Jag har precis köpt en bostadsrätt och märkte lite fel med elinstallationen, det är blandade jordade och ojordade lamputtag och vägguttag i jordade rum vilket enligt Elsäkerhetsverket är olagligt. (https://www.elsakerhetsverket.se/Fr...ragor/jordade-och-ojordade-uttag-i-samma-rum/)

Jag informerade mäklaren om dessa fel och hon sade då till mig att dessa fel faller under undersökningsplikten för köparen och att det inte är något hon kan hjälpa mig med.

Är det någon som vet om det faktiskt faller under undersökningsplikt eller kan jag begära om ersättning från säljaren?
 
Att det sitter olika typerav uttag är ju något som du ser redan på visningen. Så det kan du sannolikt inte kräva säljaren på. I vissa utrymmen har det desutom varit praxis, så det ses inte ens som ett fel.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att det sitter olika typerav uttag är ju något som du ser redan på visningen. Så det kan du sannolikt inte kräva säljaren på. I vissa utrymmen har det desutom varit praxis, så det ses inte ens som ett fel.
Ska jag då under visningen begära att få ta ned taklampor för att se på deras uttag? Det känns lite överdrivet detaljerat och för inträngande för mig, jag skulle aldrig få för mig att be om detta på plats. Och i vilka utrymmen har det varit vanligt att man blandar både jordade och ojordade uttag?
 

Bästa svaret

K kachiem skrev:
Ska jag då under visningen begära att få ta ned taklampor för att se på deras uttag? Det känns lite överdrivet detaljerat och för inträngande för mig, jag skulle aldrig få för mig att be om detta på plats. Och i vilka utrymmen har det varit vanligt att man blandar både jordade och ojordade uttag?
Tyvärr är det rätt vanligt att personer köper en bostadsrätt utan att egentligen undersöka vad det är man köper. Man gör väl knappast en undersökning under visningstid. Men om man är seriöst intresserad bör man be om ett tillfälle där man kan göra en undersökning före köp. Om det finns oro bör man söka stöd hos en byggteknisk expert och kanske även en elektriker . Det är inte vanligt att det görs. Då får man acceptera att man köper bostaden i befintligt skick med de risker som finns. Vi vet ju inte vad det kommer att kosta att fixa dina elproblem, men normalt är det nog billigare än om det funnits fuktskador i kök eller badrum.
 
K klimt skrev:
Om det är en fastighet är det ingen tvekan att detta faller inom köparens undersökningsplikt . Bostadsrätt faller inom köplagen, men även här gäller undersökningsplikt. Själv skulle jag hävda att undersökningsplikten tar över, det är relativt enkelt för en fackman att hitta detta fel. Läs mer här

[länk]
Jaha, okej, men brukar inte besiktning av lägenhet kosta pengar (eller det kanske är gratis?)? Om det nu kostar, ska man då som potentiell bostadsköpare betala besiktning efter besiktning av varje lägenhetsvisning som man är på om man är intresserad av att placera ett bud på lägenheten?

Jag antar att jag får ta på mig missen att jag inte bad om besiktning om det nu är så.
 
K kachiem skrev:
Och i vilka utrymmen har det varit vanligt att man blandar både jordade och ojordade uttag?
Det enda ställe där det har varit lagligt med blandat jordat & ojordat är kök-matplats, matplatsen var oftast ojordat och köket alltid jordat.
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
K kachiem skrev:
Ska jag då under visningen begära att få ta ned taklampor för att se på deras uttag? Det känns lite överdrivet detaljerat och för inträngande för mig, jag skulle aldrig få för mig att be om detta på plats. Och i vilka utrymmen har det varit vanligt att man blandar både jordade och ojordade uttag?
Nej
Inte på visningen. Besiktning gör du vanligen vid separat tillfälle om du är intresserad av att köpa. Eller efter kontraktsskrivning med klausul om besiktning och hur ev fel ska hanteras.
Så är det iaf med hus, osäker om samma är praxis för BR.
El brukar vara undantaget besiktningar för hus så det måste göras separat eller beställas som tillägg.
Ett alternativ/komplement är att säljaren intygar vilka förändringar och hur de har gjorts under hans ägandeperiod.
 
