Är det normalt att innertaket blir något flammigt när man tvättat det före målning? Har använt målartvätt och sedan torkat noga med vatten efteråt.
Taket ser ut att vara målat en gång så det är inget tjockt lager färg. Har kollat så det inte är limfärg eller kalkfärg. Det blir LITE vitt på svampen när jag torkar men färgen slutar färga av sig snabbt. Det hade ju inte lim- eller kalkfärg gjort...

Så klart har jag låtit taket torka så det beror inte på att det är fuktigt.
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Kan det säkert bli.
Spelar det ngn roll om det ändå ska målas över?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Kan det säkert bli.
Spelar det ngn roll om det ändå ska målas över?
Hade inte frågat om jag redan visste ;-)

Tänkte om det blir jobbigt att få färgen jämn eller om jag gör nåt fel.
 
  • Gilla
anhack
  • Laddar…
Tror inte att det påverkar resultatet av en ommålning.
Möjligtvis om taket var flottigt (kökstak) så kan det kanske påverka om det flammiga beror på att det inte blivit helt rent (=avfettat).
 
  • Gilla
Fjanten och 1 till
  • Laddar…
S
99,9% av alla gånger, behöver man inte tvätta tak innan målning. Det är bara extra arbete.
 
S Stadsfiskalen skrev:
99,9% av alla gånger, behöver man inte tvätta tak innan målning. Det är bara extra arbete.
Jo men detta va smutsigt. När jag torkade slarvigt med en våt trasa blev det gråa streck. Runt där det suttit taklampor va det grått. Ganska sunkigt med andra ord.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Tror inte att det påverkar resultatet av en ommålning.
Möjligtvis om taket var flottigt (kökstak) så kan det kanske påverka om det flammiga beror på att det inte blivit helt rent (=avfettat).
Okej, tack för hjälpen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.