Hej!

Vi ska bygga en bastu som är ganska avlång (lavar på knappt fyra meter). Lavarna kommer vila på stående reglar och byggas i två nivåer. Vi har köpt materialet till bastulaven men inte reglarna.

Behöver man köpa något speciellt virke för reglarna eller går det bra med vanliga (icke-tryckimpregnerade) reglar? Vad händer när de torkar av värmen? Det borde inte bli supervarmt där reglarna tycker jag.
 
M Mikael Jacob Edström skrev:
Hej!

Vi ska bygga en bastu som är ganska avlång (lavar på knappt fyra meter). Lavarna kommer vila på stående reglar och byggas i två nivåer. Vi har köpt materialet till bastulaven men inte reglarna.

Behöver man köpa något speciellt virke för reglarna eller går det bra med vanliga (icke-tryckimpregnerade) reglar? Vad händer när de torkar av värmen? Det borde inte bli supervarmt där reglarna tycker jag.
Vanliga reglar är utmärkt.

Men jag hoppas verkligen att översta laven är högt och inte 90 över golvet...
 
A Autodidak1 skrev:
Vanliga reglar är utmärkt.

Men jag hoppas verkligen att översta laven är högt och inte 90 över golvet...
Tycker du inte de rekommenderade måtten här stämmer? https://www.dinbyggare.se/matten-som-hjalper-dig-fixa-en-bekvam-bastu/

Höjd mellan golv och nedre lav: cirka 400 – 500 mm.
Mellanrum mellan nedre och övre lav: 400 – 450 mm.
 
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
M Mikael Jacob Edström skrev:
Tycker du inte de rekommenderade måtten här stämmer? [länk]

Höjd mellan golv och nedre lav: cirka 400 – 500 mm.
Mellanrum mellan nedre och övre lav: 400 – 450 mm.
Bastu bygger man på höjden, en bra tumregel är att om man sitter på översta laven ska fötterna vara på minst lika högt som bastuaggregatet.

Jag brukar börja uppifrån och göra den lägsta laven smalare om utrymmet inte räcker för 3 fullstora lavar. Längst ner ska man ändå inte sitta
 
  • Gilla
JRMKJRM och 2 till
  • Laddar…
Typexempel på idioti
 
  • Basturum med stenvägg mittemot fönster och träväggar, med en papperskorg placerad under en värmepanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Limpatraz och 5 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Bastu bygger man på höjden, en bra tumregel är att om man sitter på översta laven ska fötterna vara på minst lika högt som bastuaggregatet.

Jag brukar börja uppifrån och göra den lägsta laven smalare om utrymmet inte räcker för 3 fullstora lavar. Längst ner ska man ändå inte sitta
Fötterna har man på nedre laven om man sitter på övre laven, således menar du att höjden på nedre laven ska vara samma som bastuaggregatet, har jag tolkat dig rätt då?
 
M Mikael Jacob Edström skrev:
Fötterna har man på nedre laven om man sitter på övre laven, således menar du att höjden på nedre laven ska vara samma som bastuaggregatet, har jag tolkat dig rätt då?
Japp, alla vettiga bastu bygger på höjden, värmen är ju högst upp. Byggbeskrivningen du hänvisar till blir ett bra torkrum....

Det behövs 3 nivåer om man har takhöjd på 2,4m vid takhöjd 1,9 fungerar beskrivningen
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Mycket bättre exempel, men borde vara högre. Jag hade kanske gjort ett fjärde steg,
 
  • Modern bastu med mörka kakelväggar och tre träbänkar, bastustenar och temperaturmätare syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rebus2016 och 1 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Japp, alla vettiga bastu bygger på höjden, värmen är ju högst upp. Byggbeskrivningen du hänvisar till blir ett bra torkrum....

Det behövs 3 nivåer om man har takhöjd på 2,4m vid takhöjd 1,9 fungerar beskrivningen
Vår bastu kommer vara väldigt avlång; bred men inte djup så det blir svårt att få mer än 2 nivåer. Takhöjd ca 1.95m.
 
M Mikael Jacob Edström skrev:
Vår bastu kommer vara väldigt avlång; bred men inte djup så det blir svårt att få mer än 2 nivåer. Takhöjd ca 1.95m.
Då är det inte så mycket att spela på. Jag skulle nog höjt lavarna lite och gjort en låg första lave/trappsteg. Men det är inte så mycket att spela på.

Med låg takhöjd blir det bättre trots låga lavar och en bastu är MYCKET bättre än ingen bastu :D
 
Om du har plats för en bred bastu så kan det vara bättre att bygga lavar åt båda hållen istället för en på längden, håller nog med de föregående om att lavarna skall vara högt upp, vitsen med bastu är förvisso inte bara hett, det är skönt att bara vara i värmen ibland.

Mvh P-A
 
Som sagt, börja mäta lavarna uppifrån. Minst 110 cm skulle jag säga. 120-130 om man vill ha lite marginal, då får man ståhöjd(-ish) på laven under också. Sen ner typ 50 cm per nivå. Får man ett för högt steg nederst kan man med fördel sätta ett fotsteg några dm upp från golvet.

Edit: såg nu att takhöjden bara var 195. Provsitt på en bänk och mät hur högt ni behöver för att få dräglig höjd över skalpen när ni sitter upprätt. Nedre laven blir för låg för att basta ”bra” på, men att sitta med utsträckta ben längs laven och med ryggen mot sidoväggen behöver inte vara fel när man är halvfärdig.
 
  • Gilla
JRMKJRM och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.