I min källare ska jag tegla upp en rund dusch.
Den får inte bli för trång, men inte onödigt stor heller.
Min nuvarande dusch är 150x80 och fullt tillräcklig, men jag funderar på om jag gör en rund dusch som är 90 invändigt, om det känns trångt?

Någon här som har en rund dusch?
 
  • Gilla
Nyrostad och 1 till
  • Laddar…
Gör en modell i papper och testa för att uppleva hur den känns i verkligheten. 90 cm x 90 cm fungerar bra men en rund form kommer att upplevas mindre.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
BirgitS
Det beror på hur långa ben man har. Vi har en 90x90 cm dusch med rundade dörrar och min sambo, med långa ben, måste tänka på hur han står när han ska lyfta upp ett ben för att tvåla in foten för annars slår han knät eller rumpan i vägg, dörr eller blandare.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror på hur långa ben man har. Vi har en 90x90 cm dusch med rundade dörrar och min sambo, med långa ben, måste tänka på hur han står när han ska lyfta upp ett ben för att tvåla in foten för annars slår han knät eller rumpan i vägg, dörr eller blandare.
Hej, det blir inte riktigt som en rund dusch.
Hur långt är det från hörnet mätt på diagonalen till dörrarna?
 
BirgitS
Kortaste avståndet tvärs över är 100 cm och det räcker alltså inte till för min sambo som är 194 cm lång och med långa ben utan han måste utnyttja den långa diagonalen på ung. 120 cm. Själv klarar jag mig bra även när jag står rakt fram i duschen och bara har 90 cm att utnyttja.
 
Funderar på en oval dusch, 80x100 invändigt........
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ellipser är intressanta saker......
Men nu blir det en rund dusch.
Planen var att mura en rund dusch och klä med galvad plåt, men när jag insåg att plåten måste dit först blev jag sugen på att bara ha den gamla takplåten.
 
  • Galvad plåt formad som en rund dusch i ett pågående byggprojekt med träväggar och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
men jag funderar på om jag gör en rund dusch som är 90 invändigt, om det känns trångt?
90 kommer säkert fungera, men jag tror intrycket blir bättre och du lyckligare ifall du kan öka den till 100-110cm
Men tillverka gärna en fullskalemodell först, det ger ju svaret svart på vitt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
90 kommer säkert fungera, men jag tror intrycket blir bättre och du lyckligare ifall du kan öka den till 100-110cm
Men tillverka gärna en fullskalemodell först, det ger ju svaret svart på vitt.
Bygger den 110cm inuti.
Kan konstatera att velandet och funderandet och ellipserifunderingarna dog ut.
Gör som jag tänkte från början, fast utan murningen.
 
Så här blev det.
Lagt upp bilden förut, ville bara knyta ihop säcken. Ett avslutat byggprojekt med en korroderad väggbeklädnad i metall framför en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Blev den 110 inuti då?

Känns det lagom, hade mindre funkat bra?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Blev den 110 inuti då?

Känns det lagom, hade mindre funkat bra?
Den blev ca 108.
Så den känns väldigt rymlig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.