Har noll erfarenhet av hus, men är på väg att köpa. Så jag undrar två saker som finns i överlåtelsebesiktningen till ett hus jag är intresserad av. Ingen har budat på huset förutom jag, och priset är jämförelsevis lågt med tanke på området.

SÅ jag undrar om det är pga nedanstående inga andra är intresserade? Hur allvarligt är det med uppreglat golv tex
1.
Gjutjärnsbrunnar/stammar är rostangripna. För att undersöka om brunnen och dess anslutningar behöver bytas samt om det finns några följdskador i omkringliggande konstruktioner bör en fackman kontaktas

2.
Källare med uppreglat och isolerat golv och påreglade ytterväggar delvis i källaren. Befintliga konstruktioner riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan att drabbas av fuktskador. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.
 
Serfi Serfi skrev:
Har noll erfarenhet av hus, men är på väg att köpa. Så jag undrar två saker som finns i överlåtelsebesiktningen till ett hus jag är intresserad av. Ingen har budat på huset förutom jag, och priset är jämförelsevis lågt med tanke på området.

SÅ jag undrar om det är pga nedanstående inga andra är intresserade? Hur allvarligt är det med uppreglat golv tex
1.
Gjutjärnsbrunnar/stammar är rostangripna. För att undersöka om brunnen och dess anslutningar behöver bytas samt om det finns några följdskador i omkringliggande konstruktioner bör en fackman kontaktas

2.
Källare med uppreglat och isolerat golv och påreglade ytterväggar delvis i källaren. Befintliga konstruktioner riskerar på grund av naturlig fuktpåverkan att drabbas av fuktskador. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.
Det betyder ju att då får räkna med att renovera dessa påtalade risker. Många köpare vill inte hålla på med sånt.

Steg ett är att helt enkelt kasta ut all påsnickrad isolering och se hur det ser ut.

Gjutjärnsbrun behöver inte vara något akut problem. Den kommer behöva bytas när/om du ska renovera tvättstugan eller vart brunnen nu ligger.

Hur bedömdes dräneringen av källaren? Det är nästan det viktigaste att ha koll på. Om den är dålig är det nästan garanterat fuktigt i vägg isoleringen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
Det betyder ju att då får räkna med att renovera dessa påtalade risker. Många köpare vill inte hålla på med sånt.

Steg ett är att helt enkelt kasta ut all påsnickrad isolering och se hur det ser ut.

Gjutjärnsbrun behöver inte vara något akut problem. Den kommer behöva bytas när/om du ska renovera tvättstugan eller vart brunnen nu ligger.

Hur bedömdes dräneringen av källaren? Det är nästan det viktigaste att ha koll på. Om den är dålig är det nästan garanterat fuktigt i vägg isoleringen.
Om dränering står det följande:
Utvändigt fuktskydd är äldre än 20 år. Eftersom källarens utvändiga fuktskydd (dagvattensystem, dräneringssystem samt fuktskydd utvändigt källarytterväggarna) är äldre än 20 år, vilket betraktas som dessa delars genomsnittliga tekniska livslängd, så kan systemet ha nedsatt funktion.
 
Serfi Serfi skrev:
Om dränering står det följande:
Utvändigt fuktskydd är äldre än 20 år. Eftersom källarens utvändiga fuktskydd (dagvattensystem, dräneringssystem samt fuktskydd utvändigt källarytterväggarna) är äldre än 20 år, vilket betraktas som dessa delars genomsnittliga tekniska livslängd, så kan systemet ha nedsatt funktion.
Då kan du behöva budgetera för en omdränering och isolering av källarväggarna också. Det är dyrt och omfattande. Kanske inte akut, men bör vara med i din planering och budget.

Så här är det med gamla hus. Folk bor sönder dom i 30-50 år. Sedan kommer ny ägare som får ta allt på en gång. Köper man billigt kan det vara ok. Men man måste vara bered på att man kommer bo på en byggarbetsplats samt deala med diverse hantverkare i flera års tid. Ta in offerter, låna mer pengar osv. Bara man vet vad man ger sig in på, och tycker det är kul att renovera hus så är det ok.

Det kan vara mycket mer som är gammalt och/eller slut i ditt hus: EL?, vatten och avlopp?(gjutjänrnsstammar som var rostiga), tak? Uppvärmningssystem? Badrum?
Och till det kommer det uppenbara, att man vill byta golv, kök, tapetsera osv.

Gör en grov budget på allt du tror måste åtgärdas på några års sikt. Dubbla det (för det är där det brukar landa). Och känn efter om du tycker det är värt det. Då är det bara att gå all in.
 
Läste här för ett tag sen
"man äger inte sitt hus förens man har totalrenoverat det"

Ligger något i det.
Att ha hus är fantastiskt men det är samtidigt ett slit jämfört med lägenhet.
Köper man inte nyckelfördigt får man räkna med att många timmar kommer behövas läggas ned.

Ang uppreglade golv.
Behöver det inte per aut betyda problem.
Många hus har den konstruktionen.
En riskkonstruktion absolut

Men tar man ett rum i taget och då gör om allt. Golvkonstrultion el? Kanske behövs nya kablar dra fram skyddsjord osv..så blir det inte övermöktigt.
Men man får vara beräddd på att lägga ned timmar.

Men samtidigt kliva in i ett rum som man vet exakt hur det är uppbyggt från grunden och nyrenoverat är en fantastisk känsla!!
 
  • Gilla
Serfi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.