Efter att ha tittat på Uppdrag granskning igår besannades mina farhågor. :'(
Ingen hade något gott att säga om detta påfund förutom försäkringsbolagens VD:ar, vilket ju får en att börja fundera...

Sedan 1/1 2005 finns som bekant ett lagkrav på att man i vissa fall måste teckna sådant skydd, om man t ex bygger en villa blir kravet absolut.

Finns det någon här på forumet som har goda erfarenheter från Byggfelsförsäkring och/eller Färdigställandeskydd, berätta gärna isåfall.
 
.....och här var det tomt :cool:
inte så konstigt kanske.... ::)
 
....fortfarande..... ::)
 
:-[ du får lungna dig lite, Vi håller på att leta......
 
saturnus2 skrev:
:-[ du får lungna dig lite, Vi håller på att leta......
...Jag är cool-lugn :cool:
Men det kan vända för många husbyggare (typ alla, pga att detta gäller alla) när försäkringen ska tas i bruk inom 10År (ifall något skulle hända med kåken).

Finns det någon här på forumet som har goda erfarenheter från Byggfelsförsäkring och/eller Färdigställandeskydd, berätta gärna isåfall.

Dessa verkar ju lysa med sin frånvaro.....
 
hmm...

borde finnas en eller kanske ett par...som fått sin försäkring att falla ut...

De har ganska saftiga inkomster bolagen...si sådär 200 miljoner per år om man placerar de dessa pengar rätt kan de ju till och med växa...

Försäkringsbranchen verkar vara en ganska god investering med tanke på ...låga utgifter. ;)

Nej ärligt talat det är dax att alla säger ifrån på skarpen ...för att få ordning och reda på dessa så kallade Byggfelsförsäkringar.

Eller vad tycker ni?
 
party.gif


Vi hänger på....men...vad skall vi göra :-[ det är juh Mona Sahlin och hennes departementsekreterare vi har emot oss :'(
 
Vi kör med öppna kort....

Vi har redan haft ett möte ang detta, och ett brev till Mona Sahlin är på väg.

Men vi tre familjer vill gärna ha mer stöd från fler familjer.

Vi som har/fortsätter diskutera är Kantarellen3, Mastermind och Jarppan m familj.

Mvh
Jari
 
Jarppan skrev:
Vi kör med öppna kort....

Vi har redan haft ett möte ang detta, och ett brev till Mona Sahlin är på väg.

Men vi tre familjer vill gärna ha mer stöd från fler familjer.

Vi som har/fortsätter diskutera är Kantarellen3, Mastermind och Jarppan m familj.

Mvh
Jari
Vad behöver ni hjälp med?
Blev ganska upprörd (för att utrycka mina känslor med anständiga ord) när jag såg reportaget.
Är själv på gång och ska bygga i höst, bygglovsritningen kom med posten idag så bygglovsansökan ska in snarast möjligt. Undrar varför vi ska behöva betala dyra pengar för en tämligen värdelös "försäkring"

mvh

Björn
 
Mina funderingar var, efter att precis pröjsat 12 papp för vårt egenbygge. Försäkringen börjar inte gälla förrän efter slutbevis. Om då lagen ändras så att självbyggaren inte behöver teckna någon försäkring (långsökt) tja, då kan man väl kräva tillbaka stålarna, om försäkringen inte börjat gälla.
 
Nisse Hult skrev:
[quote author=Jarppan link=1144231540/0#7 date=1145338637]Vi kör med öppna kort....

Vi har redan haft ett möte ang detta, och ett brev till Mona Sahlin är på väg.

Men vi tre familjer vill gärna ha mer stöd från fler familjer.

Vi som har/fortsätter diskutera är Kantarellen3, Mastermind och Jarppan m familj.

Mvh
Jari
Vad behöver ni hjälp med?
Blev ganska upprörd (för att utrycka mina känslor med anständiga ord) när jag såg reportaget.
Är själv på gång och ska bygga i höst, bygglovsritningen kom med posten idag så bygglovsansökan ska in snarast möjligt. Undrar varför vi ska behöva betala dyra pengar för en tämligen värdelös "försäkring"

mvh

Björn[/quote]

Så bra :)
Vi kommer egentligen bara behöva stöd i "fighten", det kan handla om underskrift på protestlista eller liknande.

Mvh
Jari
 
Jarppan skrev:
Så bra  :)
Vi kommer egentligen bara behöva stöd i "fighten", det kan handla om underskrift på protestlista eller liknande.

Mvh
Jari
Ska väl gå att ordna, lycka till!  :)
 
Jag vill oxå vara med i "Kampen" mot byggfelsförsäkring!

Vi ska bygga hus helt själva utan någon firma och är inte alls sugna på att lägga ut 12 000 på något som aldrig kommer kunna ha möjlighet att använda. Varför kan de inte sänka premien?  :-/ Eller helst avskaffa den helt.  :D

Om det är något jag kan hjälpa till med så finns jag, och många till, här borta! *vinkar* ;)
 
Tirilk skrev:
Jag vill oxå vara med i "Kampen" mot byggfelsförsäkring!

Vi ska bygga hus helt själva utan någon firma och är inte alls sugna på att lägga ut 12 000 på något som aldrig kommer kunna ha möjlighet att använda. Varför kan de inte sänka premien?  :-/ Eller helst avskaffa den helt.  :D

Om det är något jag kan hjälpa till med så finns jag, och många till, här borta! *vinkar* ;)
KANONERS :)
Ju fler vi blir desto starkare genomslagskraft.

Mvh
Jari
 
Jarppan!

Jag skickade ett mail till dig så att du skulle få min mailadress, men jag glömde
naturligtvis att tala om att det var från "Nisse"  :)

/Björn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.