Håller på att bygga ut vårt garage, och insåg nu när det är dags för ytterpanelen att de dimensioner vi har på gamla delen och bostadshuset inte finns i vanliga bygghandeln. Hur/var kan man få tag i mindre vanliga dimensioner (16*70 resp 21*110)?
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
Det låter som de dimensioner jag har på mitt Myresjöhus från 1986. Jag hittade inget. Bytte en hel vägg till 22x95 istället. Inte perfekt, men tillräckligt bra. På en annan vägg hade bottenbrädan 16x70 spruckit på några ställen, där tog jag råspontbrädor i ungefär rätt tjocklek som fick duga.
 
  • Gilla
fritidshusbyggare
  • Laddar…
Når vi behövde kompletteringspanel till vårt garage i udda dimension fick jag lokala bygghandeln att klyva modern panel till gammal bredd, det kostade ett par hundra extra. Det går ju lätt med 21mm, men 16mm kan bli svårare. 17mm 17x95 går iofs att klyva till 17x70 men då med två klyvningar.
 
Det brukar finnas gott om små lokala sågverk eller hyvlerier som tillverkar panel i de mer udda dimensionerna.
 
Tack för alla svar! Då huset inte ens är 10 år gammalt känns panelbyte på hela garaget uteslutet. Får köra brädorna till ett snickeri som hyvlar ner dem till rätt dimension för några hundralappar. Bästa lösningen både ekonomiskt och miljömässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.