Hej,
Har en Samsung SDC16709 torktumlare, börjar närma sig 6 år gammal den funkade utan problem förra helgen och när vi skulle starta den idag var den helt stendöd, händer inget när man trycker på power, inga lampor eller nått tänds i displayen.
Plockade ner de kåpor som gick och det är ström fram till knappsatsen (233V), säkringen här hel, inget ser misstänkt bränt ut eller nått, lite dammigt men det får man väl räkna med.

Vad kan man mer kolla på som kan påverka detta? hittar inga mer säkringar

Det är ju så klart 10 års garanti, men den liten text under att det gäller motorn, men det är ju knappast det som felar när den inte ens tänds i displayen.

Eller är det helt enkelt så att man ska räkna en 6 år gammal torktumlare som slut?
 
R
Kolla om överhettningskyddet löst , brukar sitta i närheten av värmeelementet , kan vara återställningsbart eller av engångstyp .
Brukar lösa när luftmängden avtar ( täta filter , värmeelement igensatt a v ludd )
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Kolla om överhettningskyddet löst , brukar sitta i närheten av värmeelementet , kan vara återställningsbart eller av engångstyp .
Brukar lösa när luftmängden avtar ( täta filter , värmeelement igensatt a v ludd )
Sitter en liten röd plupp på en av kabelanslutningarna till värmeelementet, men det verkar vara någon form av engångsgrej, den snurrar helt fritt runt som en liten skruv utan gänga.
Dock så är värmeelementet rent och fint invändigt.

Borde inte maskinen starta men inte ge någon värme om detta skyddet löst ut?
 
R
Borde göra det , det med pluppen du säger kan vara en engångs värmesäkring , det brukar stå en temp på den sorten när den bryter , ( men kan inte säga exakt ser den inte fysiskt ) är det bara den kabeln eller är det två stycken mot elementet
Är det en kondenstumlare så kan det vara en givare/flotör som bråkar i tanken
 
A
Det som händer med samsungs torktumlare är att den främre filttätningen saknas och fuktig luft går upp till kretskortet.
då rostar diverse komponenter sönder varvid kretskortets interna säkring löser.
denna säkring går ej att byta om man inte tar bord ingjutningsmassan (epoxi)
lösningen är att byta kretskort.
Om du väljer att reparera kan det vara vits att även byta de två främre stödhjulen då dessa brukar ha mycket låg livslängd, och självklart kolla om filttätningen saknas

Men du kan ha tur och det bara är lucklåset som strular dvs den kontakt som känner av att luckan är stängd.
vanligtvis så lyser dock något på samsung även om dörren är öppen hur det är på din vet bäst du
 
A
P Pumba skrev:
Sitter en liten röd plupp på en av kabelanslutningarna till värmeelementet, men det verkar vara någon form av engångsgrej, den snurrar helt fritt runt som en liten skruv utan gänga.
Dock så är värmeelementet rent och fint invändigt.

Borde inte maskinen starta men inte ge någon värme om detta skyddet löst ut?
har du provat att trycka på pluppen så att det knäpper till?
på elementet sitter det två termostater och den ena har en sådan plupp du beskriver fast vanligtvis grå
 
electroluxaren skrev:
Det som händer med samsungs torktumlare är att den främre filttätningen saknas och fuktig luft går upp till kretskortet.
då rostar diverse komponenter sönder varvid kretskortets interna säkring löser.
denna säkring går ej att byta om man inte tar bord ingjutningsmassan (epoxi)
lösningen är att byta kretskort.
Om du väljer att reparera kan det vara vits att även byta de två främre stödhjulen då dessa brukar ha mycket låg livslängd, och självklart kolla om filttätningen saknas

Men du kan ha tur och det bara är lucklåset som strular dvs den kontakt som känner av att luckan är stängd.
vanligtvis så lyser dock något på samsung även om dörren är öppen hur det är på din vet bäst du
Säkringen är hel på kretskortet, den sticker upp ur gummimassan runt om, det är spänning på båda sidor när jag sätter i stickkontakten

Den brukar dock gå igång även med luckan öppen, men man kan så klart inte starta nått program

electroluxaren skrev:
har du provat att trycka på pluppen så att det knäpper till?
på elementet sitter det två termostater och den ena har en sådan plupp du beskriver fast vanligtvis grå
Går inte trycka på den, eller klart de går att trycka men det rör inte på sig eller nått.

