Needas Needas skrev:
Golvvärmeslangen är ju inte heller gratis och med lite tjockare kaka på så kan man ha lite glesare på slangen och ändå få jämn värme över golvet.
70 mm 170 m2 är väl ca 1000 säckar pris per säck ca 130 kr. golvvärmeslang kostar ca 10 kr/m
det går åt 6 m/m2. nu kan man själv räkna ut var man har största potentialen för en kostnadsreducering.
 
Needas Needas skrev:
Golvvärmeslangen är ju inte heller gratis och med lite tjockare kaka på så kan man ha lite glesare på slangen och ändå få jämn värme över golvet.
Avståndet mellan slingorna beror på vilken dimension på slangen inte vilken tjocklek det är på flytspacklet
 
P Peter.. skrev:
Avståndet mellan slingorna beror på vilken dimension på slangen inte vilken tjocklek det är på flytspacklet
Det stämmer också!
 
Tänk på att en golvhöjning på mer än 70mm är ganska mycket och att befintliga dörrar och fönster kan hamna på en knepig höjd. Jag ångrar själv att jag gjorde en golvhöjning på ca 50mm i vårt kök med träbjälklag och upplever nu att fönster sitter lågt.

Angående värmesystemet skulle jag överväga att behålla elementen och endast gjuta in en tunn golvvärmeslang för komfortens skull. Elementen kompenserar då för snabba temperatursvängningar samtidigt som behovet av isolering nedåt minskar.
 
  • Gilla
Lewdis och 1 till
  • Laddar…
Gör det enkelt för dig
Kontakta en firma som får räkna på det hela, komma med lösningar som fungerar.
Blir det för dyrt sno deras lösning o gör det själv .
Och slipper förlita dig på gissningar från hemmafixare som inte själva har gjort det som du vill göra.
 
  • Gilla
hertzbo och 1 till
  • Laddar…
hitta en firma som gör allt annars lär dom föreslå den metod som rimmar med deras kompentens. om den gör allt kommer den föreslå den metod som är mest lönsam för denna.
ett alternativ för att mititgera riskerna ovan är att anlita en konsult som säljer sin expertis, blir dock svårt att snylta på denne

svaret är som alltid, vill man göra det som är bäst för en själv och inte betala behöver man utbilda sig i ämnet.
men tid är kanske pengar.
 
L
Tack för alla tips. Undrar om jag tänkt fel om takhöjden. Jag var och mätte i början av veckan och tänkte normal takhöjd så det kanske är 240cm i alla fall.

Skall höra med någon firma kring detta. Kanske är overkill med golvvärme eftersom huset inte känns kallt på golven i dagsläget. Varför tanken kom på tal är för att jag tänkte byta ut alla golv och rören ligger otroligt fult runt hela huset.

Kanske ett alternativ att bars byta rören runt huset och istället dra dem i väggen?
 
P Peter.. skrev:
Gör det enkelt för dig
Kontakta en firma som får räkna på det hela, komma med lösningar som fungerar.
Blir det för dyrt sno deras lösning o gör det själv .
Och slipper förlita dig på gissningar från hemmafixare som inte själva har gjort det som du vill göra.
Eftersom jag känner mig träffad så länkar jag till min tråd där jag gjort precis så!
:D(y)
Lite intressanta tips för TS om inget annat.

https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-tegelvilla-fran-1967.307707/
 
  • Gilla
istic
  • Laddar…
L
Needas Needas skrev:
Eftersom jag känner mig träffad så länkar jag till min tråd där jag gjort precis så!
:D(y)
Lite intressanta tips för TS om inget annat.

