Är det någon som har nått bra förslag på lämpliga spottar till takfotsbelysning till hus och garage?
Behöver även lite installations tips. Ska precis till att montera tomrören för elförsörjning för takfotsbelysningen i garaget.
 
MaxEl har en spot som heter Marco, den har vi monterat i många simsar på hus och garage. Den behöver bara 95mm fritt utrymme, ingen låda då det är utomhus med bra ventilaion, och är på 35 W
 
Med risk för låta korkad... Vad är simsar ??

Menar du marco 9300?
Du som har monterat dessa... Har du förslag på hur tätt man ska sätta dem ?

Garaget är 12 m långt så jag funderade på att sätta 4-5st ??

Viken transformator har du använt till dessa och hur många kan man driva med varje transformator ?

Många frågor blev de...........
 
Har installerat 220 v halogenspotar i senaste bygget istället för spotar med trafo. Gjorde det på min elektrikers insrådan (han övervakade, jag kopplade). Det är något dyrare, men man sparar en del tid och det jag tror att det blir bättre i längden, man slipper räkna med antal spottar per trafo, slipper höga strömmar i kabeln, slipper tänka ut något bra ställe att ha trafon ('arna) på, man måste ju komma åt det ifall den går sönder. Man får även enklare ledningsdragning med samma spänning överallt.
220V spotar finns med IP41, går bra ute och i badrum oxå.
Skulle dock inte rekomendera att installera halogen utan låda, oberoende av spänningsnivå. Det går egentligen bra i ventilerade utrymmen, men det blir alltid dammigt i längden = brandrisk.
 
Matti skrev:
Med risk för låta korkad... Vad är simsar ??

Menar du marco 9300?
Du som har monterat dessa... Har du förslag på hur tätt man ska sätta dem ?

Garaget är 12 m långt så jag funderade på att sätta 4-5st ??

Viken transformator har du använt till dessa och hur många kan man driva med varje transformator ?

Många frågor blev de...........

Simsen är den del som går från takfoten till väggen, alltså där dom vill montera sin belysning.
 
vedeldaren skrev:
Simsen är den del som går från takfoten till väggen, alltså där dom vill montera sin belysning.
Man lär sig nått nytt varje dag. :)

Har du nån aning om Vad Macro spottarna kostar ca ? Har mejlat dem men får inget svar.
 
Något som är viktigt att komma ihåg är att 12v halogenlampor har betydligt bättre livslängd. Varken roligt eller billigt att byta lampor titt och tätt...
 
nomis skrev:
Något som är viktigt att komma ihåg är att 12v halogenlampor har betydligt bättre livslängd. Varken roligt eller billigt att byta lampor titt och tätt...
Ja det är sant. Blir det inte inte lägre elförbrukning oxå ???
 
Nix. 20Watt är 20watt oavsett vid vilket volttal man matar fram det
 
Skillnaden i livslängd mellan 230volts och 12 volts halogenlampor är inte stor, i alla fall inte om man jämför lampor av samma konstruktion och effekt. men jämför man en ALU lampa med en kall ljuslampa av samma effekt skiljer det naturligtvis i livslängd likväl som livslängden på en 50watts lampa av samma storlek som en 20 watts lampa har olika livslängd, och sist men inte minst det är MYCKET stor skillnad på medellivslängden mellan olika fabrikat
 
Sätter ni in 230V spottar så finns det ju numera lågenergilampor med bra sken att sätta in.
 
Matti skrev:
Ja det är sant. Blir det inte inte lägre elförbrukning oxå ???

Beror på hur du menar. Har hört vissa som säger att 12v ger bättre ljus med 20W än vad 230v gör. Och då får man ju mer ljus/watt, och kan minska antalet lampor -> lägre elförbrukning.

Detta är dock inget jag mätt på själv, och jag tvivlar att det gör någon större skillnad i såpass här små installationer
 
Enligt min belysningsleverantör så lyser 35W 230 volt lika mycket som 20 W 12 volt. Energibesparingen ska tydligen betala merkostnaden på mindre än ett år enligt en annan aktuell tråd (hallspottar) på detta forum.
12 voltslampan har en kort och tjock glöddtråd (och stark) men en 230volt en lång, tunn uschli tråd som inte tål stötar och vibrationer (stäng en kärvande garagedörr så skakar hela garaget)

Tidigare så tyckte jag det var fånigt med 12 system men har nu börjat att lägga ihop en del fakta.

Prototypen
 
Vid denna typ av belysning borde ju LED spottar vara det bästa om man ser till strömförbrukningen. Är annars ingen fan av dessa då de inte finns bra dimmrar för vanliga dosor. Men dessa spottar räknar man ju inte med att dimmra.
 
Jesca_j skrev:
Sätter ni in 230V spottar så finns det ju numera lågenergilampor med bra sken att sätta in.
Vad är det för fabrikat du monterar in och det vore kanon och få se hur det lyser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.