Tjenare!

Jag ska dra lite flexslang och sätta ut lite eldosor m.m i ett uthus på 50 kvm


Fråga 1 Taket

Kan man dra alla flexslangar på ovan sidan utav takstolarna för att sedan sätta dosor m.m i sidan på takstolarna och sedan gå ner igenom diffuktions spärren på underkant utav takstolarna och sedan skära hål och tejpa allt noga så det blir tätt och sedan sätta pärlspont på fukt spärren som själva inne taket

Alltså är konstruktionen såhär innertak utav pärlspont sedan diffuktions spärr, eldosor i sidan på takstol och isolering mellan takstolarna och uppe på takstolarna går alla flexslangar

Är detta tillåtet om man vill att försäkringar m.m ska gälla?

Fråga 2 vägg

Här kommer vi göra på samma sätt bara att alla slangar och kopplings dosor är i taket

Alltså fästa eldosor i stående reglar sen plasten och skära hål och tejpa sen blir det osb och gips på det.

Min elektriker som ska koppla in centralen sa att detta är tillåtet men att det är ett gammalt sätt att göra det på men för att vara på säkra sidan så lägger jag ut det här också för att få tydliga och bra svar.

Han sa även att det nya sättet man bygger på så så sätter man diffuktions spärren sedan glespanel och alla dosor och slangar emellan glespanelen på så sätt slipper man skära hål i plasten.

Men somsagt det alternativet vill jag undvika då det är väldigt ont om utrymme


Tack på för hand mvh D
 
tommib
Välkommen till forumet!

Din elektriker har rätt, man sätter normalt ett installationsskikt innanför ångspärren där man går med alla rör/slangar. Jag har lite svårt att förstå vad du menar med att gå över takstolarna med slangen, där ska du väl ha råspont eller något annat undertak. Principiellt kan man dock göra som du säger, det är bara att du måste borra hål i takstolarna för att komma från ett fack till ett annat.

Är väggarna lika trånga som taket? Om det finns plats där för ett installationsskikt skulle jag satsa på att dra det mesta i väggarna och bara gå upp i rätt fack med slang för takdosorna. Det blir några kopplingsdosor på väggarna men det kanske du kan leva med. På 50 kvm borde det finnas någon innervägg också där du kan dra saker.

Detta är en av sakerna du betalar en erfaren elektriker för. Hen ser var man kan dra slang och sätta dosor, oftast enkelt men framför allt betydligt bättre än en oerfaren. Det är planeringen av installationen som är svår och den gör man i samband med att man drar slang och sätter dosor.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Jag antar att rören ska dras ovanpå takstolarnas underarmar. Dvs ovanpå isoleringen i vindsutrymmet. Risken med det är att luften i slangen kyls ner så att det blir kondens som rinner ner genom slangen. Det bästa är att lägga dom en bit ner i isoleringen (om det inte går att skapa ett installationsutrymme på insidan) även om det innebär mer jobb med att lyfta på isoleringen och borra i (och eventuellt förstärka) takstolarana.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag antar att rören ska dras ovanpå takstolarnas underarmar. Dvs ovanpå isoleringen i vindsutrymmet. Risken med det är att luften i slangen kyls ner så att det blir kondens som rinner ner genom slangen. Det bästa är att lägga dom en bit ner i isoleringen (om det inte går att skapa ett installationsutrymme på insidan) även om det innebär mer jobb med att lyfta på isoleringen och borra i (och eventuellt förstärka) takstolarana.


Takstolarna är 175 men jag kommer nog lägga 3" uppe På och dra slantarna igenom 3 " sen isolera till ovankant sen på med spånskivor då det kommer att bli förråd där uppe.

Det blir runt 5-7cm isolering över kablarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.