Ja det där låter bekant, då jag var yngre och bodde hemma så var en av grannarna alkoholist (än idag) och brukade försöka komma på besök då han var stupfull, brukade gå runt i byn. Kommer ihåg mamma jagade ut honom med kvasten en gång. Han bor kvar där idag men det här sup-vandradet avtog med åren.
 
Mikael_L
K kirves skrev:
Tack för era svar! Han är en spillra. Är hos grannen ibland. Jag har funderat både på stängsel och ppolisanmälan. Ska prata med grannen en gång till. Kanske jag kan få grannen att förstå att han tjänar på att hålla rätt på sin kompis? Jag är ju en bra granne för honom . Jag kan nog inte vara tydligare mot missbrukaren, utan i så fall ta det på ett annat sätt... Men det är inte aktuellt att bli på god fot med honom. Frun hoppade till när han stod bakom hammocken och gluttade på henne när hon solade. Jobbig situation.
Finns det något annat jag kan göra?
Ja det finns nog inte så mycket annat än att ställa sig tydligt avvisande. Inte några dunkla besked, utan faktiskt säga rakt ut att ni inte vill att han dräller hit, ni vill vara i fred i ert hus och på er tomt. De som är välkomna får en inbjudan.

Sånt går att säga utan fientlighet och utan att vara burdus/arg/översittare.
Lägg hellre in en anings förklarande ton, men utan att förlora tydlighet dock.

Sen kan jag inte komma något direkt bättre än andra, framförallt det hempularen, redan skrivit
.
 
Hemmakatten
Vi hade en man som kom promenerandes längs vår tomt (400 m lång) ner till sjön några gånger. Gick väldigt konstigt och ryckigt och såg lite aggressiv ut. Men det visade sig att han var egentligen en väldigt ledsen person och förlorat någon kär person. Det enda han ville var att komma ner och titta ut över sjön. Jag var lite rädd för honom men maken pratade vänligt och lugnande med mannen och följde honom ut från tomten. Hoppas han hittade tillbaka till livet och glädjen.

Nu verkar ju den person TS beskriver vara både påverkad och lite aggressiv, men jag tänker att han nog också är lite trasig inuti. Kanske ett lite mjukare sätt skulle fungera på mannen, men fortfarande med målet att han ska lämna tomten.
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Nu har situationen tagit en intressant vändning. Grannens kompis har tagit dit en arbetsbarack, monterat in nån slags vedkamin och ställt den vid tomtgränsen med ett stort fönster mot min stuga bara 25 m från min stuga. Hur agerar man ???

1 prata med grannen om att det är för nära: Kan inte gå ut och slå en drill osett. Frun kan inte tvätta sig vid vattenvärmaren osett. Med mygg fönster i , kan man inte prata ohört.

Sedan
A- gå in i en fight ?
B- Lägga stugan i träda ?
C- Konstatera att det är kört o sälja stugan ?

Tacksam för tankar!
 
  • Gilla
dwd och 1 till
  • Laddar…
Prata med grannen och berätta att den ska bort om han inte har bygglov, samtligt berätta att du kommer anmäla den till kommunen för svartbygge om 1 vecka dvs grannen får kostnad för den... det brukar vara en bra morot.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Bra point ! Tyvärr är det lantbruksfastighet, modell sista färden, så det kanske betecknas som rastkur...?
 
  • Gilla
Sundlof81 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man behöver inte bygglov för ekonomibyggnader på lantbruksfastighet, det är sant.
Men dock har en lantbruksfastighet fortfarande 4,5 meters-regeln mot tomtgräns, så utan bygglov eller medgivande får inte en byggnad uppföras närmare än så.

Nu är detta en arbetsbarack, som kanske kan anses vara ställd där högst tillfälligt. Så jag tror inte att TS kan klaga på denna med en gång, utan först låta det gå en tid.
Försök dokumentera denna barack och dess läge redan nu. Jag har inga direkta tips om hur, men kanske skriva en dagbok om allt som rör denne granne och dennes vilsna vän, skriv in allt som händer som är av intresse, med datum och kanske tid osv.
Du kan kanske ta någon bekant som vittne, dvs peka ut vagnen och dess läge och att ni förvissar er om hur det ser ut just nu.

Och om några månader så kan man hemställa till byggnadsnämnden att agera i frågan.
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Bra idé. Jag har börjat dokumentera.

Frågan är vilka kort man ska lägga på bordet vid kommande samtal med grannen...? Hur får man honom att förstå att han vinner på att välja grannsämja före drogarens vilja , provokationer och bjudsupar.

Och om jag ska vara bad guy, och frugan Good guy , hon är beredd att snacka med honom om nåt halvår, om inte baracken är bortrullad . Den står på hjul.

Avancerad "Förhandlingsteknik" ...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Agera på en gång och blir det att den är temporär så
Är den registrerad och fråga hur länge den kan vara temporär?
 
  • Gilla
aiskylos2
  • Laddar…
Mikael_L
Det har i princip ingen betydelse att ett "byggnadsverk" står på hjul eller är registrerat i trafikregistret eller så.
Det är bara en bedömning ifall det är uppställt mer eller mindre permanent eller högst tillfälligt som avgör. Nu föreligger det helt klart en gigantisk gråzon i detta. Men det är dock permanenthetsgraden som gäller.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F
En skruvdragare och några plyfaskivor över fönstret på byggboden. Dom kanske inte misstycker?
 
  • Gilla
Carro_D och 1 till
  • Laddar…
Kan man åberopa hemfridszon, kanske 60-70 m...?
 
F
K kirves skrev:
Kan man åberopa hemfridszon, kanske 60-70 m...?
Jävligt svårt att hävda hemfridszon på grannfastigheten bara:oops:
 
  • Gilla
Marcus_L och 4 till
  • Laddar…
Tror faktiskt att det går i och med att det varit obebyggd del i 10 år. Grannen bor 100 m bort.

Hur vore det med sirener, discoljus och dunka dunka som jag slår på när jag inte är där...? Strålkastare in i baracken? Dvs om förhandlingarna inte går bra.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Inte utanför sin fastighet oavsett. Det avståndet kan du nog hävda innom din fastighet.

Det finns ingen rättighet att kunna pissa på grösmattan utan att någon ser det. Eller att prata hemligheter med öppet fönster. Jag har förståelse för att ni vill det. Men det är inte en rättighet.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.