I en annan tråd nämndes som hastigast cellplast under betongplatta som ett framtida problem, för att cellplasten förlorar hållfasthet med tiden och kan ge sättningsskador.

Detta låter ju inget vidare. Hur allvarligt är detta? Finns det någon cellplast man undviker problemet med?
 
Det har skrivit massor om det här i andra trådar.

Generellt kan man väl säga att det finns två typer av cellplast som används under platta på mark:

EPS (Den som används mest och oftast är vit)

XPS (Den är oftast blå eller rosa)

Och det skiljer rejält i pris på dessa, XPS är betydligt dyrare, men kortfattat kan man säga att XPS har bättre hållfasthet samt släpper igenom mindre (eller inget alls) fukt.

Det finns massor att läsa om detta på både cellplast- tillverkares hemsidor men även på oberoende sidor.

Jag har själv funderat mycket över detta men inte bestämt mig ännu för vad jag skall använda
 
Ingen tror väl att cellplasten skall tappa så mycket hållfasthet att det skulle bli ett problem, annars skulle man inte bygga så. Men, det var väl heller ingen som trodde att betongplattor kunde suga upp vatten när man lade dem direkt på sand på 70-talet. Det är lätt att förfasa sig över äldre tekniker när man lärt sig vad som fungerar och inte. Om 30 år får du svaret!
 
Har inte blivit så mycket klokare på vad man bör välja efter att ha sökt en del på forumet, men jag fortsätter letandet.

Däremot så är väl inte cellplast under grunden nytt.

Om 30 år får du svaret!
I vårt nuvarande hus från 1976 har vi cellplast under källaren. (Japp, vid fuktkontroll av plattan så borrade munters ner genom plattan och ner i EPS som låg under, så vi vet att det är det under). Vi har inte fått några problem av det än och det har inte heller någon annan på gatan. Alla husen byggdes samtidigt av samma byggare med samma teknik. Det är ju 29 år sedan, så i 30 år verkar det ju hålla bra, men vi vill ju att i varje fall grunden ska stå avsevärt mycket längre än så.
 
Man kan ju faktiskt använda sig av båda. Lägg den dyrare XPS under kantbalkar och den billigare under själva "golvytan". Det är ju trots allt kantbalkarna som husets tyngd belastar mest.

/Jögga
 
Varför inte kasta lite mer armering än normalt så håller väl plattan även om det sätter sig några millimeter...
 
Med tanke på att när jag nu bryter upp mitt golv och det är luft under på vissa ställen och huset är från -50 å gör nog det inget om cellplasten ger vika lite. ;) Mitt golv är då inte armerat eller tjockt bara drygt 3-4 cm.
 
Vi har i en del av huset en platta som isolerats med 5 cm vanlig vit frigolit 1970. Den var på sina håll helt uppåten av myror med gångar och bon. Trodde först inte det var sant! Det som fanns kvar smulades sönder som ett getingbo. Anticimex kille tyckte det var häftigt och tog med en bit för att visa de andra "pojkarna". Det är svårt att veta vad som kommer att hända med byggmaterial med tiden innan man har dokumenterad historia av dess användande. Frågan är också om "Vanlig vit frigolit" från 1970 skiljer sej år kemiskt från dagens "vanliga vita frigolit". Nu är isoleringen 30 cm lecakulor i stället… får se om det håller bättre.

mvh plexi
 
Jag lyfter denna tråd igen.

En konstruktör jag pratade med rekommenderade XPS istället för EPS eftersom EPS "sätter sig över tiden".

Jag kan dock få kantbalkar i S300 densitet och undrar nu hur mycket bättre bärighet detta har jämfört med XPS (i enklare sort)?

Vidare funderar jag på vilken kvalitet man bör ha under själva plattan. Många säger S80 räcker. Andra att man skall ha S100. Finns det någon vits att gå upp till 150?

Vi kommer bygga ett rätt tungt hus, två våningar i betong med betongbjälklag emellan.

 
Arny skrev:
Men, det var väl heller ingen som trodde att betongplattor kunde suga upp vatten när man lade dem direkt på sand på 70-talet. Det är lätt att förfasa sig över äldre tekniker när man lärt sig vad som fungerar och inte. Om 30 år får du svaret!
Tyvärr så "visste" man mycket väl vad man gjorde. Platta på mark "uppfanns" av Amerikanerna och de visste att fuktskydd var viktigt, men Sverige är ju speciellt så vi behövde inget fuktskydd. Följdaktligen är vi det enda landet i världen med omfattande fuktproblem med platta på mark.

Förutom leca så finns det cellglas/foamglas att isolera grunder med.
 
Snuttjulle skrev:
Med tanke på att när jag nu bryter upp mitt golv och det är luft under på vissa ställen och huset är från -50 å gör nog det inget om cellplasten ger vika lite. ;) Mitt golv är då inte armerat eller tjockt bara drygt 3-4 cm.
Nja.... ditt hus står ju inte på denna golvplatta, eller? Husväggar brukar ha sin egen fundament medan golv är bara golv utlagt efter att husväggar restes upp. Så har vi det i vårt gammalt hus :)
gaia
 
Visst är det så gaia. ;)
Men byggs det inte på samma prinsiper fortfarande att det är väggarna som bär huset och golvet bara bär sig själv??
 
Inte alltid.

Vi har en konstruktion utan bärande innerväggar, istället har vi 4 st stålstolpar som står på extra förstärkta tryckpunkter (ca 0,7 m2 stora) med ingjutna stålplattor på plattan.
Hela plattan är isolerad med XPS S200 förutom tryckpunkterna som har S400, dessutom är betongen 200 mm tjock på tryckpunkterna samt extra armerad.

På hela vår platta 125 m2 stor så kostade det knappt 20 000 att gå upp från EPS till XPS, det kändes inte som ett svårt val jämfört med totalkostnaden på hela huset.
 
Snuttjulle skrev:
att det är väggarna som bär huset och golvet bara bär sig själv??
Ofta gjuter man plattan först och sen ställer man väggarna/huset på den ( om det inte är en torpargrund). Det skulle vara en viss risk att bila golvet i en sådan huskonstruktion  ;D
gaia
 
Nybyggare_Gbg skrev:
Jag kan dock få kantbalkar i S300 densitet och undrar nu hur mycket bättre bärighet detta har jämfört med XPS (i enklare sort)?

Vidare funderar jag på vilken kvalitet man bör ha under själva plattan. Många säger S80 räcker. Andra att man skall ha S100. Finns det någon vits att gå upp till 150?

Vi kommer bygga ett rätt tungt hus, två våningar i betong med betongbjälklag emellan.

Någon som har synpunkter på val av kvalitet i cellplasten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.