Vi köpte en Gardena Sileno+ 1300 i början på sommaren. Med tanke på sommaren så installerade vi inte den förrän för en månad sedan ungefär. Nu växer ju gräset inte så mycket längre, däremot börjar löven falla. Hur bra är den på att ta hand om löv? Och är det bra att låta den klippa massa med löv eller ska man ta in den och räfsa/klippa löven med gamla klipparen istället?
 
Så länge det inte ligger tjocka drivor med löv är det inga problem.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Finfördelar roboten löven är det helt OK. Precis som tidigare sagts skadar inte löv gräsmattan om det inte blir drivor av dem. Man kan se, vid milda höstar, att maskarna och andra kryp drar ner löven i gräsmattan. Det ser ut som om det växer små rosetter. Jag låter blåsten härja runt och på senhösten krattar jag in löven under häckarna som vinterskydd.
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Tack! Då låter vi den gå några veckor till.
 
  • Gilla
Martin Hallin
  • Laddar…
Jag låter löven ligga kvar, min maler ner det fint =>
 
  • Gilla
Annkina
  • Laddar…
Robotgräsklippare, en utmärkt "mullare" som gör löv till mull, är den dessutom väl programmerad som min, så bli man bara nöjd!.
Gör så här räfsa ut löven i kanterna in på gräsmattan efterhand som det trillar ner, ta bort eventuella kvistar eller andra större föremål, låt sen gräsklipparen ta hand om det. Jag har 3 stycken 25-30 meter höga träd( 2st kastanje, 1 lönn alla riktigt stora)+ 2 st mindre 15 meters lönn träd samt 4 stora fruktträd. Den gräsklipparen jag har Exgain S510 (ifrån Outl1 och Kina), forumets mest utskällda ekipage, gör ett utmärkt jobb. Höstens 10 sista dagar har verkligen krävt en ordentlig arbetsinsats
Nu den är det den 3 november 2018 och klipparen jobbar varje dag i 2 x 1,5 timmars sessioner.
Lövhögarna som jag räfsar ihop är 20-40 cm höga och 1 meter breda samt 10 meter långa. S510 kör in i högen. Nu börjar ett intressant arbetsmoment för gräsklipparen, så fort den märker att det är stort motstånd så börjar den cirkelklippa. Det vill säga den kör runt ifrån ett center och går ut i korvskruvs form till den nått c:a 1,2 meter varvid den kör en bit och startar en ny cirkel. Nu kan man se hur programmet jobbar när den plötsligt stannar och läser in koordinaterna för stället och fortsätter ett varv eller två ut på gräsmattan för att strax lägga in koordinaterna och sätta kurs mot lövhögen igen. Detta är en finess, som jag inte tror någon upptäckt! Kanske så finns det här i fler programvaror i fler klippare? Jag lade märke till beteende förra hösten, men nu ser jag ungefär hur programmet jobbar. Små lövhögar inga problem, men större behöver den jobba lite extra med sina cirkel klipprörelser, och koordinater.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Min Stiga gör likadant, men gissar på att den funktionen är till gräset. för visst har man delar på gräsmattan som växer fortare än andra delar
 
Tokslut Tokslut skrev:
Min Stiga gör likadant, men gissar på att den funktionen är till gräset. för visst har man delar på gräsmattan som växer fortare än andra delar
Jag misstänker att det sitter samma programvara i flera olika gräsklippare. Givet så är cirkelklippning en funktion av hur gräset växer på olika delar av mattan. Man ser det när man varit på semester och satt undan klipparen ett tag. Delar av gräsmattan kan vara riktigt tjockt och då får man samma effekt. Men det är bra att konstatera att det går lika bra att klippa löv som gräs. Så den stora skillnaden på gräsklippare är nog ganska marginell vad det gäller den delen, programmet kan vara skrivet och avtestat var som helst i världen av någon firma som är bra på just den här typen av program.
Batteriet, knivhållare, hjul, styrkan på motorn och fukttålighet(alltså elektroniken) är nog det som man skall kontrollera, om man nu kan det!?. Däremot tror jag att vi gröngölingar i första hand kan hålla klipparna i trim med universalspray typ W90 eller annan sort av fruktutdrivare för att hålla klipparen i "god vigör"! Bara spraya på! Hjullager, elkopplingar, elektroniktungor och anslutning till displaykortet. Jag kör en dusch över det hela i maskinen och i laddstationen, för att förhindra kryp strömmar! Kör hårt
 
"Varit på semester och ställt undan klipparen"?? Tar du undan klipparen då? För egen del är det ju nästan största grejjen med roboten att inte behöva komma hem till en djungel eller för den delen signalera till tjuvar att man inte är hemma.
 
Jo, men det finns tillräckligt med klåfingriga tomtar, som kan dra iväg med både det ena och det
andra när man är borta, även om vi har grannsamverkan och allt det där. Det beror väl på vilka områden man bor i. Men om jag förstod försäkringsbolaget rätt, så kommer dom inte att betala ut ersättning om man är bortrest. Nu har jag bytt försäkringsbolag sen dess, men faktiskt inte fråga vad inställningen är till detta problem hos det nya bolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.