Hej
Jag har idag en apparatdosa bakom en gipsvägg där det idag sitter en krondimmer. Se bild.
En hand håller bort ledningar i en apparatdosa med multicolorade kablar i en vägg klädd med tapet med bladmotiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedanför sitter ett dubbeluttag som matas av fas (svart kabel). Grå, röd och vit är tändtråd där vit inte används idag.

Är det möjligt att på något sätt få bort apparatdosan och sedan borra med T70 för att kunna sätta in en dubbel rotdosa så att man får plats med två krondimmrar?

Detta vill jag lyckas med utan att behöva tapetsera om. Om det har betydelse så är planen att köra med två plejddimrar (nya med möjlighet att dimmra två lampor var) och med en dubbelram där två kronbrytare monteras.
 
Låt den bef. dosan sitta kvar och fräs upp ett nytt hål vid sidan av den bef. dosan för en rotdosa
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
  • Gilla
nerx och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Plejd finns som dubbel krondimmer!
[länk]
Eller placera en Plejd i en kopplingsdosa, den behöver bara fysisk tråd mellan Plejd lampan allt annat kan gå via mesh nätverket. Då kan du utnyttja dom två separata ingångarna till att styra två olika Plejd.
Det är Plejd krondimmer DIM-02 jag vill använda men jag behöver styra 4 olika lampor så det behövs två stycken.
 
  • Gilla
Självlärd och 1 till
  • Laddar…
tommib
Gör som elmont säger, fräs in en rotdosa bredvid istället och borra igenom för ett rör till den befintliga. Det är betydligt enklare och har hopp om att lyckas till skillnad från att försöka byta ut den befintliga vilket garanterat kommer resultera i en helrenovering.

Kontrollera noga vilken hålstorlek din rotdosa ska ha, det kan variera. Den som jag monterade sist ville ha 68 mm så med en T70 hade det blivit jobbigt.
 
  • Gilla
uffen
  • Laddar…
E elmont skrev:
Låt den bef. dosan sitta kvar och fräs upp ett nytt hål vid sidan av den bef. dosan för en rotdosa
Det går inte att sätta rotdosan under? Då måste man i och för sig skarva nolla och jord i dosan. Men det borde väl en elektriker få göra?
 
tommib tommib skrev:
Gör som elmont säger, fräs in en rotdosa bredvid istället och borra igenom för ett rör till den befintliga. Det är betydligt enklare och har hopp om att lyckas till skillnad från att försöka byta ut den befintliga vilket garanterat kommer resultera i en helrenovering.

Kontrollera noga vilken hålstorlek din rotdosa ska ha, det kan variera. Den som jag monterade sist ville ha 68 mm så med en T70 hade det blivit jobbigt.
Det får kanske bli så. Vad ska det vara för CC mellan rotdosa och befintlig om man vill kunna sätta en dubbelram runt lampknapprna? Det borde väl vara standardmått? Är det 74 mm?
 
richardtenggren
CC 71 mm brukar det väl vara.
 
  • Gilla
JLov och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
CC 71 mm brukar det väl vara.
Ja, det stämmer. Verifierade via google. ;)
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
tommib
Japp. CC 71 mm.
 
  • Gilla
JLov
  • Laddar…
W warhol skrev:
Det går inte att sätta rotdosan under? Då måste man i och för sig skarva nolla och jord i dosan. Men det borde väl en elektriker få göra?
Vad säger ni? Går det att skarva dessa med till exempel wago 221?
 

Bästa svaret

tommib
Ledarna dras om om de blir för korta, inget onödigt skarvande.

Skulle jag vara du skulle jag ge upp tanken på att sätta en dosa under, det är avsevärt mycket mer komplicerat och riskerar att gå åt skogen. Dosan som sitter där har stutsar uppåt och nedåt som måste sågas bort på ena eller andra sidan för att du ska få dit en till dosa dikt an. Det blir inte bra. Dessutom är det risk att du tappar ner röret/slangen i väggen om det inte sitter bra. Då måste du öppna upp mer för att komma åt (=omtapetsering). Om rummet hade varit målat hade man kunnat såga ut en fyrkant runt den befintliga dosan och byta den till en dubbeldosa för att sedan laga väggen men det är inte ett alternativ nu.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jag har satt åtminstone ett tiotal rotdosor under befintliga gamla apparatdosor, senast nu i veckan. Börja med att dra ur trådarna som går till vägguttaget under dosan och kör sedan dosfräsen kant i kant mot den gamla dosan, den kommer garanterat såga av studsen också. Med lite pill får du in det gamla röret/slangen i rotdosan och gör sedan ett hål mellan dosorna.
Personligen tycker jag dosor som sitter vågrätt i kombination ser konstigt ut.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Då ska du nog inte komma och hälsa på där jag satt dosor, dom sitter nästan alltid i våg. ;)
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Mikael_L
Det är nu inte så väldigt ofta jag gjort denna operationen, men jag har dock alltid kört enligt elmont och tommibs recept, jag har helt enkelt fegat ut ang lodrät orientering just för tjorvet med att hålla på och såga sönder studsar och ha problem med VP-röret som går neråt osv.

Men Müssli gav mig en liten knuff nu, kanske jag skulle, som en fin liten utmaning, försöka mig på ett lodrätt montage nästa gång detta ramlar på mig. :)
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.