Så har det hänt, Mor Johannas källa som använts av många generationer, och som trots djurhållning aldrig gått tom för vatten, har sinat.
Helt tom är den inte, men den extremt låga grundvattennivån i kombination med försämrat tillflöde, ger en inte mycket att leka med.
Själva kvalitén har under sommaren också varit märkbart sämre, något jag tror kan ha samband med att temperaturen i vattnet varit mycket högre än vanligt. Vattnet är i vanliga fall väldigt kallt, fast inte i år, och jag tror att just den låga nivån/tillflödet i samband med avverkning av småskog som har skyddat mot solen, ligger bakom det.
Fiskade faktisk upp en död liten ödla, samt några andra illaluktande "saker" av samma storlek som inte riktigt gick att identifiera. Har tidigare aldrig sett spår av djur där nere.
Så till mina frågor.
Några förslag på vad de svarta områden på botten kan bestå utav?
Ringen man kan se hälften av längst ner, är även nedersta ringen, något som avslöjar att brunnen inte är en särskilt djup sådan.
Jag tänker tömma källan och gräva ur den på botten, men hur djupt vågar jag gräva?
Jag har även tänkt lägga i singel eller dylikt på botten. Vågar jag gräva mig ner ett par dm under ringens slut, för att sen lägga dit en 2- 3 dm singel? Funderar också på att gräva koniskt, dvs djupare i mitten.
Någon som har erfarenhet av att dunka ner perforerade rör i brunnens botten? Vilken diameter bör i så fall rören ha? Storlek på hålen, tips på hur man undviker hålen täpps igen, etc?
Jag ska även täppa igen skarvarna mellan ringarna!
Kan tillägga att ekonomin är skral, det kan inte bli snack om extra ringar eller annat kostsamt.
Kan också nämna att vi för ett par år sedan grävde oss ner till dit vattenrören kommer in, och det var blålera hela vägen.
Jag vet att inget av det här kommer att höja själva nivån, då den mest sannolikt styrs av grundvattennivån, men förhoppningen är att kunna bättra på tillflödet. Något djupare borde den även bli.
 
  • Bild på en låg vattennivå i en brunn med synliga svarta fläckar på botten och ringar längs väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag pysslade med dykning förr kunde man se svarta/vita fält på botten inomskärs och dåligt med syretillförsel och svavelväte som bildas. :( gräv en så långt du kan sätt ett mindre rör..innan för brunnsringen det kan inte skada?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
E _Elman_ skrev:
När jag pysslade med dykning förr kunde man se svarta/vita fält på botten inomskärs och dåligt med syretillförsel och svavelväte som bildas. :( gräv en så långt du kan sätt ett mindre rör..innan för brunnsringen det kan inte skada?
Det svarta skulle inte kunna vara spår efter "organisk material" ?
 
E _Elman_ skrev:
När jag pysslade med dykning förr kunde man se svarta/vita fält på botten inomskärs och dåligt med syretillförsel och svavelväte som bildas. :( gräv en så långt du kan sätt ett mindre rör..innan för brunnsringen det kan inte skada?
Ja, att gräva och sätta i ett något mindre rör som går djupare kan inte kosta många kronor?
 
  • Gilla
Norsken69
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, att gräva och sätta i ett något mindre rör som går djupare kan inte kosta många kronor?
Jag är ensam, och översta delen måste först lyftas bort då översta ringen är med "tak" och en liten lucköppning.
Sen att sänka ner en mindre ring, få den på något vis förbi de 2 slangarna, etc...
Visst - allt går att göra ensam, om man har mycket tid. Det har jag inte :(
 
  • Gilla
larssad
  • Laddar…
Ingen tid och inga pengar. Då får du nog leva med problemet är jag rädd.
 
