Hej,

Vet inte om den här frågan kanske hör hemma i Tak & vind egentligen, men det då det handlar om både teknik och material så ställer jag frågan här.

Då spackla, slipa och måla inte direkt är aktiviteter som faller mig i smaken har jag tänkt att vi ska ha ett innertak av någon form av träpanel. Vi kan ta ett exempel som jag gillar väldigt mycket från Intressanta Hus.
intressantahus-tyreso-03.jpg

Som ni ser så är det en glipa mellan varje panelbit. Ska man spänna upp någon form av mörk "duk" på mellanbjälklaget och sedan spika panelen? Eller skulle ni spika panelen direkt på mellanbjälklaget? Hur skulle ni gå tillväga?
 
  • Gilla
zokko
  • Laddar…
Nu för tiden sätter man ju oftast glespanel c-c 300mm under bjälklagets c-c 600mm (för att kunna sätta upp gips?).
Då blir det rätt mörkt ovanför takpanelen.
Men för säkerhets skull hade jag nog satt t.ex. svart vindväv innan panelen spikas/skruvas upp.
Eller kanske ännu hellre markduk, knappt 5 kr/m2.
 
Riktigt snyggt tak. Vet någon vad det är för panel?
 
  • Gilla
zokko
  • Laddar…
E erikgöteborg skrev:
Riktigt snyggt tak. Vet någon vad det är för panel?
Jag är också nyfiken på panelen om någon vet vad det är för någon?
 
Ja snyggt, så gjorde farsan på 70 talet hemma, använde vanliga hyvlade breda brädor och vindpapp.
 
Tar upp din gamla trå igen. Någon som vet vad man ska vända för material om man vill göra så här på en toa med du dusch samt spotlight inbyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.