Vi har en rätt liten kamin som vi eldar i vintertid. Eftersom jag är hemma det mesta eldar vi ofta hela dagar. Gör av med 2-3 kubikmeter om året. Rökgången är satt ut i den stora kanalen i skorstenen där tidigare vedpannan satt (fast den satt i källaren), numera har vi bergvärme som primära uppvärmningen.

Hur ofta behöver man sota en sådan skorsten med tanke på hur vi eldar? Varje, vartannat, vart 5e år? Finns det regler eller rekommendationer?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Fulkemisten
Ja, det finns regler/rekommendationer. Det är väl kommunen som bestämmer. Det är lite skillnad mellan olika distrikt, kolla vad som gäller i ditt. Många sotningsdistrikt rekommenderar 1 gång per år för fastbränslekaminer som eldas med ved och utgör huvudsaklig uppvärmningskälla. Om man bara stöd/trivseleldar brukar det vara vartannat eller vart tredje år. Jag skulle säga att ni troligen eldar tillräckligt för att behöva sota varje år. Men så är jag oftast onödigt noggrann.
 
  • Gilla
Johan_86 och 1 till
  • Laddar…
Det kostar inte så många hundra att få det sotat en gång per år så jag hade låtit sotaren komma varje år. Om inte annat för att få det bekräftat av nån utomstående att allt ser bra ut. :)
 
M
Gå en sotningskurs så kan ni lätt sota själva.

Eldar man 2-3 kubik per år i kamin så räcker det antagligen att sota varannat eller var tredje år. Men kan man sota själv så är det ju lätt att göra varje år.
 
  • Gilla
MangePainter
  • Laddar…
Tack för svaren! Ska kolla med sotaren här vad han säger, men det kan nog vara dags att han kollar det.

Att sota själva är inget vi klarar av, ingen av oss går upp på taket :D
 
Du bör kunna se på kommunens hemsida vad reglerna säger för hur ofta du ska sota. Sotaren kan dock vilja komma mer ofta då är det upp till dig att bedöma om det är ok
 
Jag vet inte om det är någon större skillnad när man eldar med ved jämfört med pellets. I mitt fall har jag märkt att kaminen drar mindre pellets när sotning sker oftare.
 
2-3 kubik är inte mycket. Vart tredje år räcker lätt. Jag tror inte att ni sotade 5-10 gånger i året tidigare när ni körde med vedpanna som primär uppvärmning heller?
Hur kan det vara olika rekommendationer i olika sotningsdistrikt? Menar ni att elden har olika egenskaper beroende på vilken kommun man befinner sig i? Man behöver ju inte följa kommunens rekommendationer om dom verkar löjliga menar jag.
 
yonna yonna skrev:
Jag vet inte om det är någon större skillnad när man eldar med ved jämfört med pellets. I mitt fall har jag märkt att kaminen drar mindre pellets när sotning sker oftare.
Sot isolerar en del. Då rökkanalen är full av sot så värms själva muren upp långsammare så det går mera ved/pellets åt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Saxat från Blekinge väst:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Trivseleldning

Begreppet trivseleldning används för alla eldstäder, exempelvis braskaminer och kakelugnar, som inte ingår i bostadens normala basuppvärmning. För braskaminer o.d. gäller att eldning bör ske högst 2 gånger per vecka och då högst 4 timmar per gång. Eldning bör i dessa eldstäder inte alls förekomma under sommaren (maj-september). För kakelugnar gäller att dessa kan eldas under längre tidsintervall.

Eldningsfrekvensen ovan för trivseleldning har fastställts av Miljödomstolen i Växjö i ett ärende som har fått prejudicerande verkan.
__________________________________________________________________________________________________
Ovan gäller för att få längsta sotningsintervallet. Så eldar du hela dagen, gäller nog något kortare intervall.
För att veta vilket, gäller kommunens regler, så det bästa är, som nämnts ovan, att kolla deras hemsida.
 
Idag har vi haft sotaren här och vi får skämmas lite. Det är 4 år sedan sist och enligt honom eldar vi så mycket så det bör sotas varje år... Men nu är det gjort och vi är med på listan som ska sotas varje år så slutet gott allting gott. :)
 
Det är MSBFS 2014:6 som regerar sotningsintervallet. Där stpr det varje år om det är huvudsaklig värmekälla och var tredje år om det eldas i mindre omfattning. Men ingen tydlig gräns. Jag såg någon kommun som dragit gränsen vid 1m^3/år. Men det är lite öppet för tolkning.
 
Sista två åren har vi eldat 3 kubik ungefär. Och hellre sota en gång för mycket än en för lite känner jag. Så lika bra han får komma varje höst. :)
 
Det stod visst 500kg typ 1kubik även i det regelverket. Så er eldning är helt klart över gränsen. I praktiken beror det ju även på vad man eldar, vad man eldar i och hur man eldar.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.