Hej hej!

Förutsättningarna är som följer: Jag har tänkt bila upp golvet i källaren och i samband med det lägga golvvärme. Dock tänkte jag inte göra hela källaren på en gång, för att minimera renoveringskaoset. Första rummet på tur är det som skall bli tvättstuga/"pannrum", dvs där vi skall ställa bergvärmepumpen.

Så långt allt väl, men nu till min fråga: jag vill ju förbereda för framtida värme, men jag vill inte byta ut hela systemet på en gång, utan lite i taget i takt med att jag gör rummen ett och ett. Så min tanke är att dra rör till en fördelare i en liten skrubb, därifrån kan jag sedan dra vidare när jag gör nästa rum. Några av de här rören blir för golvvärme men några blir till en vattenmantlad kamin jag har tänkt sätta in och koppla till en acktank i pannrummet. Kan man göra så? Att man låter tex rören till kaminen (tänkte köra plusprisol, kan man gjuta in det?) komma upp i en skrubb och sedan gå ner i plattan igen in till nästa rum?

Jag förstår att man måste lösa luftningen på något sätt, det gör man väl med någon typ av... ventil?
 
  • Gilla
Fjanten
  • Laddar…
R
Gör en enkel skiss så det syns hur rum och pannrum är placerade och numrera rummen i den ordning som du tänk renovera i
 
Enkel ritning av en källarplanlösning med rum numrerade från 1 till 7.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en dålig skiss över källaren.

Rum 1 och 2 är vanliga rum. 6 är ett badrum. 4 och 7 är små skrubbar och 5 är nuvarande pannrum (där skorstenen står). 3 är hall.

Tanken är att sätta in BV-pump i rum 2, som skall bli tvättstuga/pannrum. I samma veva kommer rum 1 att renoveras med nytt golv osv. Sedan blir det nog rum 3 och 5 som renoveras.

Min tanke är att sätta en GV-fördelare i rum 2 som dels går till rum 1 och 2, dels upp till våningen ovanför och dels till ytterligare en fördelare i skrubb 4. Därifrån drar jag temporära rör till en fördelare i rum 5 där jag ansluter till nuvarande värmesystem och även golvvärme till köket ovanför. Här skall även golvvärme för en framtida utbyggnad kunna anslutas.

Jag behöver ändå bila upp golvet in i skrubb 4, eftersom jag tänkte ansluta avloppet från rum 2 där.

Sedan är tanken att när jag kommer till rum 5 så kan jag dra ny rör från fördelaren i skrubb 4 till rum 5 i golvet. Och sedan när jag kommer till rum 6 (sist) så kan jag ansluta golvvärme till fördelaren i rum 5.

Det är även i rum 5 jag tänkte sätta in en kamin som skall anslutas till en acktank i rum 2. Med de rören tänkte jag göra samma sak, alltså gå via skrubb 4. Dra upp rören där från rum 2 i en första omgång, och sedan vidare till rum 5 i en andra omgång.

Hela poängen är alltså att kunna göra jobbet i etapper för att inte behöva bila upp hela källargolvet i ett svep. Detta leder då till att rör för värme etc kommer att gå lite upp och ner ur golvet. Och det är egenligen det min fråga gäller: är det något problem med att göra så?

Jag förstår att det blir mindre rationellt än att göra allt på en gång, men det gäller som sagt att minimera kaoset till en så liten yta som möjligt.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
R
Blir många fördelare det du tänker , det behövs bara en i källaren och en uppe och matningsrör till respektive .
Hur har du tänkt med regleringen av värmen , vad jag förstår så är det betong nere och kanske trä i golvet
uppe , Det är olika värmebehov på dessa
 
Jo, det blir det ju, men tanken är som sagt att kunna bygga upp systemet i etapper. Gör det något att man har många fördelare? Blir lite dyrare såklart, och man kanske behöver en lite större cirkulationspump? Men det känns som småsaker i sammanhanget.

Jag har väl inte tänkt supermycket på regleringen. I källaren är det mycket riktigt betonggolv, och våningarna över blir det trä. Jag hade tänkt justera in fördelarna bara, så att det blir lagom i varje rum.

Man kanske kan formulera om frågan: hur gör man smidigast om man vill renovera i etapper?
 
R
Det går att lägga vanlig PEM-slang som kanalisation från fördelare till andra rum i betongen ,inga kraftiga böjar bara
Du ska nog ha en fördelare i källaren , det blir flera rör för att matta dom var för sig då , samt svårighet att trimma in värmen .
Lika blir det på övervåningen , samt att det är två olika förutsättningar på värmetillförseln , så det behövs nog någon form av
reglering var för sig uppe - nere , normalt skiljer det ca 5 - 10C mellan ingjuten och trägolv
Ett tips LK och andra har förfrågningsunderlag som man kan fylla i och skicka in , en ritning var panna/VP ska stå är bra
 
OK, kan man gjuta in den PEM-slangen då, och när det är dags för nästa rum bila fram den och skarva?

