Hej
Jag är i den situation att jag letar hus för att bygga och jag har hört lite olika slutvärderingar och vill ha lite åsikter från er som vet. Bland annat hörde jag att Älvsbyhusblir nervärderade efter bygge, ett hus som kostade 1.7 att bygga blev värderad till 1.5 och t ex ett LB hus för 1.8 blev uppvärderad till 2.0. Kan ni berätta för mej hur det blivit med era hus som ni byggt? Man vill ju inte ha ett mindre värde efter bygg mot vad man lagt ut.

mvh/evagreta
 
Tror den absolut viktigaste aspekten för värderingen är var (ort, område etc) huset finns, vilket "fabrikat" har troligen mycket liten eller ingen betydelse.
 
Husagaren skrev:
Tror den absolut viktigaste aspekten för värderingen är var (ort, område etc) huset finns, vilket "fabrikat" har troligen mycket liten eller ingen betydelse.

Dessa två hus jag pratar om är grannar, två nybyggda hus ett LB-hus och ett Älvsbyhus tomterna bredvid varandra, byggda samtidigt. De borde inte värderas så olika då tycker jag. /Evagreta
 
Hej
En vän till mig jobbar som fastighetsmäklare och jag undrade samma sak som du innan jag började bygga.
En värderingman (mäklare) utgår helt och hållet ifrån Produktionskostnadskalkylen man får för sitt hus. Sedan spelar området och läget en mycket stor roll också. Låter märkligt det du säger om två hus som ligger grannar, men samtidigt inte.
Min kompis sa att vissa hus är mer attraktiva än andra och det handlar ju trots allt om att värderingen ska vara ett marknadsvärde, vad man kan få för huset ifdag vid en försäljning.

Min åsikt är att bygger man billigast möjliga hus med låg standard, inga husföretag nämnda, tror jag risken är större att värderingen inte blir mer än kalkylen, och som du skriver, i värsta fall mindre än kalkylen.

Däremot om du har ett extremt attraktivt läge på tomten (sjötomt, havsutsikt eler bara attraktivt område) tror jag alltid värdering blir högre än kalkylen....

Vi resonerar så att vi inte valde de billigaste tillverkarna med låg standard, dels för vår egen skull att man vill ha ett kvalitativt och fint hus men även att huset ska vara attraktivt i andra hand om jag ska sälja huset en dag............

Lycka till.......
 
Kan det vara så att värderingarna är gjorda av två olika värderingsmän?
 
Douglas skrev:
Hej
En vän till mig jobbar som fastighetsmäklare och jag undrade samma sak som du innan jag började bygga.
En värderingman (mäklare) utgår helt och hållet ifrån Produktionskostnadskalkylen man får för sitt hus. Sedan spelar området och läget en mycket stor roll också. Låter märkligt det du säger om två hus som ligger grannar, men samtidigt inte.
Min kompis sa att vissa hus är mer attraktiva än andra och det handlar ju trots allt om att värderingen ska vara ett marknadsvärde, vad man kan få för huset ifdag vid en försäljning.

Min åsikt är att bygger man billigast möjliga hus med låg standard, inga husföretag nämnda, tror jag risken är större att värderingen inte blir mer än kalkylen, och som du skriver, i värsta fall mindre än kalkylen.

Däremot om du har ett extremt attraktivt läge på tomten (sjötomt, havsutsikt eler bara attraktivt område) tror jag alltid värdering blir högre än kalkylen....

Vi resonerar så att vi inte valde de billigaste tillverkarna med låg standard, dels för vår egen skull att man vill ha ett kvalitativt och fint hus men även att huset ska vara attraktivt i andra hand om jag ska sälja huset en dag............

Lycka till.......

Tack så mycket för det svaret!

Angående frågan på nästa inlägg, kan det var atvå olika värderingsmän? Ja det vet jag faktiskt inte, det kan ju vara så.
 
Det jag menade med frågan om två olika värderingsmän var främst att antyda att en slutvärdering nog inte är något fullständigt objektivt utan bygger i viss utsträckning på den enskilda värderingsmannens subjektiva värderingar (samt kanske vissa direktiv från den bank han/hon är knuten till?). Jag drar mig härmed tillbaka i frågan eftersom jag faktiskt bara gissar utan att ha någon egentlig kunskap om detta.
 
Självklart kan det vara olika mäklare som värderat husen. Annars kan det vara så att värderingsmannen anser LB-huset vara mer attraktivt än älsbyhuset och på så sätt värt mer.

Får man fråga vad det gäller för område?
 
Douglas skrev:
Självklart kan det vara olika mäklare som värderat husen. Annars kan det vara så att värderingsmannen anser LB-huset vara mer attraktivt än älsbyhuset och på så sätt värt mer.

