M
Köpte en begagnad diskmaskin Elektro helios DI 830-3 här om dagen, jag provkörde den med disk och allt funkade fint. Därefter byggde jag in den under diskbänken. När jag sätter på samma program därefter står den bara och försöker suga ut vatten.
Misstänker att översvämningsskyddet är aktiverat.
Jag har provat att rengöra flottören men ser nu att denna behållare (se bild) är fylld med vatten och antar att jag bör tömma den. Vet dock inte hur? Jag har försökt att få loss den men den sitter fast i saltbehållaren och känns inte som att den gå att få bort.
Är det någon som vet hur jag tömmer denna behållare som är till hälften fylld med frigolit och hälften vatten? + Är det någon som vet vad det bruna i behållaren till höger är?
Jag har provat att tippa maskinen bakåt 45 grader men inget vatten rinner ut.

Tack på förhand! Inbyggd diskmaskinsdel fylld halvvägs med frigolit och brunt vatten, omgivet av slangar och maskinkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
om översvämmningsskyddet löst ut så startar avloppspumpen och den går ej att stänga av utan man får bryta strömmen. (en säkerhetsåtgärd)
släpper maskinen in vatten?

t
 
  • Gilla
MoaNilsson
  • Laddar…
M
T tergo skrev:
om översvämmningsskyddet löst ut så startar avloppspumpen och den går ej att stänga av utan man får bryta strömmen. (en säkerhetsåtgärd)
släpper maskinen in vatten?

t
Pumpen och hela maskinen stänger av sig när jag trycker på "av" på diskmaskinen, behöver inte dra ut sladden. Jag vet inte om maskinen släpper in ngt vatten, troligtvis inte. När jag startar den och sen öppnar luckan så är det inget vatten synligt som kommit genom armarna.
Det som är är att jag ser liite vatten längst ned i avloppsbehållaren som bubblar upp när jag stänger av maskinen (se video) men misstänker att det är samma vatten hela tiden som inte vill pumpas ur?
Jag tömde bruna behållaren nu, genom att koppla av slangen och tappa den på vatten. Den vänstra behållaren med vit frigolit i tömde jag genom att tippa, nästan vända upp och ned på maskinen och lät det rinna ut på golvet. Provade starta den igen men avloppspumpen fortsätter att pumpa när maskinen är på istället för att komma igång med ett program.
 
Är du säker på att den vita behållaren är till detta brukar inte se ut så utan mer som ett öppet när med en flottör i
 
  • Gilla
MoaNilsson
  • Laddar…
M
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Är du säker på att den vita behållaren är till detta brukar inte se ut så utan mer som ett öppet när med en flottör i
Oj, Kanske var lite otydlig. Flottören, som jag har förstått det är den transparenta behållaren med blåa detaljer. Det var den jag rengjorde ( så gott det gick, den ser fortfarande smutsig ut men det går att blåsa igenom och vattnet rinner någorlunda fritt).
Eftersom det inte blev ngn förändring efter detta provade jag att tömma de två behållarna, den bruna och vita på vatten.
Jag är inte säker på vad de har för funktion. Dock tänkte jag att den ända behållare som bör ha vatten i sig när masikinen är ursugen och tom är saltbehållaren och tömde därför allt annat.
Vet inte alls om jag är på rätt väg eller tänker tokigt, om någon har förslag på annat så skriv gärna!
 
Längst ner i maskinen är typ ett kar någonstans i det sitter en flottör ta en bild och lägg upp
 
  • Gilla
MoaNilsson
  • Laddar…
M
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Längst ner i maskinen är typ ett kar någonstans i det sitter en flottör ta en bild och lägg upp
Det här är bilder framifrån, kan svåra eller omöjlig att se här ifrån?
Annars öppnar jag upp den igen och fotar bakifrån
Obspå första bilden ser det ut som att plastplåten i förgrunden är blöt men det är intorkad smuts. Så vitt jag kunnat se är allt torrt
 
  • Färgglada elledningar inuti en enhet med intorkad smuts som ser ut som blött, och en plastplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy av rör och mekaniska komponenter under diskbänk, intorkad smuts på plastplåt syns, allt verkar torrt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mekanisk utrustning med kablar och komponenter, plastplåt framtill med intorkad smuts som kan misstas för väta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan vara vid det beiga till vänster i bild 2
 
A
Hej
en gammal fin Torsvikare på min ära!

den har en svamp som man byter eller torkar sittande i kläm
det vita är saltbehållaren och påverkar inget..
tredje bilden från slutet visar till höger en gråbrun plast del
längst till höger utanför bild i denna sitter svampen och ett musskydd i svart plast
en plåtbit ligger mot svampen till en microbrytare
böj denna INTE

ditt fel sitter troligen i den transparenta / blåa plastbehållaren på översta bilden
spola ur den men ta bort den först det svarta klegget på botten måste bort
 
  • Gilla
Krillez85 och 1 till
  • Laddar…
A
Andra bilden från slutet har du slangar och längs till vänster ett T-kors
ta bort detta och spola ur, sätt tillbaka detta exakt rätt!

det är lite blött på plastbiten där sockerbiten sitter
det kan bero på att pressostaten har hål i membranet men det kan du kolla sedan
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
A
Alla på forumet:
titta hur fina slangarna är
de har suttit där i ca 30 år!!!
på nya maskiner är de helt slut efter 4år!!
 