[länk]
Otroligt vad fint ni fick hemma hos er.
Tänkte höra hur er resa kring uppvärmningen gick till. Hur resonerade ni kring hur det skulle läggas ut osv. Hur stor yta, vad kostade det. Har ni räknat med någon besparing i uppvärmning?
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
L Lewdis skrev:
Otroligt vad fint ni fick hemma hos er.
Tänkte höra hur er resa kring uppvärmningen gick till. Hur resonerade ni kring hur det skulle läggas ut osv. Hur stor yta, vad kostade det. Har ni räknat med någon besparing i uppvärmning?
Absolut! :D
Vi köpte huset med befintlig vattenskada och badrum och golv var delvis utrivna.
Tidigare värmdes huset upp med hjälp av en gaspanna från 1993 och rejäla radiatorer.
Årsförbrukning låg då på ca 30000kwh.
Golven skulle åtgärdas och vi ville modernisera all vvs så vi bestämde oss för att installera en luft/vatten värmepump, vi tänkte då att det är lika bra att lägga in golvvärme på bottenplan när vi ändå håller på.
Bosch compress 6000 aw+awm, LK golvvärme 16mm som flytspacklade in och nya radiatorer på ovanvåningen.
Vi passade också på att dra om tappvattensystemet även det från LK.
Vi har nu en årsförbrukning på 14000kwh
Och vi är 2vuxna, 2tonåringar och en 5åring.
Jag budgeterade 200K men landade på 180.
Det mesta har jag gjort själv med hjälp av min hustru och Adhd som är under kontroll. :rofl:
 
Bottenplan 100kvm och ovanvåningen på 50kvm
+ varmgarage på 65kvm.
 
L
Needas Needas skrev:
Absolut! :D
Vi köpte huset med befintlig vattenskada och badrum och golv var delvis utrivna.
Tidigare värmdes huset upp med hjälp av en gaspanna från 1993 och rejäla radiatorer.
Årsförbrukning låg då på ca 30000kwh.
Golven skulle åtgärdas och vi ville modernisera all vvs så vi bestämde oss för att installera en luft/vatten värmepump, vi tänkte då att det är lika bra att lägga in golvvärme på bottenplan när vi ändå håller på.
Bosch compress 6000 aw+awm, LK golvvärme 16mm som flytspacklade in och nya radiatorer på ovanvåningen.
Vi passade också på att dra om tappvattensystemet även det från LK.
Vi har nu en årsförbrukning på 14000kwh
Och vi är 2vuxna, 2tonåringar och en 5åring.
Jag budgeterade 200K men landade på 180.
Det mesta har jag gjort själv med hjälp av min hustru och Adhd som är under kontroll. :rofl:
Tack för detta. Jag är ju som du vet i funderingen kring golvvärme. Skall kolla upp förbrukningen på huset idag så jag vet vad jag skulle kunna spara.

Hur valde ni att fästa slangen, var det flytspackel på allt efter att slangen lades på betongen?
 
L Lewdis skrev:
Tack för detta. Jag är ju som du vet i funderingen kring golvvärme. Skall kolla upp förbrukningen på huset idag så jag vet vad jag skulle kunna spara.

Hur valde ni att fästa slangen, var det flytspackel på allt efter att slangen lades på betongen?
Jag fäste skenor med skruv & plugg och trampade ner slangen!
Alla vändpunkter fäste jag också så att dom inte skulle resa sig när vi flöt golven.
Vi flöt hela bottenplan och det gick åt ca 10m3 varav 1,5m3 rann ut i avloppet men det är en annan historia. :rofl:
 
  • Gilla
hertzbo
  • Laddar…
L
Needas Needas skrev:
Jag fäste skenor med skruv & plugg och trampade ner slangen!
Alla vändpunkter fäste jag också så att dom inte skulle resa sig när vi flöt golven.
Vi flöt hela bottenplan och det gick åt ca 10m3 varav 1,5m3 rann ut i avloppet men det är en annan historia. :rofl:
Kanske dum fråga men köper man flytspackel på cementbil eller blandade ni allt förhand?
 
L Lewdis skrev:
Kanske dum fråga men köper man flytspackel på cementbil eller blandade ni allt förhand?
Jag anlitade nfm flytgolv vilka jag kan rekommendera om du bor i södra Skåne
Det kostade en slant men ack så smidigt det var!
Killarna kom och tog ut höjder och tätade springor, två timmar senare hade dom flytit klart och jag kunde gå på golvet och fortsätta min renovering.
Tror notan landade på 35000kr.

Jag hade inte gett mig på att vispa 10m3 själv!
 
  • Gilla
Lewdis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.