Staffans2000
Du kan ju kompromissa.
Gräv ur all gammal gegga. Inte för att få mer vatten, utan för att rensa (jag vägrar att använda det nya modeordet "sanera") brunnen från allt möjligt som inte skall vara där. Det ger inte mer, men bättre vatten. Och det är ändå något som skall göras då och då.
Om du insisterar går det säkert bra att gräva ner lite till eftersom leran håller ringarna i ett järngrepp, men var för heliga friden inte ensam! Försäkra dig om att någon tittar till dig där nere i brunnen då och då.

Staffan
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
A
Skulle en sugbil fungera?

Dvs hyr in någon som kan suga upp det som du gräver/lösgör.

Du kan då slå två flugor i en smäll, inte vara ensam och slippa hissa upp hinkar själv.

Tyvärr kostar det ju pengar..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Jag har slagit en rörspets i en befintlig brunn och sedan fyllt den.
Beakta bara maximal sughöjd och slå inte spetsen onödigt djupt heller.
Köp prylarna från Tyskland (heter "rammbrunnen" på tyska). Finns kompletta set med spets, rörbitar, backventiler och slagdon till en bråkdel av priset i Sverige.
Fungerar utmärkt. Sen är ju inte livslängden oändlig, men den dagen den sorgen.
 
  • Gilla
TheProfile
  • Laddar…
Några blider.
- Provkörning innan översta ringen tas bort och brunnen fylls.
- Ventilpaketet uppflyttat till, och installerat vid pumpen när det är klart.
Ventilpaket installerat på en rörledning inuti en brunn under provkörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilpaket anslutet till en pump med röda reglage framför betongvägg under provkörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Redigerat:
  • Gilla
Norsken69
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du kan ju kompromissa.
Gräv ur all gammal gegga. Inte för att få mer vatten, utan för att rensa (jag vägrar att använda det nya modeordet "sanera") brunnen från allt möjligt som inte skall vara där. Det ger inte mer, men bättre vatten. Och det är ändå något som skall göras då och då.
Om du insisterar går det säkert bra att gräva ner lite till eftersom leran håller ringarna i ett järngrepp, men var för heliga friden inte ensam! Försäkra dig om att någon tittar till dig där nere i brunnen då och då.

Staffan
Som sagt, så gjort! I lördags tömde jag brunnen, placerade en planka på tvären halvvägs ner, fäste pannlampan, tog 2 stora hinkar, en liten kastrull, en korp att gräva med, och hoppade i.
Blev några timmars blodslit, men det var det värt. Tog bort kanske 30 cm överallt, dvs tills jag var ungefär 10 cm under nedersta ringen, och sen grävde jag en bra bit till där jag kunde se att vattnet sipprade in.
Slängde sen i singel tills det kom en liten bit över nedersta ringens början.
Vattennivån blev precis som väntat inte högre, men tillströmningen förbättrades många hundra procent.
Det gick med andra ord så bra som jag hade hoppats på.
 
  • Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Jag köpte mina prylar från länken nedan för 4 år sen var det.
Tyvärr har dom tagit bort ventilpaketet ur set:en vad jag kan se.
Du behöver en undre ventil (kran) för vattenfyllning & backspolning, en huvudventil (kran) till pumpen och en backventil till pumpen (som syns på bilden ovan).
[länk]
Kort sagt, du menar man fyller brunnen genom att pumpa upp vatten från djupare liggande vattenådror...?
Men om man fyller så att nivån i brunnen hamnar över grundvattennivån, kommer inte vattnet att tryckas tillbaks ned till just grundvattennivån, i alla fall?
 
R
Att fylla från djupare del . då måste den del som ska fyllas vara tät i botten , blir som ett magasin , annars rinner det tillbaka i backen , det var inte det som var meningen med att pumpa upp
 
R rävlyan skrev:
Att fylla från djupare del . då måste den del som ska fyllas vara tät i botten , blir som ett magasin , annars rinner det tillbaka i backen , det var inte det som var meningen med att pumpa upp
Precis - då är man med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.