Krilleman
Jaha, det är säkerhetsventilen man ser i ovankant.

Men då verkar du ha koll hur det sitter fast! (y)
 
  • Gilla
martin_74
  • Laddar…
Sitter det en kran mellan pannan och säkerhetsventilen?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Men då verkar du ha koll hur det sitter fast! (y)
Tills motsatsen bevisas. :crysmile:
 
useless useless skrev:
Sitter det en kran mellan pannan och säkerhetsventilen?
Om jag förstår dig rätt så är svaret nej.
(med reservation för att jag går på minnet för har inte framför mig just nu)
 
Krilleman
useless useless skrev:
Sitter det en kran mellan pannan och säkerhetsventilen?
NEJ! Det får ej förekomma avstängning mellan säkerhetsanordning och värmekällan.

Däremot är det en fördel att kunna stänga av expansionskärl för att enkelt kunna kontrollera blåsans tryck.

Avtappning skall även finnas efter denna ventilen. Finns både färdiga ventiler för det eller så sätter man en lös avtappning i ett T-rör efter kulventilen!
 
M martin_74 skrev:
Om jag förstår dig rätt så är svaret nej.
(med reservation för att jag går på minnet för har inte framför mig just nu)
Ok. Jag fick den uppfattningen när du skrev så här:

"Tror att det finns vred så att vattnet som kommer ut är det som ryms i några dm rör."

Samtidigt som det verkar som att säkerhetsventilen sitter i direkt anslutning till kärlet...
 
O
Krilleman Krilleman skrev:
Avtappning skall även finnas efter denna ventilen. Finns både färdiga ventiler för det eller så sätter man en lös avtappning i ett T-rör efter kulventilen!
Jag blev nyfiken och sökte på Rinkaby. Hittade den här som tyvärr känns lite dyr. Var det något sånt du tänkte på?
https://www.rinkabyror.se/artikel/ba-111-kulventil-m-avtapp-in-in-15r/
 
Krilleman
O Steamboy skrev:
Jag blev nyfiken och sökte på Rinkaby. Hittade den här som tyvärr känns lite dyr. Var det något sånt du tänkte på?
[länk]
Precis! (y)
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Nu saboterade du min planering! Jag satt precis och plockade ihop en order på nytt slutet expansionskärl från Rinkaby och hade tänkt köpa det färdiga ventilpaketet, men vad kan se saknar det avstängnings- och avtappningsventiler. Så nu får jag sova på saken och försöka plocka ihop delarna själv i morgon. Hade ju tänkt köpa det färdiga sättet och sen lista ut hur det fungerar, nu måste jag fatta hur det hänger ihop innan jag beställer för att veta vad jag behöver! =)
 
Denna gynnaren vållar problem.
Tänkte att det ”bara” var att skruva nerför kärlets gängning, medurs men sitter som berget och får en ond aning om att jag missar något och kommer dra loss något gammalt rör om jag pressar hårdare. Eller är den bara löjligt hård så med större kraft och/eller verktyg så löser det sig?
 
  • Närbild på ett fastsatt rördel i ett VVS-system markerat med en grön cirkel, med rör och en tryckmätare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Hur är det med kärlet det ska gängas av , kan du snurra det runt ser ut att vara lite dåligt med plats för , kan vara en synvilla i den vinkeln . den gula ( mässing ) är en kanske en förminskning från kärlet till kopplingen ,
Att få bort allt är ar att lossa den mutter som Krilleman markerat med turkos en unionkoppling , då kommer allt ner du får tömma systemet till noll men tror det kommer en del vatten .leta efter ventiler stäng allt du hittar även cirkpumpen
 
Den som krilleman märkte ut tycker jag ser ut som en klämringskoppling. Men jag kan ha fel.

Den kopplingen som är till kärlet är jag rätt säker på att är en lekande mutter och att det finns en planpackning som tätar. Inget lin med andra ord.
 
D Daniel 109 skrev:
Den som krilleman märkte ut tycker jag ser ut som en klämringskoppling. Men jag kan ha fel.

Den kopplingen som är till kärlet är jag rätt säker på att är en lekande mutter och att det finns en planpackning som tätar. Inget lin med andra ord.
Klämringskopplingen går till avrinning. Blåmärkt till vänster i bild.

Jag hade hoppats lossa sista muttern innan kärlet, blåmärkt mitten i bild.
Om jag lossar avrinningen men inte till kärlet måste jag lossa strax före eller efter tryckmätaren. Och det slipper jag gärna.
Får jag måste ju ändå få loss hela kopplet med ventiler, tryckmätare och rör för att montera det nya kärlet.

Men, den misstänka lekande muttern, bör den lossas och i så fall, är det neråt längst kärlets gänga dvs den klämmer om kopplingen uppåt och hängas neråt?
Eller har någon kanske ”fuskat” och gjort den klämmande om kärlets gängning och den gängar egentligen i röret uppåt?
 
  • VVS-installation med klämringkoppling, ventiler och tryckmätare, markerade med blå cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Kärlet är gängat in i den kopplingen och måste roteras för att fås bort . räkna ut vad du måste koppla loss för att få bort hela paketet där
 
R rävlyan skrev:
Kärlet är gängat in i den kopplingen och måste roteras för att fås bort . räkna ut vad du måste koppla loss för att få bort hela paketet där
Aha, men då kommer muttern som fäster kärlet i systemet hänga med det gamla kärlet och då har jag ingen sådan till det nya kärlet. Det är ju ett problem. ;)
Ser mer och mer ut som någon har ”limmat” fast muttern i kärlet och sen skruvat på muttern och kärlet, precis som föreslogs ovan.
Det känns lite märkligt.
Det nya ser ut som på bilden.
 
  • Metallmutter fastskruvad på toppen av ett rött kärlet mot en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.