Har köpt ett radhus från 1965, och har endast tillgång till mäklarens planritningar. Vill göra helt egna eftersom jag kommer att renovera huset från bärlager till tv-antenn och vill med enkelhet kunna "testa mig fram" med olika planlösningar.

Funderar bara på hur noggrann jag behöver vara när jag mäter? Jag har en seriös lasermätare så jag kan springa omkring och mäta avstånd mellan väggar, men i vissa rum sitter det ju 3-4 lager tapet så därför blir ju totalytan lite skev.

Eller har jag för höga krav på min mätning? Nöjer ni er med att vara +/- några cm fel med dörröppningar / fönster etc när ni ritar?
 
T Torrfura skrev:
Jag har en seriös lasermätare så jag kan springa omkring och mäta avstånd mellan väggar, men i vissa rum sitter det ju 3-4 lager tapet så därför blir ju totalytan lite skev.
Definitivt för höga krav om du tror att 4 lager tapet spelar någon roll!
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Hehe tack, misstänkte det såklart. Hur gör du / ni för att mäta fönster / dörrar med lister / foder? Gissar ni hur stor öppningen är?
 
Ett hus från 1965 bör ha standardmått på fönster och dörrar, så det ska väl inte vara så svårt att få tillräckligt rätt även om du inte petar loss varenda foder och mäter på millimetern.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Sen är det nog ytterst sällan som ett par cm avgör om en viss planlösning fungerar eller inte, men om det skulle vara så på något visst ställe får man väl lägga ner lite mer tid på mätningar just där. Det kanske också visar sig att du vill regla upp och sätta upp gips på en del väggar för att få dem planare och rakare, vilket ju omedelbart gör rummet mindre, men det kan du nog inte veta säkert förrän du börjar riva.
 
  • Gilla
Torrfura
  • Laddar…
T Torrfura skrev:
Hehe tack, misstänkte det såklart. Hur gör du / ni för att mäta fönster / dörrar med lister / foder? Gissar ni hur stor öppningen är?
Jobbar med sådant om dagarna ... Så här tänker jag. Öppningen kan du ju lätt mäta och är det enda som är viktigt i ett planeringsläge. Hur tjock karmen är, som någon redan föreslog, kan man anta är 4-5 cm.
Ett par millimeter här och där spelar ingen roll då rum sällan är rätvinkliga. Vi mäter på cm och får ibland trixa ihop hörn. Man kan inte ens lita på 3D-uppmätningar..
 
  • Gilla
Torrfura
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.