Funderar lite på vilken sorts golvsockel/golvlist som kan tänkas vara bra i garaget? Skulle det funka med en vanlig vitmålad i furu eller bör jag gå på nåt mer fukttåligt? Tar gärna emot förslag på sådana isf.

Har inte tänkt använda garaget som nån spolhall men det finns golvbrunn och snöiga och blöta bilar är ju en faktor.
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
Hålkäl i puts.
 
Mineritskiva ska jag nog sätta i mitt garage när det är dags. Går att måla och skyddar gipsväggen mot stötar, fukt och annat slitage.
 
  • Gilla
Juxtapos
  • Laddar…
Satte golvlist i plast. Funkade för mig. Dyrare än trä dock men minder fuktkänsliga.
 
  • Gilla
Juxtapos och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Tänk badrums standard är mitt förslag .
Behöver ju inte vara plastmatta / kakel / klinker.
Som ngn föreslog , mineritskiva med fog mot golvet eller en radie med cementbaserad fog , om du kör med lecablock / lättbetongblock.
 
  • Gilla
Juxtapos
  • Laddar…
Jag köpte mineritskivor o kapade dem i 10cm höga lister som jag sen skruvade fast. Målade dem sen o fogade sist mot golvet.
 
  • Gilla
Juxtapos
  • Laddar…
Förre ägaren satte 120x45 regler som sockel i vårt garage, det är tåligt iaf, fast kanske inte mer fukttåligt än vanlig furusockel.
 
  • Gilla
Lkpg13 och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra förslag. Jag gillar alternativet med fibercementskiva och fog mot golvet, tror jag satsar på det. Vilken fog ska man satsa på? Nån sorts limfog eller ska man köra med våtrumssilikon? Går det bra att kapa minerit med cirkelsåg eller finns det smartare sätt att kapa den?
 
J Juxtapos skrev:
Tack för bra förslag. Jag gillar alternativet med fibercementskiva och fog mot golvet, tror jag satsar på det. Vilken fog ska man satsa på? Nån sorts limfog eller ska man köra med våtrumssilikon? Går det bra att kapa minerit med cirkelsåg eller finns det smartare sätt att kapa den?

Jag kapade med vinkelkapen. Men de bästa vore en stenkap på en sänksåg med skena då de är lättare med långa fina snitt
 
Tomture61
Har köpt en klinga för ändamålet till min cirkelsåg .
 
Redigerat:
Hej

Fick tag i en plåtslagare som hade eloxerad aluminiumplåt 3mm tjock, han klipte till 5cm breda och 2,5m långa remsor som jag limmade och skruvade. Jag satte kakelkryss mellan golvet och listen så det blev en liten springa som jag tätade med utefog. Dessa remsor gick att kapa med en vanlig kapsåg. Gick fort och lätt att montera och resultatet blev jättebra.
 
  • Aluminiumremsor som kapas med kapsåg i en verkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eloxerad aluminiumplåtslista på ett verkstadsgolv med verktyg och byggmaterial i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eloxerad aluminiumlist på betonggolv med kakelkryss och arbetsverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eloxerad aluminiumlist monterad vid dörröppning med kakelkryss som distans på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eloxerade aluminiumplåtsremsor installerade längs med ett garagegolv och vägg, med en liten springa tätad med fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eloxerad aluminiumlist monterad längs en vägg och ett betonggolv, med en liten springa vid golvet tätad med fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
shomakie och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.