Jag har beställt en ny torktumlare, köpte en nya samsung så det matchar tvättmaskinen, får skicka ut denna i garaget så länge för vidare felsökning, funkar ju att ha i stugan om man skulle få liv i den.

Vad kan kretskortet kosta om det är det?
4600kr kostade en ny maskin med hemleverans
Jag skulle nog gissa på att det är kretskortet, den funkade förra helgen och sen har vi inte rört den och nu var den helt död, hade det varit värmare eller nått som krånglar så borde det ju mer gå sönder under drift tycker man ju, men fukt kan det ju finnas en del i maskinen en tid efter körningen.
 
Redigerat:
R rävlyan skrev:
Borde göra det , det med pluppen du säger kan vara en engångs värmesäkring , det brukar stå en temp på den sorten när den bryter , ( men kan inte säga exakt ser den inte fysiskt ) är det bara den kabeln eller är det två stycken mot elementet
Är det en kondenstumlare så kan det vara en givare/flotör som bråkar i tanken
De står inte mycket på den, det är 2st jämte varandra, den ena har den röda grejen på som går att snurra fritt.
Det är en kondenstumlare men den är ansluten med slang till avloppet.
 
A
P Pumba skrev:
Säkringen är hel på kretskortet, den sticker upp ur gummimassan runt om, det är spänning på båda sidor när jag sätter i stickkontakten

Den brukar dock gå igång även med luckan öppen, men man kan så klart inte starta nått program



Går inte trycka på den, eller klart de går att trycka men det rör inte på sig eller nått.

Jag har beställt en ny torktumlare, köpte en nya samsung så det matchar tvättmaskinen, får skicka ut denna i garaget så länge för vidare felsökning, funkar ju att ha i stugan om man skulle få liv i den.

Vad kan kretskortet kosta om det är det?
4600kr kostade en ny maskin med hemleverans
Jag skulle nog gissa på att det är kretskortet, den funkade förra helgen och sen har vi inte rört den och nu var den helt död, hade det varit värmare eller nått som krånglar så borde det ju mer gå sönder under drift tycker man ju, men fukt kan det ju finnas en del i maskinen en tid efter körningen.
pluppen är förmodligen då i rätt läge.
fukten skall stanna i tvätt kretsen och inte komma ut utanför trumman detta är mycket viktigt.

det kan ju vara kretskortet hur eller hur
det kostar knappt två tusen.
 
A
P Pumba skrev:
De står inte mycket på den, det är 2st jämte varandra, den ena har den röda grejen på som går att snurra fritt.
Det är en kondenstumlare men den är ansluten med slang till avloppet.
du verkar ju ha en multimeter så du kan ju mäta tvärs över respektive termostat
 
electroluxaren skrev:
du verkar ju ha en multimeter så du kan ju mäta tvärs över respektive termostat
Ja jag har en hyfsat bra multimeter, bra att ha grej.
Jag ska ta och göra det framåt, tröttnade på maskinen innan idag och beställde som sagt en ny som kommer i början på veckan, nu kan jag plocka ut den gamla i garaget och jobba lite mer ostört när det passar.
Håller på att renovera framvagnen på bilen denna helgen så det kom som vanligt väldigt opassande med att nått krånglar.
Att få dit fjäderbenen fram på bilen känns lite mer akut just nu
 
A
man blir inte lika skitig under naglarna om man väljer torktumlaren i stället;)
 
Kapar tråden.
Jag har en likadan tumlare som slutat att ge värme. Vad jag förstår finns inget överhettningsskydd som går att återställa på den här modellen. Är det enda att byta hela värmeelementet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.