Hej,

Hoppas det finns någon vänlig själ här som kanske kan hjälpa till med mitt problem. Nyligen flyttat in i ett hus som har vattenburen värme. Vi har radiatorer på ovan och nedervåningen (souterräng)

Renoverade badrummet därnere i samband med flytten och installerade vattenburen golvvärme. Det är den enda värmekällan i det rummet. Nu när hösten bestämde sig för att dyka upp med ilfart så har vi fått lite problem med värmen i just de rummet.

Vi har en värmepanna från Nibe som heter Evc 13. Har tagit lite bilder på hur inställningarna ser ut på den just nu. Även tagit bilder på de grejerna som hör till värmegolvet.

Det jag behöver hjälp med är följande. Värmen i alla rum förutom badrummet är ok. Radiatorerna är lagom varma. Men golvvärmen i badrummet är hopplöst kallt. Där vill vi få upp värmen så att det blir varmt och mysigt i hela rummet. Om man kollar på temperaturmätaren på värmepannan så står den på strax över 20 grader (frammatningstemperaturen?). Går man vidare till temperaturmätarn till golvvärmen så är den strax under 20 grader. Känns som om de är den jag behöver få upp på något sätt?


Kan som sagt ingenting om detta, har försökt läsa mig till hur man ska få bukt med problemet men har inte kommit fram till något svar.

Tacksam för hjälp!
 
  • Värmepanna med inställningsreglage och en digital temperaturmätare visar strax över 20 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild på en vattenburen golvvärmeregulator med termostat, rör och en temperaturmätare som visar strax under 20 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-inställningar med termostater och kopplingar för vattenburen golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmepanna Nibe med temperaturmätare visande cirka 20 grader för vattenburen värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wilo-cirkulationspump för vattenburen värmesystem monterad på rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inställningar på en värmepanna med termostater och ledningar, relaterat till vattenburen golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Foto 1 verkar bra
Foto 2
Kan vara luft
På puschen öppna full på alla som är med 1 - 5 , sen den gula i hålet vid tempmätaren skruva upp den med en insexnyckel till överkant , gasa på pumpen , den stora vita är en termostat , ( ser ut som bulben ligger på sidan om )
Foto 4 kolla så inte vredet är slitet i plasten , står på 2 nu den går att dra rakt ut , har varit med om att den snurrar lite på axeln , står kvar i sommarläget

Edit har du manualen till den NIBE EVC 13
 
Temperaturen på värmevattnet i golvet måste ju upp till minst ca 27-28 grader för att det ska kännas varmt. Om framledningstemperaturen då bara är 20 grader från pannan så är det klart att det inte fungerar. Men det kommer troligen att fungera sedan när det blir kallare ute på vintern och framledningstemperaturen ligger på 30 grader och uppåt. Själv tycker jag det är bättre med el-golvvärme i badrum så man kan styra temperaturen som man vill.
 
R
En sak till innanför luckan till vänster , den ska svängas åt höger , du har redan öppnat den och visat termostaten för nödläge
där sitter en cirkpump med baken utåt .snurrar den ,
 
J Josth skrev:
Temperaturen på värmevattnet i golvet måste ju upp till minst ca 27-28 grader för att det ska kännas varmt. Om framledningstemperaturen då bara är 20 grader från pannan så är det klart att det inte fungerar. Men det kommer troligen att fungera sedan när det blir kallare ute på vintern och framledningstemperaturen ligger på 30 grader och uppåt. Själv tycker jag det är bättre med el-golvvärme i badrum så man kan styra temperaturen som man vill.
El-värme går tyvärr bort då de är nyrenoverat. Om jag inte orkar vänta på den riktiga kylan. Finns de något sätt att puscha framledningstempen till 30 grader redan nu?
 
R rävlyan skrev:
Foto 1 verkar bra
Foto 2
Kan vara luft
På puschen öppna full på alla som är med 1 - 5 , sen den gula i hålet vid tempmätaren skruva upp den med en insexnyckel till överkant , gasa på pumpen , den stora vita är en termostat , ( ser ut som bulben ligger på sidan om )
Foto 4 kolla så inte vredet är slitet i plasten , står på 2 nu den går att dra rakt ut , har varit med om att den snurrar lite på axeln , står kvar i sommarläget

Edit har du manualen till den NIBE EVC 13
Hade rörmockare här i början av veckan som luftade alla delar av slingan i badrummet samt fyllde på dem igen.
Skruva upp den guldiga och gasa pumpen är för att tömma på ev luft då va? Tänker som Josth skrev. Om framledningsvattnet ligger på 20 grader så kan aldrig golvvärmen bli varmare.
Då hjälper de inte att jag luftar systemet. Känns som om problemet ligger i att framledningsvärmen måste upp i temp.

