Ska klinkra golvet i tvättstugan. Har en oisolerad betongplatta så tänkte ta och skippa tätskikt. Tänkte dock montera tätskikt i vinkel mellan vägg och golv. Min fundering är då om jag måste använda något tätskikt som klarar tillskjutande fukt? Eller fungerar något vanligt membran och folielim? Tänkte de blir en sån liten yta som ska limmas.
 
  • Gilla
Tankbil33
  • Laddar…
Varför i vinkel ? Vad har du för material i väggarna ?
 
Ska du bara täta golv/väggvinkel spelar nog valet ingen roll använd typ shönox sh som är självhäftande
 
Det är en riskkonstruktion att limma matta direkt på betongen, speciellt om den är oisolerad. Då har den även förhöjd fukthalt från marken.
 
Fast ett tätband på 10cm lär inte vara ett problem
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför i vinkel ? Vad har du för material i väggarna ?
Träspanter med gipsväggar, rädd att vatten vid läckage rinner ut i väggar/andra rum
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Fast ett tätband på 10cm lär inte vara ett problem
Jag kan aldrig säga att det blir ett problem men det är en riskkonstruktion som alltid undviks i nybyggnation när kunskapen finns hos de som bygger. Alkaniteten i betongen kan tillsammans med fukten i plattan och mattlimmet orsaka förtvålning av mattlimmet. Det avger emmissioner som är skadliga, även lukter kan förekomma.
 
Så ni tror att weber membran och folielim skulle fungera? Har en burk utav de hemma.

De finns inte en risk att limmet släpper? Eller är de lungt eftersom att de blir en så smal remsa med tätskikt?
 
Sammanfattningsvis med dina förutsättningar trots @witten tankar så tror jag att nyttan med att täta i vinkeln överträffar den lilla risken att fukten skulle påverka limmet i remsan. Och om detta skulle vara fallet så är reglarna i väggen ett mycket större problem
 
  • Gilla
APR
  • Laddar…
Om du har bra fall och golvbrunn skulle jag inte bry mig om täta något i vinklarna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du har bra fall och golvbrunn skulle jag inte bry mig om täta något i vinklarna.
Skulle du ha lagt tätskikt runt golvbrunnen då?
 
  • Gilla
johole
  • Laddar…
Jag körde helt utan i samma situation som dig.
 
Blev så att jag monterade tätsikt i vinkel golv/vägg! Nu till nästa fundering. Har lagt klinker och fogat golvet. Tanken var först att ha en klinkersockel. Men nu visade de sig att klinkret inte kommer räcka till de. Och vi börja fundera på att montera en vanlig golvsockel.
Inte lagt någon hårdfog i mellanrummet mellan klinker och vägg. Bör jag göra de ifall vi ska ha en vanlig golvsockel? Eller ska man bara lägga en mjukfog mellan golvsockel och klinker för att få de tätt? Kanske både Och?
 
Eller bästa kanske är att dra en silikonfog mellan klinker och vägg/tätsikt. Och sedan montera vanliga sockeln över den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.