Hej.

Har hittat en spånsug i Tyskland som jag är lite sugen på. Men verkar svårt att som privatperson få saker på pall hemkört. Frågat schenker och dhl och båda två lät tveksamma när jag nämnde att jag är privatperson.

Finns det någonstans man som regel vänder sig vid sådana här ärenden eller är det ett släp och 130 mil i bil som gäller om man vill ha? :D
 
P
Vad är det för sorts spånsug? Om det är värt besväret att hämta den själv tex?
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Det är en bättre Felder så det skiljer ju en del från att köpa ”hemma”.
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
E ___EM skrev:
Hej.

Har hittat en spånsug i Tyskland som jag är lite sugen på. Men verkar svårt att som privatperson få saker på pall hemkört. Frågat schenker och dhl och båda två lät tveksamma när jag nämnde att jag är privatperson.

Finns det någonstans man som regel vänder sig vid sådana här ärenden eller är det ett släp och 130 mil i bil som gäller om man vill ha? :D
Jag brukar beställa till jobbet, känner du ingen som arbetar i den privata sektorn?

Mvh P-A
 
  • Gilla
björnen123
  • Laddar…
Varför är det ett problem att få pallen hemkörd? Ska du handla av företag eller en privatperson?
 
Okej. Kan kolla med mitt jobb kanske. Säljaren är en privatperson. Har sökt på fraktguiden där var bästa pris 18.000:- då känns det mer lockande att åka själv :)
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
E ___EM skrev:
Okej. Kan kolla med mitt jobb kanske. Säljaren är en privatperson. Har sökt på fraktguiden där var bästa pris 18.000:- då känns det mer lockande att åka själv :)
Utan fraktavtal blir det svindyrt att skicka. Som sagt, du känner inte någon med företag som skickar saker med dhl/schenker lite då och då? Din arbetsgivare?

De kan boka frakten och fakturera dig för den, men att pallen levereras hem till dig.
 
  • Gilla
Tramse
  • Laddar…
Får kolla med chefen. Nog svänger de in Schenker-bil titt som tätt men vet inte hur avtalen ser ut. Kan va vanliga varuleveranser. Ja onekligen brutalt dyrt. Trodde nog, i dessa moderna tider att de stora bolagen skulle fixa de till överkomligt pris även för privatpersoner.
 
Åk ner å köpa den själv och fyll på med bärs
 
  • Gilla
OverAndOut och 3 till
  • Laddar…
När den tanken som ett barn vid mitt bröst :D
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
F
Fick betala 1500:- till DHL för att få hem en första Apple Watch från en kompis i Tyskland. Handlar man från en webshop är det typ 79:- för samma frakt
 
Befängt
 
Om man känner till något åkeri som kör ditåt hållet brukar det gå att få rimliga fraktpriser som privatperson. Man talar direkt med åkeriet och frågar om de har något lämpligt tomrum på någon bil på väg hitåt den närmaste tiden. I alla fall här i Finland är det helt normalt att åkerier åtar sig sådana uppdrag åt privatpersoner som extraknäck för att få bilarna fulla.
Sådana transporter går inte genom någon speditör utan man helt enkelt ringer åkeriet eller far till kontoret deras och knackar på och talar med den som har ansvar för fraktplaneringen.

Så fick jag hem min Haffner beslagsmaskin från Daniel N strax utanför Lund i Skåne.
Så fick jag hem min skogskärra från Mora
Så fick jag hem min vajerkran från Karungi
Så fick jag hem min Stenberg kombimaskin från Hamrångefjärden
Så fick jag hem min Arboga borrmaskin från Åkers Styckebruk.
 
  • Gilla
___EM och 2 till
  • Laddar…
Låter som mest rimliga lösningen. Hör mig för :)
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
Vad väger den?
Var i Tyskland finns den?
Hur stor?
Har en bekant som ev kan frakta till veckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.