I min värld så borde den gå och ställa upp till 30 och så kör man radiatortermostaterna på max. När de är 30 grader i framledning så stryper jag termostaterna till radiatorerna något och låter den för golvvärme vara kvar på max.

Tänker jag fel?

Har kollat cirkpumpen och den snurrar som den ska! Känns som om panna och installation av värmegolv är OK.
Har hittat en instruktion för EVC13 online men den gör mig inte klokare. Ringt till Nibe också men dem säger att allt verkar OK.
 
Tittade nu mer noggrant på första bilden och ser att inställningen är värmekurva 13 med förskjutning 0, högt inställt. Då ska framledning vara väl över 30 grader med 12 grader utomhus enligt tabellerna. Något är fel med EVC'n om panntemperaturen (framledningstemperaturen) inte är mer än drygt 20 grader. Alla säkringar hela till el-patronen?
 
J Josth skrev:
Tittade nu mer noggrant på första bilden och ser att inställningen är värmekurva 13 med förskjutning 0, högt inställt. Då ska framledning vara väl över 30 grader med 12 grader utomhus enligt tabellerna. Något är fel med EVC'n om panntemperaturen (framledningstemperaturen) inte är mer än drygt 20 grader. Alla säkringar hela till el-patronen?
J Josth skrev:
Tittade nu mer noggrant på första bilden och ser att inställningen är värmekurva 13 med förskjutning 0, högt inställt. Då ska framledning vara väl över 30 grader med 12 grader utomhus enligt tabellerna. Något är fel med EVC'n om panntemperaturen (framledningstemperaturen) inte är mer än drygt 20 grader. Alla säkringar hela till el-patronen?
Inga utlösta säkringar vad jag kan se. Finns de några inne i EVCn?
Om de inte är någon säkring. Kan de vara utgegivaren som spökar? Läst mig till att de är några som har fått byta ut den.

Om jag ställer den till reservläge, kommer den värma till den temperaturen som är inställd på vredet som sitter inne i EVCn (se sista bilden på mitt första inlägg)
 
Finns bara en inbyggd säkring på 2,5 A för själva manöver-delen, inte el-patronerna. Dess säkringar sitter normalt i husets gruppcentral. Överspänningsskyddet utlöst? (ser inte helt säkert på bilden). Vilket tillverkningsdatum är det på EVC'n? Den har funnits i många år. Bra att titta i rätt manual. Kan vara fel på utegivaren men lysdioderna ska blinka om det är ett större fel. Går att mäta upp resistansen med en multimeter om man stänger av strömmen till EVC'n och kopplar ur ledningen till utegivaren.
 
J Josth skrev:
Finns bara en inbyggd säkring på 2,5 A för själva manöver-delen, inte el-patronerna. Dess säkringar sitter normalt i husets gruppcentral. Överspänningsskyddet utlöst? (ser inte helt säkert på bilden). Vilket tillverkningsdatum är det på EVC'n? Den har funnits i många år. Bra att titta i rätt manual. Kan vara fel på utegivaren men lysdioderna ska blinka om det är ett större fel. Går att mäta upp resistansen med en multimeter om man stänger av strömmen till EVC'n och kopplar ur ledningen till utegivaren.

Har kollat överspänningskyddet men ska göra de igen. Rörmokaren trodde EVCn va tidigt 2000-tal så den har några år på nacken. Vilka dioder är de som ska blinka on de är fel på utomhusgivaren?

Om de inte är överspänningnsskyddet eller utegivaren? Vad gör jag då? Köper ny värmepanna?
 
Brukar stå tillverkningsår på klisterskylt nertill bakom panelen. Man kanske behöver vika ut el-boxen först? Om det är generalfel på utegivaren ska de två lysdioderna blinka växelvis (åtminstone som den är 2005 eller senare). Ena lysdioden ska lysa i 2 timmar efter man slagit på strömmen. Finns gott om reservdelar till NIBE så det bör gå bra att få liv i den.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.