca 8-10 grader i garaget men ha möjligheten att ha full värme på loftet. Så i mitt fall står valet mellan en pump med två innerdelar eller två pumpar med två innerdelar.
 
För vår del har det fungerat utmärkt i 15 år. Dörren till loftet är för det mesta stängd. Temperaturen på loftet är som regel högre än på bottenplanet. Det är dock bara ett golv med 1 1/2 tums brädor som skiljer planen åt. Det är klart att om man vill ha helt olika temperaturer nere och uppe krävs det fler aggregat. Varianten med en utedel och två innedelar brukar installatörerna avråda ifrån, men jag är ingen expert på det området. Jag är dock ganska säker på att det blir lägre driftskostnader med en utedel och en innedel som går på normal uppvärmning hela tiden än två separata aggregat där det ena står på underhållsvärme.
 
Loftet vill jag kunna nyttja regelbundet. Nere i garaget räcker det med mindre värme.

Att sätta vid trappan kan kanske funka. Eller sätta där uppe och ha element som sätts på vid behov nere.

Dock skönt om man slapp svinkallt nere om pumpen sätts uppe.
 
På grund av termikens lagar fungerar det bäst om innedelen sitter i bottenplanet, men det blir inte svinkallt där nere om man istället placerar innedelen på loftet. Det är dock svårare att hitta bra lägen för innedelen på loftet.
 
  • Gilla
Micro553
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag är dock ganska säker på att det blir lägre driftskostnader med en utedel och en innedel som går på normal uppvärmning hela tiden än två separata aggregat där det ena står på underhållsvärme.
Jag är inte riktigt säker på att jag hänger med i ditt resonemang, men du menar att det blir lägre driftkostnader med en luftvärmepump med en innedel på bottenvåningen som har full uppvärmning och genom ett bjälklag ska värma upp bottenvåningen och övervåningen istället för två separata pumpar per plan där bottenvåningen endast har underhållsvärme och övervåningen är fullt uppvärmd?
 
Jag är rätt säker på det. Det blir i alla fall inte dyrare. Det är dessutom en fördel med ett mindre antal aggregat. Energiförbrukningen hos en luftvärmepump är inte linjär i förhållande till effektuttaget. Det finns en "startkostnad" förknippad med varje tillkommande pump. Väsentligt olika temperaturer på bottenplan och loft kräver dessutom en ordentlig värmeisolering däremellan. Finns inte den kommer temperaturerna alltid att jämna ut sig.
 
J justusandersson skrev:
Jag är rätt säker på det. Det blir i alla fall inte dyrare. Det är dessutom en fördel med ett mindre antal aggregat. Energiförbrukningen hos en luftvärmepump är inte linjär i förhållande till effektuttaget. Det finns en "startkostnad" förknippad med varje tillkommande pump. Väsentligt olika temperaturer på bottenplan och loft kräver dessutom en ordentlig värmeisolering däremellan. Finns inte den kommer temperaturerna alltid att jämna ut sig.
Intressant. Jag har begärt in fyra offerter utifrån mina specifika förutsättningar och 3 har rekommenderat två pumpar, en per våningsplan, och en har rekommenderat en pump med två innedelar (en per plan). Men ingen har rekommenderat din lösning så även om jag inte är övertygad så ska jag kolla upp det mer. Bjälklaget kommer att vara ordentligt isolerat just med tanke på att våningsplanen kommer att hålla olika temperaturer.

En annan viktig aspekt för mig är att under sommartid kunna kyla loftet och där har jag svårt att se att enbart en innedel på bottenvåningen kommer att göra någon nytta alls.
 
Min lösning (som jag har prövat i 15 år) förutsätter att det inte finns isolering mellan planen. Somrar som den sistlidna kör vi pumpen på kylning och det fungerar bra på båda planen. Loftet används främst som gästrum. Att först lägga ut pengar på att isolera och sedan installera två aggregat, leder till onödiga kostnader både för investeringar och drift.
 
Jag är fortfarande inte övertygad :) Jag hade möjligtvis kunnat köpa ditt koncept om man hade en förbindelse mellan våningsplanen och det framförallt gällde uppvärmning, men i vårt fall så ska våningsplanen vara helt separerade. Att kunna få en effektiv och någorlunda snabb överföring av värme och kyla mellan planen går inte ihop för mig om det finns ett bjälklag emellan även om det är oisolerat. Särskilt som att jag vill att det under en stor del av året ska vara en stor skillnad i temperatur då garaget endast behöver underhållsvärme och enbart loftet ska vara fullt uppvärmt. Som jag ser det kommer värmepumpen eller pumparna inte att användas under sommarhalvåret mer än när loftet ska utnyttjas och då har jag väldigt svårt att se att en innedel i garagedelen ska kunna kyla ovanvåningen genom bjälklaget inom rimlig tid när det ska utnyttjas.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är inte min uppgift att övertyga. Tror du inte på mina förslag tycker jag du ska göra som du har tänkt. Jag är ingen expert på värmepumpar annat än som användare, jag är inne på min fjärde nu. Däremot är jag rätt kunnig när det gäller byggande i vid mening.
 
  • Gilla
Micro553
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Trappan är inte absolut nödvändig för värmespridningen. Om det bara är ett oisolerat golv som skiljer planen åt är jag helt säker på att det räcker med en pump.
Utan trapphus och med oisolerat golv räcker det inte med en pump.
Exakt så ser mitt garage ut, och det sprids ingen större värme till snickeriet på övervåningen.
 
I det exempel jag beskrivit är det bara 1 1/2 tums golvbrädor som skiljer planen åt. Värmepumpen måste också ha tillräcklig effekt så att den klarar hela volymen. Loftet måste också ha en effektiv isolering i skalet. Om man vill göra användbara jämförelser måste man titta på hårddata. Jag använder en Mitsubishi värmepump där utedelen heter MUZ-FD25VABH med en maxeffekt på 6,3 kW. Golvytan i varje plan är ca 60 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.