Får man fråga vad det gäller för område?
Det gäller ett nytt villaområde i Sandvilken /Gästrikland
 
Hus som har en "enkel standard" skall inte ha en lika värdering som hus med högre standard. Tänker mer på val av tak har du råspont under mm enkelt plåttak edyl. Kök badrum ,bastu typ av fönster ,dörr, tjocklek och val av parkett golvvärme mm. Många enklare hustillverkare tror jag inte kommer upp till fullt värde pga att kundkretsen vid en ev, försäljning blir snävare. Tror mäklare resonerar att det blir för enkel standard.Pratar vi Älvsbyhus och Sandviken vet jag folk i Gävles södra utkant som fått svårt att få betalt för sitt hus som var 5-6år gammalt. Men mkt hänger som sagt också på läge skick utrustning, konjuktur mm
 
Jag har genom åren tittat (som spekulant) på en hel del olika hus. Mäklarna har ju på olika sätt försökt lyfta fram just det aktuella husets olika fördelar. Men jag kan faktiskt inte påminna mig något enda tillfälle då mäklaren framhållit att huset varit levererat av någon speciell leverantör och därigenom skulle varit extra köpvärt.
 
Håller med "bukeu20". De husföretag som håller lägst standard har nog svårt att få bra värdering.........

Jasså Sandviken. Jag är uppvuxen i Vallhov på Ekostigen där mina föräldrar bor kvar, men har bott i Norrköping nu i 8 år.
Var ligger det nya området då. Är det ute vid hedåsen eller Stensätra kanske för där har jag sett att de bygger senast jag var där uppe.
 
andersmc:
Detta resonemang vi har gäller nog mest slutvärderingen av huset när man byggt färdigt. På lång sikt håller jag nog med dig till viss del på äldre hus. Hus byggda från 90 och framåt brukar det stå husfirmans namn relativt ofta anser jag för då vet folk ofta vilket företaget är. Där måste jag nog säga att tex ett Eurohus står högre än om man tar någon billigare, så lite roll spelar det nog också på längre sikt men som sagt, denna diskussion är nog mest kring värderingen man får när man bygger nytt.........
 
När vi efter bankens värdering som vi tyckte var skamlig och under produktionskostnad tog in en utomstående värderingsman så sa han direkt att i ert område värderar jag kvm/priset till tror han sa 15.000:-då vi byggt 1-plan på 130 kvm så var vi uppe på 1.950, därefter tittade han runt och satte sig ner och räknade och hamnade på 2.2, bankens värdering var på 1.650 och 50.000 under produktionskostnad. Då vi för både bank och extern värderare byggt med för dom okänd hustillverkare så är det argumenetet att en i våra ögon seriös värderare tittar på vilket företag som tillverkat huset och värderar därefter fel.

Han sa direkt vad det aktuella kvm priset var i området för att därefter titta på standarden, vi var naturligtvis supernöjda med den värdering han gjorde för vi var ju lite oroliga när vi byggt med för honom okänd husfabrikant.
 
Innan vi startade upp våran byggprocess så ringde vi runt till de olika mäklarfirmorna i staden för och se vad de tyckte. Vi gav som exempel en normalstor 1 1/2-plans kåk på 140 kvm.

1: Samtliga tyckte att det vore bra om vi inte passerad 2 milj. (prod.kostnad) för det område vi ska bygga i.
2: Samtliga ansåg att en gjuten platta värderas högre än torpargrund.
3: Samtliga sa att kvaliteten på huset (väggmaterial, isoleringstjocklek mm) har betydelse för värderingen.
4: Samtliga tyckte att kvaliteten på interiören (tillval mm) har betydelse.
5: Vissa ansåg att golvvärme höjer värdet gentemot radiatorer.

Om man behöver sälja sin nybyggda villa ska man ha klart för sig att dagens kunder är mycket mer medvetna köpare än vad de var för 10-20 år sedan. De går runt och "känner på kåken", knackar i väggar o s v. De flesta känner också till de problem som varit med torpargrund och de risker som fortfarande finns med detta byggnadssätt.

Som husköpare tycker jag man ska studera leveransdeklarationen och därefter åka ut till olika "halvfärdiga" hus hos de firmor man är intresserad av. Det betyder mycket att få se och känna på huset/materialet. Man blir så att säga mindre lurad än av att se en färdig kåk.

Sedan har det nog betydelse om man är förstagångsköpare eller som vi, har haft hus tidigare. Man blir nog mer noga med hur det ser ut innanför tapeten eller under takpannorna om man "slitit" med hus innan.

Kolla vad försäljningspriserna ligger på i det område ni tänker bygga i !
Det spelar ingen roll om ni bygger nytt för 3 milj. när övriga hus i området säljs som mest för 2 milj. De blir svårt att få igen pengarna.

Våra två cent.

M & H
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.