Jo, du börjar övertyga mig om att det bästa kanske är att att ha fördelare på varje våningsplan (tanken är att även ha en inredd vind vad det lider). Man bör väl också ha separata shuntgrupper då antar jag? Kan man lägga alla shuntgrupper i källaren och sedan ha stigare till fördelare på respektive våningsplan? Det borde väl lösa problemet med luftning?

Problemet är att jag nog måste ha två fördelare per våningsplan, för att få ihop det med rördragningen. Men det kanske inte är ett problem?

Tack för hjälpen förresten :)
 
R
Hur har du tänkt arbetsordningen med olika rum , bäst börja närmast pannrummet om du ska lägga GV
Det är inte många m2 där , ska varje rum ha möjlighet att reglera värmen , normalt kan man ha en slinga för två rum
Lite meter antal är inte fel på hus och rum så blir det lättare att se vad du kan behöva
I källaren så räcker gått och väl med en fördelare lika uppe . Matning separat till varje rakt upp och kanske upp till sista plan med två ventiler på ,
 
Jo, alltså, jag har ju tänkt att göra det nya "pannrummet"/tvättstugan först. Så det blir det första rummet med golvvärme. Jag hade nog tänkt att ha en slinga per rum för att kunna reglera separat. Man vet ju inte vad man skall använda rummen till i framtiden, så känns bäst att ha alla möjligheter kvar.

Huset är ca 7 x 10 meter.

Till saken hör att jag planerar att bygga ut rätt ordentligt, neråt och till vänster i bilden. Och i tillbyggnaden tänkte jag också ha golvvärme.

Jag får fundera lite mer på hur man kan få till det med fördelare och shuntar.

Men för att återgå till originalfrågan: är det ok att dra tex rör till en vattenmantlad kamin på det sätt jag beskrev? Dvs ner i golvet, upp ur golvet, ner igen och slutligen upp vid kaminen? Antar att man måste fixa någon möjlighet att lufta där rören kommer upp ur golvet.
 
Jo, alltså, jag har ju tänkt att göra det nya "pannrummet"/tvättstugan först. Så det blir det första rummet med golvvärme. Jag hade nog tänkt att ha en slinga per rum för att kunna reglera separat. Man vet ju inte vad man skall använda rummen till i framtiden, så känns bäst att ha alla möjligheter kvar.

Huset är ca 7 x 10 meter.

Till saken hör att jag planerar att bygga ut rätt ordentligt, neråt och till vänster i bilden. Och i tillbyggnaden tänkte jag också ha golvvärme.

Jag får fundera lite mer på hur man kan få till det med fördelare och shuntar.

Men för att återgå till originalfrågan: är det ok att dra tex rör till en vattenmantlad kamin på det sätt jag beskrev? Dvs ner i golvet, upp ur golvet, ner igen och slutligen upp vid kaminen? Antar att man måste fixa någon möjlighet att lufta där rören kommer upp ur golvet.
 
R
Vet inte om jag uppfattat dig rätt om rördragningen kamin
Varför gå flera gånger upp och ner , kaminen kommer att stå på mellanplan och då ner genom golv till golv och upp längre bort går bra , det går även att gjuta in rören i källargolvet och då är Cu -rör som gäller , dom tål hög värme
Avluftning ett måste när det är bergochdalbana på rören , kaminen måste ha en avluftning ovanför sig för det kommer säkert att bli varmt där , med lite syrebubblor som kan fastna på väggen
 
Tanken var att ställa kaminen i källaren till en början. Där oljepannan står nu.

Poängen med att gå upp och ner är att jag vill göra det i omgångar, och jag antar att man inte får ha skarvar ingjutna. Men man kan ju förstås göra som du föreslog och gjuta in typ en PEM-slang (fast de är ju stenhårda, borde finnas något mer lättarbetat). Sedan när man gjuter etapp två kan man dra igenom ett rör utan skarvar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R
Skarvar på värme är godkända att bygga in , dom bör då lödas är det klämriingstyp så ska det kunna kontrolleras så ingen börjar läcka ,, tappvatten får det inte vara dolda skarvar på . PEM-slang värmer du med frugans hårtork då blir dom snälla .
Du har ju flera plan , så se var du kan ha en stam för allt eller delar av . Prisol är godkänd för ingjutning
Rita lite för dig själv så du kan få en överblick vad som är bäst att ha kanalisation ( PEM ) skarvar till dom är samma mått som
muffar för EL-rör och dom tätar för gjutning
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ja, jag skall sätta mig och rita lite mer. Nu har jag en lite bättre bild av hur det bör vara. Jag tror dock fortfarande att det blir svårt att få till en fördelare per våningsplan. Men å andra sidan borde det väl inte vara något problem att ha fördelare parallellḱopplade? Det blir ju som en större fördelare bara.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R
Om du bara har en pump så kan det bli dåligt flöde på något plan när termoventiler öppnar och stänger , flödet flukterar i dom längst bort . vatten går lättaste vägen , ska det var paralella fördelare (flera ihopkopplade ) så bör slingorna gå ut på samma ställe
Men skissa lite och se var du hamnar med rören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.