R
Det är en lös del men någon kan ha haft locktait på från fabrik , och då sitter dom bra , en gasolbrännare mot den nedre delen av gängan på kärlet så värmen går in , ( pass på så du inte eldar på manometern den det plast i ) så brukar det släppa
 
Det var just den vänsta jag syftade på. Då hade jag rätt på den i alla fall.

Jag är rätt säker på att det är en lekande mutter som ska gängas av uppåt. Du behöver inte riva halva installationen. Det är bara att lossa muttern och montera det nya kärlet.
 
Framgången kom när jag tog av ”hela” kopplet.
Det ser ut som på bilden, kärlet gängat i kopplet (blå märkning på bild) och den synliga muttern har slutat leka utan är till synes helt fast men det är skillnad i kraften man kan används på lösa mindre komplexa delar jämfört med när alkt hänger ihop på väggen.
Nu ska jag ”bara” få av muttern från det gamla kärlet.

Sen gängar jag det nya kärlet i ”kopplet” och säkrar dessa gängor med den just nu inte så lekfulla muttern (grön markering på bilden).
 
  • Rörmokardetaljer med gängat kärl i kopplet (markerat i blått) och fast mutter (markerat i grönt).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R rävlyan skrev:
Det är en lös del men någon kan ha haft locktait på från fabrik , och då sitter dom bra , en gasolbrännare mot den nedre delen av gängan på kärlet så värmen går in , ( pass på så du inte eldar på manometern den det plast i ) så brukar det släppa
Bra tips!
Får se om jag kan hitta en gasolbrännare. Gasolgrill eller ogräsbrännare är det enda jag har i närheten men känns inte tillräckligt finkänsliga. :crysmile:
 
R
Ogräsbrännaren fungerar bra bara elda på så det ryker , gör det direkt på delen under sexkanten du kan inte smälta den , då släpper det
Varma nyckeln öppnar allt :D

Edit kolla förtrycket på den nya , kan stå något på kärlet men mät , ska vara ca 0.6 bar och fyll till 1 bar med vatten
 
  • Gilla
martin_74
  • Laddar…
Värmde med tappvatten från tvättstugan där blandaren inte har någon ”miljöspärr” för temperatur och det räckte för att kunna lossa.
Men, den misstänkt utanpåliggande muttern var en bussring (från r20 till r20!).
Det ända skälet jag kan komma för detta är att utan denna så slår tryckmätarklockan nog i när man ska skruva på.
Kan någon komma på en annan viktigare anledning?
Spelar i och för sig mindre roll för planen är att kopiera befintlig installation 1:1 efter bytt kärl men blir lite nyfiken.
 
  • Tryckmätare ansluten till en avmonterad bussring vid en röd expansionstank för värmeinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Öka ett avstånd är nog orsaken som själv säger , bara att klona det
 
  • Gilla
martin_74
  • Laddar…
Efter ett dygn av stabilt tryck i systemet, värme i element och inte en droppe läckage från delar jag skruvat på vågar jag ropa hej och förklara det hela en lyckad operation. (y)

Stort tack till alla som skrivit här för all hjälp på vägen! :D
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Hej!
Tänkte byta expansionskärl och hittade denna tråden. Är med på allt i beskrivningarna förutom ”Stäng av ventilerna ut på värmesystemet på växlaren.”. Vilka ventiler avser detta? Hur hittar jag dom på mitt värmesystem?
 
D dboen skrev:
Hej!
Tänkte byta expansionskärl och hittade denna tråden. Är med på allt i beskrivningarna förutom ”Stäng av ventilerna ut på värmesystemet på växlaren.”. Vilka ventiler avser detta? Hur hittar jag dom på mitt värmesystem?
De ventiler som sitter på rören som går ut i huset. Om du kan stänga till dem så är enda vattnet som du får ut och sen måste fylla på precis det som får plats i de delar du lossar. Annars kommer mängden vatten du får ut vara i princip hela systemet och det är nog rätt mycket. :)
 
M martin_74 skrev:
De ventiler som sitter på rören som går ut i huset. Om du kan stänga till dem så är enda vattnet som du får ut och sen måste fylla på precis det som får plats i de delar du lossar. Annars kommer mängden vatten du får ut vara i princip hela systemet och det är nog rätt mycket. :)
Stort tack för snabbt svar och det låter ju väldigt rimligt har precis köpt mitt hus och har tyvärr inte möjlighet att fråga den förra ägaren så jag är lite osäker på vilka ventiler det är. Jag har letat runt överallt och jag tror att det är dess 2 (se bild), verkar det rimligt eller borde jag leta vidare?

Värmesystem med markerade ventiler; en vid golvet och en ovanför värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D dboen skrev:
Stort tack för snabbt svar och det låter ju väldigt rimligt har precis köpt mitt hus och har tyvärr inte möjlighet att fråga den förra ägaren så jag är lite osäker på vilka ventiler det är. Jag har letat runt överallt och jag tror att det är dess 2 (se bild), verkar det rimligt eller borde jag leta vidare?

[bild]
Som lekman med kunskap endast om det system jag själv har vågar jag inte svara. Kan i värsta fall vara varmvattnet?
Någon med mer kunskap ser kanske direkt på bilden det ena eller andra?
 
Det är ju inte fel att låta systemet kallna innan man börjar skruva.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte fel att låta systemet kallna innan man börjar skruva.
Jag har funderat på det också och lyckats lokalisera huvudströmbrytaren för inomhusdelen av värmesystemet (har ett luft-vatten system) men var osäker på om jag måste stänga av utomhusdelen också? För det har jag tyvärr inte lyckats lista ut hur man gör än...
 
Hur styrs utedelen? Stänger du av strömmen till innedelen så att den kallnar så kommer troligen utedelen att gasa på för att hålla den varm.
Den där pannan har ingen inbyggd styrning av värmepump, så antingen sitter den nån annan stans i pannrummet, eller inbyggt i utedelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.