Jag håller på att köpa ett hus som jag ska ha som fritidsbostad, alltså inte bo permanent i (möjligen i en senare framtid). Det är ett hus där andra bott året runt tidigare.
Jag undrar vilken typ av försäkring jag ska ha, villa eller fritidshus? Något särskilt att tänka extra på m.m.?
Stort tack på förhand! :giggle:
 
En fråga du bör ta med ditt försäkringsbolag.
 
Hade samma fundering i förra veckan. Jag äger ett hus som jag tidigare bott i, nu används det bara sporadiskt på helgerna. Svaret blev att om man bor i ett hus mindre än 9 månader per år så ska man ha en fritidshusförsäkring. OM en skada inträffar och det visar sig att man har villaförsäkring trots att man inte bor där så kan man stå utan ersättning. Tydligen.
 
  • Gilla
Nixxan
  • Laddar…
T TVRS skrev:
Hade samma fundering i förra veckan. Jag äger ett hus som jag tidigare bott i, nu används det bara sporadiskt på helgerna. Svaret blev att om man bor i ett hus mindre än 9 månader per år så ska man ha en fritidshusförsäkring. OM en skada inträffar och det visar sig att man har villaförsäkring trots att man inte bor där så kan man stå utan ersättning. Tydligen.
Okej! :DIntressant, och då undrar jag förstås vad som menas med "att bo"... säkert tolkningsfråga,eller så finns det någon mall....:rolleyes: och om man kanske planerat för att vara där oftare, ska man föra någon slags "vistelse-logg" eller..? Nu dum-spånar jag, förstås... men det är väl det som är vitsen med att skriva i forum, annars ringer man bara sitt försäkringsbolag och köper deras deal. Jag tror dom lever fett på oss som inte orkar ringa runt till alla bolag och blir överhopad med information man kanske inte ens har nytta av.
 
Hittade ett par bra jämförelser:

http://xn--allt-om-frskringar-vtb17a.com/hemforsakring/forsakring-fritidshus
https://www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-fritidshusforsakringar

Största skillnaden är att reseförsäkring, rättsskydd och sådant inte ingår, det räknar man med att du har på din hemförsäkring, samt att en hel del värdesaker inte ingår. Dessa är ändå försäkrade när du är i fritidshuset via din hemförsäkring, men du får ta dem med dig när du åker till din vanliga bostad, eller teckna separat försäkring.

Det kan däremot ingå delar som handlar om uthyrning av fritidshuset, samt att man kan ta mer hänsyn till att huset står tomt en längre tid i ett fritidshus.

Dvs om fritidshuset ÄR din bostad och du inte har en annan hemförsäkring ska du försäkra fritidshuset med en villa-hemförsäkring, men annars inte, eftersom du då kommer att betala dubbelt för vissa delar.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Hittade ett par bra jämförelser:

[länk]
[länk]

Största skillnaden är att reseförsäkring, rättsskydd och sådant inte ingår, det räknar man med att du har på din hemförsäkring, samt att en hel del värdesaker inte ingår. Dessa är ändå försäkrade när du är i fritidshuset via din hemförsäkring, men du får ta dem med dig när du åker till din vanliga bostad, eller teckna separat försäkring.

Det kan däremot ingå delar som handlar om uthyrning av fritidshuset, samt att man kan ta mer hänsyn till att huset står tomt en längre tid i ett fritidshus.

Dvs om fritidshuset ÄR din bostad och du inte har en annan hemförsäkring ska du försäkra fritidshuset med en villa-hemförsäkring, men annars inte, eftersom du då kommer att betala dubbelt för vissa delar.[/QUO

Det var en bra förklaring/jämförelse, tack! :D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.