Det här var riktigt häftigt:

 
  • Gilla
fgo
  • Laddar…
Det blir ganska hög kvadratmeterkostnad med dagens svenska mynt... Undrar hur det skulle bli om man använde sedlar istället?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ja, men med just penny borde det ju inte bli vansinnigt dyrt? Om det där golvet i videon är 10 kvm så blir väl kavdratmeterpriset inte mer än knappt 400 kr/kvm plus lacken?

Dessutom är det ju ett av få golv som du faktiskt inte tappar i värde.... :)
 
  • Gilla
eal och 1 till
  • Laddar…
För den svenska enkronan borde priset bli ungefär 1800 kr/kvm plus lacken...
 
  • Gilla
Daniel Gr
  • Laddar…
Jag får det till lite drygt 3000 kronor per kvadratmeter om man lägger som i filmen fast med enkronor. Men du kanske köper dom billigt nånstans... ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
ramafred och 1 till
  • Laddar…
1 penny är ju 1/100 pund. Pundet ligger i knappt 12 kronor.
27000 penny = 270 pund = 3240 kr. Golvet är 10 kvm -> 324 kr/kvm + lack.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Varför tog dom inte bort golvlisterna?
 
useless useless skrev:
Jag får det till lite drygt 3000 kronor per kvadratmeter om man lägger som i filmen fast med enkronor. Men du kanske köper dom billigt nånstans... ;)
Jodå, man har ju sina kontakter... :)

Jag fick det till knappa 1800 mynt per kvm, men jag använde någon hemsida för att räkna ut det så det kan mycket väl vara fel, men det kändes rätt rimligt då man skulle få plats med 1600st/kvm om man lägger dem i ett kvadratiskt mönster, alltså så:
OOOO
OOOO
OOOO
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dagens enkronor är 19,5 mm. Det ryms 1000/19,5 ~ 51 mynt i rad på en meter. Lägger man raderna förskjuta enligt bilden så blir det 19,5 * cos(30) ~ 16,9 mm per rad, dvs 1000/16,9 ~ 59 rader per meter.

59 rader à 51 mynt = 3009 mynt.
 
  • Ritad illustration av mynt placerade i mönster med måttangivelser 16,9mm och vinkel 30 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Timmanurs4
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dagens enkronor är 19,5 mm. Det ryms 1000/19,5 ~ 51 mynt i rad på en meter. Lägger man raderna förskjuta enligt bilden så blir det 19,5 * cos(30) ~ 16,9 mm per rad, dvs 1000/16,9 ~ 59 rader per meter.

59 rader à 51 mynt = 3009 mynt.
Den rödmarkerade vinkeln är väl 60º, men felen tar här ut varandra så svaret blev rätt i alla fall …
 
useless useless skrev:
Dagens enkronor är 19,5 mm. Det ryms 1000/19,5 ~ 51 mynt i rad på en meter. Lägger man raderna förskjuta enligt bilden så blir det 19,5 * cos(30) ~ 16,9 mm per rad, dvs 1000/16,9 ~ 59 rader per meter.

59 rader à 51 mynt = 3009 mynt.
Aha, mina mynt var för stora alltså, där får man för att man inte använder kontanter längre, man reagerar inte ens när de är i helt fel storlek..
Å andra sidan kanske min beräkning stämmer ändå isf, vad är det nuvarande priset på gamla enkronor? Låt oss anta att det är ca 60 öre... =P
 
Undra om man kan skaffa ett sånt här golv på avbetalning eller om det bara är kontant betalning som gäller? :D
 
  • Gilla
Mikael St och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Kan man beställa några m^2 enkronor på banken idag?

Tycker dock inte om epoxin, blir så plastigt, men borde räcka med någon annan matt lack?
 
tveksamt tveksamt skrev:
… nuvarande priset på gamla enkronor? Låt oss anta att det är ca 60 öre...
60 öre per kilo?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.