P Pin skrev:
Nej
Inte på visningen. Besiktning gör du vanligen vid separat tillfälle om du är intresserad av att köpa. Eller efter kontraktsskrivning med klausul om besiktning och hur ev fel ska hanteras.
Så är det iaf med hus, osäker om samma är praxis för BR.
El brukar vara undantaget besiktningar för hus så det måste göras separat eller beställas som tillägg.
Ett alternativ/komplement är att säljaren intygar vilka förändringar och hur de har gjorts under hans ägandeperiod.
Finns ingen sådan praxis för BR.

Allt är dock öppet för förhandling, så om säljaren går med på det kan man skriva en besiktningsklausul.

Den stora skillnaden är att fastighetsköp regleras i Jordabalken och BR-köp i köplagen. Vid fastighetsköp ska exempelvis mäklaren verka för att köparen uppfyller sin undersökningsplikt, vanligtvis genom en besiktning. Något sådant finns ej vid BR-köp.

Till TS:

Ja, du måste själv göra och bekosta besiktningar. Antingen innan skrivet kontrakt eller efter mha besiktningsklausul. En BR köper man nästan utan undantag i "befintligt skick", dolda fel osv hör till jordabalken, inte köplagen.
 
TS har fått fler kloka synpunkter här ovan. Generellt kan man nog tycka att det är märkligt att man köper bostadsrätter för rätt stora summor på rätt litet underlag, kanske bara en eller två korta visningar. Det finns en del tråkiga överraskningar som kan hända, även om det nog går bra i de flesta fall. Det viktigaste är nog våtrum. Det även en amatör kan göra är att gå direkt till badrum, stänga dörren och lukta. Efter en stund vänjer sig näsan, men är det något skumt, kan många känna det. Sen kan man även som i detta fall, titta på elsystemet. Finns jordfelsbrytare eller ej? Är det uppmärkt vad säkringarna gäller? Jordat eller ojordat? En tråkig överraskning kan vara om tidigare ägare gjort otillåtna förändringar av planlösning .

Men det viktigaste är nog att bedöma föreningens ekonomi. Nu har vi låga räntor, och då är det inte så stor skillnad mellan föreningar med hög eller låg belåning. Men när räntorna stiger kan det ge stora effekter för föreningar med hög belåning.
 
Största problemet är väl att det ska gå så fort - Iallafall i storstäderna. Helst ska budgivning och kontraktskrivning klaras av samma dag som visningen.
 
  • Gilla
stugfar och 2 till
  • Laddar…
Ett annat stort problem med bostadsrätter är alla klåpare som renoverar och grejar själva. Detta faktum
gör att man i min ringa mening bör vara uppmärksam när man köper en bostadsrätt. Och sedan är
många okunniga om skillnaden mellan hyres- och bostadsrätt och är vana att det finns någon fastighetsskötare
som grejar det mesta i hyresrätten. Nästan allt sådant har man eget ansvar för i en bostadsrätt.

Kom också ihåg att i stort sett allt som har med elen inte är något dolt fel! När man hör om "dolda elfel" så hade
det så gott som alltid gått att avslöja genom att lossa på doslock, öppna uttag/strömbrytare eller öppna elcentralen.
Att man kanske inte själv har kunskap, behörighet osv har ingen betydelse. Det är säkert också mycket svårt att
bevisa vem som gjort stolligheterna. Förmodligen är det klokast att svälja stoltheten, inse att man blivit blåst
(eller glömt att kontrollera vad man köpt) och lägga pengarna på en elektriker i stället.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
C
Om en köpare börjar trassla om besiktningsklausuler och sånt väljer sannolikt säljaren en annan köpare.
Så i praktiken är det nog tyvärr "befintligt skick" och att vara uppmärksam på visningen som gäller.
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om en köpare börjar trassla om besiktningsklausuler och sånt väljer sannolikt säljaren en annan köpare.
Så i praktiken är det nog tyvärr "befintligt skick" och att vara uppmärksam på visningen som gäller.
Tyvärr har du nog rätt. Det är märkligt vilka stora summor som betalas för brf- lägenheter som många i praktiken vet litet om. Men genom erfarenhet kan man lära sig att se en del, och sen bör man nog ta höjd för problem, så att det inte blir en chock när åtgärder krävs som egentligen bara motsvarar några procent av en köpesumma. Detta bör man ha beredskap för.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.