  • Gilla
Tombla och 3 till
  • Laddar…
A
M MoaNilsson skrev:
[video]
Pumpen och hela maskinen stänger av sig när jag trycker på "av" på diskmaskinen, behöver inte dra ut sladden. Jag vet inte om maskinen släpper in ngt vatten, troligtvis inte. När jag startar den och sen öppnar luckan så är det inget vatten synligt som kommit genom armarna.
Det som är är att jag ser liite vatten längst ned i avloppsbehållaren som bubblar upp när jag stänger av maskinen (se video) men misstänker att det är samma vatten hela tiden som inte vill pumpas ur?
Jag tömde bruna behållaren nu, genom att koppla av slangen och tappa den på vatten. Den vänstra behållaren med vit frigolit i tömde jag genom att tippa, nästan vända upp och ned på maskinen och lät det rinna ut på golvet. Provade starta den igen men avloppspumpen fortsätter att pumpa när maskinen är på istället för att komma igång med ett program.
Det är salt och skall definitivt inte ligga löst i maskinen det fräter hål på botten
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
M MoaNilsson skrev:
Köpte en begagnad diskmaskin Elektro helios DI 830-3 här om dagen, jag provkörde den med disk och allt funkade fint. Därefter byggde jag in den under diskbänken. När jag sätter på samma program därefter står den bara och försöker suga ut vatten.
Misstänker att översvämningsskyddet är aktiverat.
Jag har provat att rengöra flottören men ser nu att denna behållare (se bild) är fylld med vatten och antar att jag bör tömma den. Vet dock inte hur? Jag har försökt att få loss den men den sitter fast i saltbehållaren och känns inte som att den gå att få bort.
Är det någon som vet hur jag tömmer denna behållare som är till hälften fylld med frigolit och hälften vatten? + Är det någon som vet vad det bruna i behållaren till höger är?
Jag har provat att tippa maskinen bakåt 45 grader men inget vatten rinner ut.

Tack på förhand![bild]
det bruna är avhärdar massan
rör inte detta kärl över huvud taget!!!
 
  • Gilla
lungre och 1 till
  • Laddar…
A
M MoaNilsson skrev:
Köpte en begagnad diskmaskin Elektro helios DI 830-3 här om dagen, jag provkörde den med disk och allt funkade fint. Därefter byggde jag in den under diskbänken. När jag sätter på samma program därefter står den bara och försöker suga ut vatten.
Misstänker att översvämningsskyddet är aktiverat.
Jag har provat att rengöra flottören men ser nu att denna behållare (se bild) är fylld med vatten och antar att jag bör tömma den. Vet dock inte hur? Jag har försökt att få loss den men den sitter fast i saltbehållaren och känns inte som att den gå att få bort.
Är det någon som vet hur jag tömmer denna behållare som är till hälften fylld med frigolit och hälften vatten? + Är det någon som vet vad det bruna i behållaren till höger är?
Jag har provat att tippa maskinen bakåt 45 grader men inget vatten rinner ut.

Tack på förhand![media]
Pumpen och hela maskinen stänger av sig när jag trycker på "av" på diskmaskinen, behöver inte dra ut sladden. Jag vet inte om maskinen släpper in ngt vatten, troligtvis inte. När jag startar den och sen öppnar luckan så är det inget vatten synligt som kommit genom armarna.
Det som är är att jag ser liite vatten längst ned i avloppsbehållaren som bubblar upp när jag stänger av maskinen (se video) men misstänker att det är samma vatten hela tiden som inte vill pumpas ur?
Jag tömde bruna behållaren nu, genom att koppla av slangen och tappa den på vatten. Den vänstra behållaren med vit frigolit i tömde jag genom att tippa, nästan vända upp och ned på maskinen och lät det rinna ut på golvet. Provade starta den igen men avloppspumpen fortsätter att pumpa när maskinen är på istället för att komma igång med ett program.
Lyser den röda lampan på framsidan när den pumpar?
då är det inte översvämningsskyddet som löst!
har du provat att manuellt vrida fram programverket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.