Hej,

Väldigt enkel fråga men jag är en ny kaminanvändare. Det finns ett handtag precis bakom vår kamin som man kan vrida upp och ner och jag fattar inte vad är för nåt. Kan någon förklara? Det var inte för att tömma askan, det finns ett annat handtag under kaminen för att öppna luckan för att tömma asken.
Tack på förhand...
 
  • Handtag bakom en kamin med röda pilar som pekar mot det, bredvid en behållare med tändvätska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tilluft?
 
  • Gilla
Sören_D och 1 till
  • Laddar…
Tilluft eller spjäll för rökgaser. Ett tips är att röra det när elden är igång för att se vad som händer.

PS , varför så mycket rost på kaminen? Kolla upp!
P.s2, skruva fast vägguttaget !:)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Sören_D
  • Laddar…
Du
Stefan N Stefan N skrev:
Tilluft?
Du menar att det släpper uppvärmde luften in i huset, eller stänger det, eller hur? Det är inte ett lås för röret mot skorsten, eller hur?
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Nä, luftintag utifrån.
 
fremax fremax skrev:
Tilluft eller spjäll för rökgaser. Ett tips är att röra det när elden är igång för att se vad som händer.

PS , varför så mycket rost på kaminen? Kolla upp!
P.s2, skruva fast vägguttaget !:)

Med vänlig hälsning, fremax
Jag har inte märkt rostat innan bilden, flash på mobilen avslöjar allt :) Ingen aning varför rost finns.
Och nu har jag testat handtaget genom att vrida upp och och men jag ser eller känner ingen skillnad :)

fremax fremax skrev:
Tilluft eller spjäll för rökgaser. Ett tips är att röra det när elden är igång för att se vad som händer.

PS , varför så mycket rost på kaminen? Kolla upp!
P.s2, skruva fast vägguttaget !:)

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
bygghagberg
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nä, luftintag utifrån.
OK, bra. Så är det bara för att släcka elden. Jag var orolig för att släppa in farliga gas genom att stänga röret mot skorsten :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.